سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: بابا! می‌شود پول بدهی چیپس و پفک بخرم؟ باشد دخترم، اما توی کوچه مراقب باش پولت را نزنند.

متاع عمر به رایگان نفروشیم

دخترك كه برمي‌گردد بشكن مي‌زند كه بابا ببين چه سودي كردم! 10تا پفك و 5تا چيپس خريدم. پدر با تعجب خنده‌هاي دختر را مرور مي‌كند كه آخر چطور چنين چيزي ممكن است؟ آخه توي كوچه يك آقاي مهرباني من را ديد و خواهش كرد آن قطعه آهني كه به گردنم آويخته‌ام بگيرد و در عوض 10تا از آن پول‌ها را به من بدهد. من هم قبول كردم و با دست پر برگشتم.

بيچاره آن دختر بچه كم‌سن و سال كه نفهميده بود آن فلزي كه به راحتي به مرد ناشناس بخشيده از طلا بوده و هزاران برابر بيشتر از چيپس و پفك‌هايي كه خريده، مي‌ارزد.

گرچه اين حكايت در فضاي كودكانه روايت شده، اما آدم بزرگ‌ها هم كم و بيش اين خطا را انجام مي‌دهند. گاهي قدر و قيمت برخي سرمايه‌هايشان را نمي‌دانند و متاعشان را به رايگان مي‌بخشند تا چيزهاي بنجل و جذابي را تحويل بگيرند. صداقت‌شان را مي‌فروشند تا به پست و مقام برسند. شرافت‌شان را مي‌بخشند تا به موقعيت اجتماعي برسند.

و اما خسارت‌بارترين نوع معامله آدميزاد آنجاست كه دين خود را بفروشد و دنيا را تأمين كند و چه معامله احمقانه و كودكانه‌اي! بيان شيواي سعدي، درد و الم اين معامله را به جان مي‌نشاند: دين به دنيافروشان خرند؛ يوسف بفروشند تا چه خرند.

دقيقا در نقطه مقابل اين نگاه سوداگرانه كودكانه، پيشنهاد خداست به ما كه چيزهايي را به او بفروشيم و قيمتش را از او بستانيم. از مجاهدين مي‌خواهد جان‌ها و اموالشان را در جهاد به او بفروشند و در عوض بهشت جاودان و رضوان الهي بستانند. پيشنهاد خدا آن است كه از مردم قرض بگيرد و مردم در اين بده بستان از اموال خود به فقرا ببخشند و چند برابر آن را از خدا بگيرند.

اي انسان! روزگارت پر از معامله است و هر روز و دقيقه‌ات سوداگرانه. بفهم چه مي‌فروشي و چه مي‌ستاني. شب‌ها گاوصندوق اعتبارت را بگشا و موجودي‌ات را محاسبه كن. تجارت خانه عمرت در حال بسته‌شدن است و كاروان در حال گذر. چقدر از دين برايت مانده و چقدر دنيا را مالك شده‌اي؟ آيا مسير پيموده، تو را به خوشبختي كشانده يا حرص‌ات افزون و كبرت زياده شده است؟ 

کد خبر 323715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha