همشهری آنلاین: آئین رونمایی مجموعه کتاب‌های «حقوق و زندگی» دکتر محسن اسماعیلی روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه همزمان با نخستین روز دهه فجر، با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم رونمایی مجموعه کتاب های حقوق و زندگی

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، شخصيت‌هاي حاضر در اين مراسم از گرايش‌هاي سياسي مختلف كشور بودند كه اين موضوع مورد توجه برخي سخنرانان نيز قرار گرفت.

برخي شخصيت‌هاي حاضر در اين مراسم شامل دكتر علي لاريجاني، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر ناطق نوري، آيت‌الله دكتر مصطفي محقق داماد، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد، دكتر سيد حسن هاشمي، حجت‌‍الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، دكتر محمدباقر قاليباف، دكتر محمد نهاونديان، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي طباطبايي، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي، دكتر يونس شكرخواه، محمدرضا صادق، دكتر مهدي ذاكري، محسن مهرعليزاده، ابراهيم اصغرزاده و ... بودند.

در ادامه گزيده سخنان چهره‌هاي علمي، فرهنگي و سياسي كه در تجليل از دكتر محسن اسماعيلي و تلاش‌هاي دانشگاهي و حوزوي او سخنراني كردند، آمده است.  

  • سخنان آيت‌الله محقق داماد:

* 30 سال پيش جناب محسن اسماعيلي جوان را كشف كردم و رابطه مستمر داشته‌ايم. تمام منظومه سبزواري را نزد من خوانده و دوران سطوح عاليه را نزد من تحقيق كرد و سپس براي دوره دكتري به دانشگاه آمد.

* امروز خرسندم كه «مرزع سبز فلك» مي‌بينم و ياد از كشته خويش مي‌كنيم و مي‌بينيم كه اين دسته گل معطر شاداب دين و دانش و خدمتگزار علم و دانش كشور و حقوق ملت، با نشاط كامل علي‌رغم رنجي كه در دوران جنگ ديده و علي‌رغم سينه مجروحش، دلش براي حقوق ملت ايران مي‌تپد و همواره نگران پايمال شدن حقوق مردم است.

* اين عزيز كه امروز محصول كار خود را در شش جلد به دامن دانش و پژوهشگران كشور تقديم مي‌كند، در درجه اول پيامش اين است كه «عمر من فداي ملت ايران باشد».

  • سخنان دكتر سيد حسن هاشمي وزير بهداشت:

* همكارانم در دولت، احترام و ارزش زيادي براي دوست عزيزم دكتر محسن اسماعيلي قائل هستند.

* ارادت به آقاي دكتر اسماعيلي از اين جهت است كه ايشان هم مخلص و هم عالم هستند.

* بايد از دكتر اسماعيلي بخاطر اينكه در حوزه حقوق شهري و اجتماعي كتاب نوشته‌اند تشكر كرده و اميدواريم مسئولان گام عملي در راستاي كتاب‌هاي ايشان بردارند اميد داريم كشور قدرشناس دكتر اسماعيلي‌ها باشد؛ كساني كه كاركرد ملي دارند و در اين مقطع به شدت به اين نوع شخصيت‌ها نيازمنديم.

  • سخنان دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي:

* حقوق مردم بايد به زبان ساده براي مردم بيان شود تا مردم به حقوق خود آگاه‌تر باشند؛ مجموعه كتاب‌هاي دكتر اسماعيلي كه انسان خوش‌ذوقي هم هستند، از اين جهت كاري نو و بسيار ارزشمند است.

* بيش از 20 سال است كه با دكتر اسماعيلي آشنايي دارم؛ ايشان شخصيتي چند بعدي است و از استعداد خوب و پرنشاطي در فعاليت‌هاي علمي برخوردارند.

* دكتر اسماعيلي از نظر علمي خيلي با حضرت آيت‌الله العظمي آقا مجتبي تهراني مأنوس بود و برخي جلوه‌هاي اخلاقي كه در ايشان مي‌بينيم، برداشت‌هايي از آن بزرگوار است.

  • سخنان دكتر محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهوري:

* تجليل از دكتر محسن اسماعيلي، تجليل از فقاهت، تجليل از دغدغه‌مندي انسان به زندگي، تجليل از عزيزي است كه هم فقيه است و هم حقوقدان، زنده است و با نگرش رو به آينده زندگي؛ و به لازمه‌هاي زندگي در زمان كنوني مي‌انديشد و زندگي خود را فداي اين آرمان‌ها كرده است.

* دكتر اسماعيلي را در فرصتي كه موضوع گفت‌وگوي اديان مورد بحث بود، بيش از گذشته شناختم. در آنجا ديدم كه اين شخصيت متواضع و فروتن علي‌رغم اينكه در موقعيت بسيار مهم و محترم و اثرگذاري مانند عضويت در شوراي نگهبان قرار دارد اما وقتي مباحث علمي مطرح مي‌شود مانند يك دانشجو وطلبه، تشنه شنيدن حرف نو و شنيدن نظرات ديگران است، در زمينه توليد فكر مشاركت مي‌كند و در گقت‌وگو با علما و پيروان اديان ديگر همه لازمه‌هاي دستورات قرآني را در ادب كلام رعايت مي‌كند.

* در جامعه از گذشته‌هاي دور تا همين امروز و تا فرداهاي پيش رو، به افرادي نياز داريم كه در عين تقيد به مباني اصولي فكر ديني، به روش‌هاي استخراج احكام از مباني وحياني تسلط كامل داشته و در عين حال ذهن‌شان را نسبت به پديده‌هاي روز و تحولات و تغييرات زمان و اقتضائات آن نمي‌بندند؛ جامعه و اقتصاد و سياست امروز ما به فقاهتي نياز دارد كه ناظر به مسائل روز بتواند نگرش اصولي راه‌حل مشكلات و پيش رفتن به سوي آينده را ارائه كند. در چهره‌هاي نسبتاً جواني چون دكتر محسن اسماعيلي چنين اميدهايي را متجلي مي‌بينيم.

  • سخنان دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران

* دكتر محسن اسماعيلي، فجرآفرين دوران انقلاب و همجچنين در دوران دفاع مقدس، از روز اول در ميدان جهاد و شهادت سرافراز بيرون آمد؛ همچنان كه در ميدان علم و دانش و در سنگر حوزه و فقاهت سرافراز بيرون آمد.

* دكتر اسماعيلي يك حزب‌اللهي واقعي است و به حق فرزند انقلاب و فرزند امام (ره) و فرزند ملت ايران و مايه افتخار ماست. بودن در كنار ايشان به عنوان يك دوست و برادري كه در شجاعت، محبت، اخلاق و گذشت بي‌نظير است، برايم مايه افتخار است و در همه ابعاد زندگي از ايشان بهره گرفته‌ايم.

  • سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد، نايب رئيس مجلس

* دكتر محسن اسماعيلي در عمر مبارك خود تلاش نموده‌اند كه آراسته به مراتب عالي از عقلانيت و علم و ايمان و معرفت شوند؛ كه اگر اين آراستگي به علم و معرفت نبود قطعاً جلسه تجليل و تكريم از ايشان شكل نمي‌گرفت. دكتر اسماعيلي از عقل نوراني معرفت‌الله بهره گرفت تا آراسته به عمل شود و جان احترام از اين برادر آراسته به ارزش‌هاي اخلاقي، در رفتار و عمل صالح اوست.

* دكتر اسماعيلي از اين جهت مورد احترام است كه علم در متن عمل و سلوك و تصميم او حضور دارد. كساني كه با سلوك عقلاني، علمي و رفتاري دكتر اسماعيلي آشنا هستند عزم و اراده بر پيوند علم و عمل و ايفاي نقش شايسته ايمان براي آراستگي به عمل صالح را احساس و تجربه نموده‌اند. دكتر اسماعيلي در اين زمينه كه با دانش و معرفت و عمل صالح خويش راهي فراروي جامعه براي رسيدن به مرتبه برتر حيات علمي و اخلاقي و آراسته شدن به عمل صالح بگشايد، قدم‌هاي موفقي برداشته است.

* اميدواريم همچنان ايمان و عقل پرورده شده با علم و معرفت چون مشعلي پيش روي دكتر محسن اسماعيلي بدرخشد و با آراستگي به عمل صالح، راه را براي اصلاح و تعالي جامعه هموار نمايد.

  • سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي مديرمسئول روزنامه اطلاعات

* به آيت‌الله محقق داماد تبريك مي‌گويم كه شاگرداني نظير محسن اسماعيلي پروردند.

* آن ويژگي از دكتر اسماعيلي كه به آن افتخار مي‌كنم، فروتني و تواضع و بي‌ادعايي اوست.

* سوال حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي از دكتر اسماعيلي ؛ «آقاي اسماعيلي چرا آثارتان را به انتشارات موسسه اطلاعات نداديد؟ قول دهيد از اين پس آثارتان را تحويل ما دهيد».

  • سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي طباطبائي:

* فقاهت، ديانت، تقوا و خوب فهميدن و در همه وظايف جرأت اظهار و بكارگيري داشتن از ويژگي‌هاي دكتر محسن اسماعيلي است.

  • سخنان دكتر سيد رضا صالحي اميري، رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي

* دو برنامه مجلل را در چند سال گذشته در مركز همايش‌هاي كتابخانه ملي شاهد بودم؛ يكي برنامه تجليل از حجت‌الاسلام دعايي عزيز بود كه همه شخصيت‌ها از همه گرايش‌ها جمع شدند و در واقع اخلاق و اعتدال و فضيلت را صرف كردند و ديگري برنامه تجليل از دكتر اسماعيلي و رونمايي كتاب‌هاي ارزشمند ايشان؛ چه خوش كه اين برنامه در دهه فجر برگزار مي‌شود.

* اين مراسم يك نمايش كوچك از يك ملت بزرگ است كه همه انسان‌هاي با فضيلت و با معرفت و فرهيخته دور هم جمع شده‌اند تا بار ديگر سلامي داشته باشند به اخلاق، فرهنگ، ادب و انسانيت. گمشده جامعه امروز ما اخلاق است و تجليل بزرگان، سلام دوباره به اخلاق است.

* جامعه ايران، جامعه‌اي است كه در آن همدلي و همگرايي ارزش بسيار بالايي دارد و مي‌توانيم اين فضا را در همه عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي متجلي سازيم. اي كاش مي‌شد همدلي و همنوايي كه شعار و خواست رهبري معظم انقلاب است در همه اجزاي نظام جاري و ساري باشد.

* يك خاطره به نقل از زنده‌ياد احمد بورقاني مي‌گويم كه ايشان چنين گفته است: «ما قريب 40 سال همسايه خانواده اسماعيلي بوديم. ريشه‌هاي اين خانواده اصيل و سالم است و فرزندان سالم نتيجه پدر بزرگوار اين خانواده است. خانواده سالم و داراي اصالت فرهنگي و اخلاقي، ميوه سالم هم دارد كه اسماعيلي محصول آن خانواده است».

  • سخنان دكتر محسن اسماعيلي:

* اين آئين، بر پايه اخلاص و محبتي برگزار شد كه برخي دوستان، مومنانه محبت كردند. اما از خداوند مي‌خواهم كه اين محبت‌ها و اين تعريف و تمجيدها من را مغرور نكند و باعث توقف من نشود. آن چه كه بزرگان در اين مراسم بر زبان آوردند، لطفي است براي روشن شدن راه آينده من؛ آنچه كه ايشان گفتند انتظاراتي است كه از من دارند؛ انتظار دارند من اينگونه كه گفته‌اند باشم و اميدوارم در آبنده بتوانم اينگونه شوم.

* ابتدا تشكر مي‌كنم از پدر و مادري كه با دست خالي اما با دلي پاك و ضميري مومن، فرصت را فراهم آوردند كه از يك بنده ضعيف خدا، كسي تقديم جامعه شود كه اگر نه در عمل، حداقل در آرزو، جز آرزوي خوشبختي براي مردم عزيز نداشته است. اين پدر و مادر هم در جنگ و هم قبل و بعد از آن متحمل زحمات زيادي شده‌اند تا بتوانيم خدماتي ارائه دهيم.

* دست‌بوس تمام اساتيدي هستم كه از ابتدا تا امروز از محضرشان استفاده كرده و مي‌كنم. استاد عزيز و هميشه محبوب من آيت‌الله دكتر محقق داماد ؛ از ابتداي تحصيل تا امروز از محضر ايشان در زمينه‌هاي مختلف اصول، حكمت، حقوق و حتي ادبيات بهره‌مند شده‌ام. به يقين مي‌دانم روح بلند و ملكوتي محبوب دل من، آن كسي كه مانند يك پدر لحظه لحظه زندگي من را اداره و هدايت و نورافشاني مي‌كرد و امروز هم با عشق، محبت‌ها و عنايت‌هاي او به زندگي ادامه مي‌دهم، در اين جلسه حاضر است. اگر من چيزي در اين زمينه دارم از او دارم. روحش شاد باد و دعاگوي من و شما باشد براي آينده كارمان.

* 12 بهمن ماه روز ورود امام عزيز را تبريك مي‌گويم و به عنوان شاگرد كوچك مكتب امام خميني (ره) و از پايگاه فقاهت و معرفت او به دفاع از حقوق مردم مي‌پردازم. آن كساني كه نداي اين جلسه به گوش‌شان مي‌رسد؛ بدانند ما براي اعتلاي كشور راهي جز بازگشت به امام عزيز نداريم. امام بايد همچنان محور وحدت و مودت ما باشد. امام مي‌تواند ما را در يك جلسه كنار هم جمع كند. نقطه وصل همه ما امامي است كه ما به آن عشق مي‌ورزيم. صاحبان گرايش‌هاي مختلف دور هم جمع شوند و به هم علاقه و محبت داشته باشند.

به گزارش همشهري آنلاين، در پايان اين مراسم، لوح هاي تقدير و هدايايي از سوي شهردار تهران، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و موسسه همشهري به دكتر محسن اسماعيلي اهدا شد.

کد خبر 323699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha