شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: یک روز خسته و کوفته از سر کار برمی‌گردید. کلید را در قفل در می‌چرخانید و وارد خانه می‌شوید اما در خانه انگار خبرهایی است.

فرش قـرمزی  برای نی نی

چند شاخه گل روي ميز ناهارخوري وسط گلدان قرار گرفته و شمعي كه به آرامي مي‌سوزد و همسري كه آراسته و سرحال به شما لبخند مي‌زند. فكرتان هزار راه‌مي‌رود، حواس پرتي مردانه هميشگي هم مزيد بر علت مي‌شود و هزار جور فكر مختلف مي‌كنيد؛ سالگرد ازدواج، سالگرد آَشنايي، عقد، تولد و... . دليل اين ضيافت اما هيچ‌كدام از اينها نيست. همسرتان پاكتي با آرم آزمايشگاه را جلوي چشمانتان مي‌گيرد و با ذوق مي‌گويد: تبريك مي‌گم... داري بابا مي‌شي... . حالا، از همين‌جا و در همين لحظه شما بايد براي دنياي جديدي آماده شويد. دنياي پدر بودن از همين حالا كه همسرتان باردار شده و بايد 9‌ماه را همراه با فرزندي در وجودش سپري كند، شروع مي‌شود. اما براي گذراندن شيرين و بهتر اين 9‌ماه بايد برنامه داشته باشيد، بايد چيزهايي را ياد بگيريد و مسائلي را رعايت كنيد. در اين مطلب سعي كرده‌ايم همين چيزها را مرور كنيم. با ما همراه باشيد.

  • بارداري؛ دوراني حياتي

دوره بارداري برهه‌اي خاص از زندگي همسر شماست كه با تغييرات مختلف جسمي و رواني همراه است. به همان ميزان كه همراهي و توجه شما در اين دوره مي‌تواند باعث آرامش و آسايش همسرتان شده و دوراني خاطره‌انگيز را براي او بسازد، بي‌توجهي و خرابكاري شما هم مي‌تواند خاطرات بد و حالات رواني و جسماني نامناسبي را برايش ايجاد كند. بايد توجه داشته باشيد كه علاوه بر عوارضي كه مشكلات رواني و جسماني همسرتان روي رابطه همسرانه شما مي‌گذارد، اگر مادر آرام باشد، كودك نيز آرامش خواهد داشت اما در مقابل، نگراني مداوم مادر در دوران بارداري، موجب ترشح هورمون‌هايي مي‌شود كه عامل فشار روحي و رواني هستند. بر اثر نفوذ اين هورمون‌ها درون جفت، حالت عصبي مادر به كودك منتقل مي‌شود و ساختار رواني و عصبي او را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد؛ بنابراين پدران، هم مي‌توانند عامل نگراني‌هاي مادر و فرزند باشند و هم مي‌توانند با ايجاد آرامش و فراهم كردن محيطي امن، حمايتي و دور از هرگونه دغدغه و اضطراب، به مادر كمك كنند تا كودكي سالم و آرام را به لحاظ جسماني و رواني پرورش دهد.

  • همراهي به جاي غرغر

اينكه شما تلاش كنيد موقعيت‌هاي حمايتي مختلف، از خورد و خوراك گرفته تا مراقبت‌هاي پزشكي و... را براي همسرتان آماده كنيد بسيار خوب و قابل تقدير است. نكته مهم اما اين است كه در اين فرايند حمايتي بايد مراقب باشيد كه نقش يك مراقب غرغرو را پيدا نكنيد. تمام تلاشتان بايد اين باشد كه با رفاقت و همراهي و محبت، مراقبت‌هاي لازم را انجام دهيد. در غيراين‌صورت در كمال تعجب خواهيد ديد كه مراقبت‌هاي شما، نه‌تنها باعث نزديكي و محبت بين شما نمي‌شود، بلكه رفته‌رفته باعث خستگي و آزردگي همسرتان هم مي‌شود. سعي كنيد موقعيت‌هايي ايجاد كنيد كه خودبه‌خود مراقبت‌هاي لازم از همسرتان صورت بگيرد؛ مثلا به جاي اينكه دائما به همسرتان گوشزد كنيد كه بايد داروهايش را بخورد و مدام بپرسيد كه آيا داروهايت را خورده‌اي؟ داروهايش را آماده كنيد و با يك ليوان آب براي او ببريد يا مثلا براي اينكه همسرتان از سس‌هاي مضر و پرچرب استفاده نكند، به جاي اينكه دائم غر بزنيد و بگوييد اين سس‌ها براي تو مضر است، خودتان آماده‌كردن سالاد را بر عهده بگيريد و با كمي ماست و آبليمو سس سالم و مقوي‌اي آماده كنيد. پياده‌روي‌هاي دو نفره، نخوردن فست فود، خم و راست نشدن بيش از حد، خوردن بموقع مواد غذايي مقوي و... همه و همه با استفاده از روش همراهي بدون منت ارزشمند هستند.

  • به روز باشيد

شايد اگر چند سال پيش بود، اين توصيه كه درباره مسائل بارداري و حواشي آن اطلاعات كامل و به‌روزي داشته باشيد، بسيار سخت و زمان بر بود، حالا اما با انبوه رسانه‌هاي معتبري كه در زمينه بارداري اطلاعات متنوعي در اختيار شما مي‌گذارند، اين كار بسيار راحت و آسان شده. شما بايد اطلاعات كاملي از وضعيت همسرتان داشته باشيد؛ اينكه او در چه هفته‌اي از بارداري است و خصوصيات و مشكلات اين دوره زماني چيست؟ اينكه جنين در اين هفته به چه اندازه‌اي درآمده و... . نترسيد، قرار نيست روزي چند ساعت را پاي رايانه به‌دنبال اين اطلاعات باشيد، همان سايت‌هايي كه گفتيم، اطلاعات دقيق گام به گام و هفته به هفته را در اختيار شما مي‌گذارند. آگاهي از اين مسائل نه‌تنها بينش و مسير لازم براي مراقبت از همسرتان را در اختيار شما مي‌گذارد، بلكه اين پيام را به همسرتان مخابره مي‌كند كه شما با همه ذوق و شوقتان درگير پروژه پدري و همسري هستيد و به همسر و فرزندتان عشق مي‌ورزيد.

  • همسري متفاوت و عجيب

تغييرات هورموني گسترده در بدن مادر و نيز تغييرات ظاهري‌اي كه در بدن همسر شما اتفاق مي‌افتد او را به‌شدت نگران و عصبي مي‌كند. هورمون‌ها ممكن است او را تبديل به فردي افسرده و گوشه گير يا پرخاشگر و مهاجم كنند. نگراني او از تغييرات ظاهري بدنش، شكمي كه برآمده شده، عوارض پوستي روي بدن و اضافه وزن هم اين بي‌حوصلگي يا پرخاشگري را تشديد مي‌كند. همسر شما بايد با شرايط جديدي وفق پيدا كند كه در اين ميان شما مهم‌ترين عامل كمك به او هستيد. او نگران است كه اين تغييرات در چشم شما نازيبا جلوه كند و از چشم شما بيفتد، به‌همين دليل با كوچك‌ترين بي‌توجهي يا رفتار نامناسب آشفته يا افسرده مي‌شود. نخستين و مهم‌ترين كاري كه شما مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه با محبت و توجه بيشتر به همسرتان بفهمانيد كه شرايط او را درك مي‌كنيد و اين تغييرات ظاهري براي شما دلچسب و زيباست. از ظاهر او تعريف كنيد، برايش هديه بخريد و با محبت و توجه بيشتر نگراني‌هاي او را از بين ببريد. يك شاخه گل و هديه‌اي كوچك، يك لباس مناسب براي دوره بارداري يا هداياي كوچك ديگر مي‌تواند توجه و محبت شما را به او مخابره كند. در زمينه رابطه زناشويي در دوران بارداري هم دقت كنيد، شرايط جسماني خانم‌ها در اين زمينه متفاوت است و اينكه شما مي‌توانيد با همسرتان رابطه داشته باشيد يا نه را پزشك بايد مشخص كند اما نكته مهم اين است كه طي اين دوره، اگر به جاي تمركز بر رابطه فيزيكي روي ابراز عشق و محبت و نوازش و رابطه عاطفي متمركز شويد، هم شما و هم همسرتان احساسات بهتري را تجربه خواهيد كرد.

  • فضايي آرام براي كودكي آرام

در دوران بارداري هر عامل محيطي كه روي مادر اثر بگذارد، خواه‌ناخواه روي كودك نيز اثر مي‌گذارد. كنترل و بهبود محيط زندگي همسر شما در اين دوران دقت و ظرافت خاصي مي‌طلبد؛ لقمه‌اي كه مادر مي‌خورد، تصاويري كه مي‌بيند و صداهايي كه مي‌شنود همه و همه روي آينده فرزند شما تأثير‌گذار است. علاوه بر توصيه‌هاي زيادي كه مبني بر دقت در حلال و طيب‌بودن خورد و خوراك مادر در اين دوره شده، دقت در ورودي‌هاي صوتي و تصويري ذهن مادر هم اهميت زيادي دارد. شنيدن موسيقي‌هاي نامناسب، تصاوير نامناسب يا حتي صحنه‌هاي ترسناك و دلخراش مي‌تواند اثرات نامناسبي روي همسر و البته فرزند شما بگذارد. در مقابل، خواندن و شنيدن آيات قرآن در اين دوره مي‌تواند علاوه بر اينكه باعث آرامش همسر شما مي‌شود، نوزاد را هم آرام كرده و پس از تولد هم باعث آرامش او هنگام گريه و بي‌تابي شود.

  • وظايف شما در 3 ماه اول بارداري

در اين دوره شما خبر پدر شدنتان را از همسرتان خواهيد شنيد. مهم‌ترين نكته اين است كه حتما در كوتاه‌ترين زمان، خوشحالي خود را از شنيدن اين خبر به‌صورت رفتاري و كلامي ابراز كنيد.

طي اين دوره همسر شما احتمالا بي‌حوصله و تندخو مي‌شود. شما مي‌توانيد با برنامه‌هاي تفريحي كوتاه‌مدت مثل سينما و تئاتر و سفرهاي يك روزه به بهتر شدن حال او كمك كنيد.

از مهم‌ترين نشانه‌هاي 3 ماه اول بارداري، احساس تهوع صبحگاهي، حساسيت شديد به بوها و طعم‌هاي مختلف و حتي برخي عطر و ادكلن‌هاست. اوضاع گاهي به حدي بد مي‌شود كه خانم‌ها با وجود شدت محبتي كه به همسرشان دارند، نمي‌توانند بوي بدن او را تحمل كنند. بدانيد اين شرايط كوتاه‌مدت و گذراست و در اكثر خانم‌ها كم و بيش وجود دارد. طي اين دوره سعي كنيد كمتر از عطر و ادكلن‌هاي تند استفاده كنيد، بوي غذاي كمتري در خانه به راه بيندازيد و حتي طي اين دوره از خير غذاهاي پر بو و پرادويه بگذريد.

احتمالا آشپزي در اين شرايط براي همسر شما بسيار سخت و آزار‌دهنده است. تا جايي كه مي‌توانيد سعي كنيد در اين دوره هنگام آشپزي در كنار همسرتان باشيد و كمي هم هنرهاي آشپزي‌تان را نشان بدهيد. حتي مي‌توانيد با تهيه غذاهاي سالم از بيرون از خانه، به او در گذراندن اين دوره حساس كمك كنيد.

همسر شما هنوز نگران اوضاع جديد است و به خوبي خودش را با شرايط هماهنگ نكرده. سعي كنيد براي آزمايش‌ها و معاينات و سونوگرافي همراه همسرتان باشيد و علاوه بر پيگيري مسائل درماني، به همسرتان ثابت كنيد كه در هر شرايطي پشتيبان و همراه او هستيد.

طي دوره بارداري فشار جسماني زيادي روي همسر شما وجود دارد، سعي كنيد در طول روز زماني را به نوازش و ماساژ دادن ملايم و آرام همسرتان اختصاص دهيد. اين كار علاوه بر اينكه به لحاظ جسماني تنش و تنيدگي را از همسرتان دور مي‌كند، او را از محبت و توجه شما نيز سيراب مي‌كند.

  • وظايف شما در 3 ماه دوم

خبر خوب اين است كه 3 ماه دوم بارداري كمي از 3 ماه اول راحت‌تر و كم دردسر‌تر سپري مي‌شود و اگر شما شرايط را به خوبي بشناسيد مي‌توانيد به خوبي از پس فشارها و تغييرات بربياييد.

مراقب خورد و خوراك همسرتان باشيد. با مشورت پزشك و متخصص تغذيه خوراكي‌ها و داروهاي مكمل لازم براي همسرتان را به موقع تهيه كنيد. اين كار مي‌تواند به خوبي توجه شما را به او نشان دهد.

در اين دوران شكم همسر شما رشد زيادي خواهد كرد و يكباره بزرگ خواهد شد. اين شرايط همسر شما را نگران مي‌كند؛ نگران از اينكه زيبايي گذشته را ندارد يا ممكن است از چشم شما بيفتد. همواره از ظاهر همسرتان تعريف كنيد، روي جنبه‌هاي مادرانه او تأكيد كنيد و با خريدن و هديه بردن لباس‌هاي خاص دوره بارداري رضايت خود را از شرايط جسماني او نشان دهيد.

همسر شما، بار ثمره عشق دو نفره شما را به تنهايي به دوش مي‌كشد. حتما در موقعيت‌هاي مختلف، سپاسگزاري و تشكر خود را بابت اين موضوع اعلام كنيد.

همسرتان در اين دوره كم‌كم سنگين مي‌شود و انجام كارهاي خانه برايش سخت مي‌شود. بخشي از كارهاي مربوط به خانه را برعهده بگيريد و به او كمك كنيد.

پذيرايي از مهمان در اين دوره كار چندان ساده‌اي براي همسر شما نيست. مهماني‌ها را محدود كرده و سعي كنيد به جاي مهماني‌هاي وعده‌هاي ناهار و شام، با صرف ميوه و شيريني از مهمانانتان پذيرايي كنيد.

  • وظايف شما در 3 ماه سوم

خبر خوب اين است كه زمان زيادي تا تولد فرزندتان باقي نمانده و شما داريد به‌معناي واقعي پدر مي‌شويد. همسرتان استرس و تنش شديدي را تجربه مي‌كند و شما بايد سعي كنيد با آرامش و پشتيباني خود اين فشار روي او را كم كنيد.

خانم‌ها در اين دوره به‌شدت سنگين مي‌شوند و اين باعث محدوديت‌هاي زيادي در فعاليت‌هاي روزانه آنها مي‌شود. اگر مي‌خواهيد شرايط آنها را به واقع درك كنيد كافي است تصور كنيد در همه حال؛ خواب و بيداري و... يك وزنه 6-5كيلويي به شكم شما وصل است. شرايط سخت و طاقت‌فرسايي است، سعي كنيد تا جايي كه براي شما مقدور است در كنار همسرتان بوده و در كارهاي روزمره كمك حال او باشيد.

زايمان زودرس، پديده‌اي است كه در اين دوره احتمال وقوعش زياد است. همواره در دسترس باشيد، حتي اگر در اداره يا محل كار خود هستيد، حتما امكان ارتباط سريع با همسرتان را برقرار نگه داريد. در طول روز چندين بار از او احوالپرسي و خودتان را براي شرايط اضطراري احتمالي آماده كنيد.

فرزند شما حالا ديگر تبديل به انساني شده كه مي‌شنود و محيط بيرون را تا حدودي احساس مي‌كند. گه‌گاه با نوازش شكم همسرتان، با فرزندتان صحبت كنيد. اين كار علاوه بر اينكه رابطه پدر و فرزندي شما را تقويت مي‌كند، حس خوبي براي همسرتان ايجاد مي‌كند.

در فرصت‌هاي موجود، با همسرتان به خريد برويد و لوازم مورد نياز را براي كودكتان و مادرش خريد كنيد. اين كار شوق و اشتياق شما براي پدر شدن را نشان مي‌دهد.

كم‌كم بايد به فكر نام مناسبي براي فرزندتان باشيد. سعي كنيد با توافق همسرتان نام مناسبي انتخاب كنيد. در اين فرايند صبور و آرام باشيد و دقت كنيد كه اين انتخاب، خود بهانه‌اي براي تنش و ناراحتي بين شما نشود.

يكي از نگراني‌هاي مادران، عكس‌العمل شما نسبت به دختر يا پسر بودن فرزندتان است، با رفتار و گفتارتان به همسرتان اطمينان بدهيد كه شما سپاسگزار لطف خدا براي داشتن فرزندي سالم هستيد و دختر يا پسر بودن او تفاوت چنداني براي شما ندارد.

کد خبر 324114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha