مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

الهام مصدقی راد: جمع‌آوری معتادان متجاهر تهران، به‌ویژه محله هرندی در منطقه۱۲، حدود ۲‌ماه قبل و در قالب طرح انضباط شهری اجرا شد.

 حدود 4هزار نفر مجموع معتادان و كارتن‌خواب‌هاي زن و مردي بودند كه طي 3مرحله جمع‌آوري و به كمپ‌ها منتقل شدند تا مراحل ترك اعتياد و سم زدايي در مورد آنها اجرا شود. تعدادي از اين افراد نيز به‌دليل دارا بودن شرايط خاص همچون مشكلات رواني، بيماري‌هاي نيازمند مراقبت‌هاي ويژه و... به مراكز ديگري منتقل شدند.

طي آمار اعلام شده از سوي سردار عزيزالله رجب زاده، فرمانده قرارگاه انضباط شهري، مردان معتادي كه در مرحله دوم جمع‌آوري وهم‌اكنون در كمپ‌هاي ترك اعتياد نگهداري مي‌شوند 2هزار و 659نفرهستند. نتايج غربالگري كه توسط كارشناسان و مددكاران در مورد اين افراد انجام شده نشان مي‌دهد 105نفر از اين تعداد داراي تحصيلات دانشگاهي در 3مقطع ليسانس، فوق ليسانس و دكتري هستند.

اعتياد به انواع مواد‌مخدر درميان افراد تحصيلكرده موضوعي است كه كارشناسان در سال‌هاي اخير به آن اشاره كرده‌اند و در مورد افزايش آن هشدارهايي داده‌اند اما تحصيلكردگاني كه در اين غربالگري اعلام شده‌اند، معتادان متجاهر كارتن خواب و خياباني هستند كه شب‌هايشان را در پارك‌ها صبح مي‌كردند.

  • معتادان متفاوت

مجيد ابهري، آسيب‌شناس اجتماعي و متخصص علوم رفتاري از اصطلاح «معتادان يقه سفيد» در مورد اين افراد استفاده كرده و به همشهري مي‌‌گويد: اين افراد به‌دليل تحصيلات دانشگاهي، خود را در مورد اعتياد متفاوت از ديگران مي‌دانند و باور كاذب دارند كه معتاد نمي‌‌شوند ازطرفي معمولا اعتياد آنها به مواد‌مخدر جديد و صنعتي با اسم‌هاي متفاوت است كه در ابتداي استفاده سرخوشي و شادماني برايشان ايجاد كرده و بعد از مدتي آنها را نيز درگير مي‌كند.

وي بر اين موضوع نيز تأكيد مي‌كند كه كسي در مقابل موضوعي مثل اعتياد در حاشيه امن نيست و بايد عموم مردم و جامعه براي مقابله با آن در كنار دستگاه‌هاي دولتي قرار گيرند و نقش مؤثري ايفا كنند.

ابهري مي‌گويد: به كودكان بايد نه‌گفتن را آموزش داد تا يادبگيرند در مقابل بسياري از پيشنهادها مصون بمانند. نتايج اين غربالگري همچنين از تعداد بيشتر افراد متاهل در برابر مجردها خبر مي‌دهد. سال گذشته مديركل پيشين تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ايران را به‌عنوان تنها كشوري در دنيا اعلام كرد كه تعداد معتادان متاهل آن بيشتر از معتادان مجرد است.

حميد صرامي اعلام كرده بود عدم‌رضايت عاطفي، مشكلات جنسي و مشكلات اقتصادي 3مولفه اصلي گرايش افراد به مواد‌مخدر و به‌ويژه در ميان افراد متاهل است.

 

موادمخدر

کد خبر 323843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha