همشهری آنلاین: رئیس انجمن قلب و عروق ایران، گفت: نبود توازن فراگیر در توزیع پزشک متخصص قلب و عروق، همچنین کمبود برخی تجهیزات در بعضی نقاط کشور دغدغه‌ای مهم محسوب می‌شود.

متخصصان قلب

به گزارش مهر، دکتر فریدون نوحی، گفت: در کشورمان به ازا هر یک میلیون نفر حدود ۲۰ متخصص قلب بالغین داریم که بر حسب جمعیت کمبود جدی وجود ندارد ولی پراکندگی و دسترسی به امکانات و تجهیزات مشکلات اصلی است.

وی تصریح کرد: در برخی نقاط کشور توزیع نیروی انسانی متخصص به گونه ای است که بیشتر از حد استاندارد متخصص داریم و در برخی نقاط نیز بر حسب جمعیت پزشک متخصص قلب و عروق کمتری داریم.

نوحی افزود: نکته دیگر،‌ امکانات است که متخصص قلب را از نظر کارهای تخصصی محدود می‌كند. اکوکاردیوگرافی و تست ورزش ابتدایی ترین ابزار است البته آنژیوگرافی منظور نیست.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان آمار متفاوتی از نظر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند، افزود: برخی کشورها به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۱۵ نفر متخصص قلب بالغین دارند، برخی ۲۰ و در آمریکا بیش از ۳۰ نفر است برخی کشورها مانند ایتالیا بیش از ۵۰ نفر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: اکنون بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متخصص قلب و عروق بالغین به عنوان کاردیولوژیست در کشور فعالیت می‌کنند و رشته‌های متعددی از جمله قلب کودکان، جراحی قلب، تخصص قلب بالغین و فلوشیپ های مربوطه مانند اکوکاردیوگرافی، اینترونشن کاردیولوژی، وجود دارد که خدمات ارزنده ای ارائه می کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: از نظر تربیت نیروی انسانی در رشته تخصصی قلب وعروق هیچ کمبود و مشکلی نداریم و حتی شاید در آینده نیاز باشد که تربیت نیروی انسانی را از نظر تعداد کاهش دهیم و به کیفیت آموزشی و تربیتی نیروهای موجود بیشتر بپردازیم البته این نکته در خصوص تخصص قلب اطفال و جراحی فعلا مطرح نیست.

نوحی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۲۰۰ نفر جراح قلب داریم و باید این تعداد افزایش پیدا کند گفت: جراحی قلب و عروق از آن جایی که دوره طولانی دارد و دشواری‌های خاص خود را دارد، گرایش به حضور در این رشته فوق تخصصی کم شده است به همین خاطر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تلاش است تا انگیزه و علاقه ورود به این رشته را افزایش دهد.

وی گفت: به خاطر داشته باشیم که خدمات درمانی و پزشکی در کشورمان در مقایسه با هر نقطه دنیا، فوق العاده ارزان است.

کد خبر 323524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha