یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندار اصفهان گفت: با ورود جریان آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان، بیش از ۲۰ درصد از این تالاب آبگیری شده است.

۲۰ درصد تالاب گاوخونی اصفهان آبگیری شد

به گزارش ایرنا، فضل الله کفیل عصر شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان اصفهان افزود: از حدود 40 روز قبل پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان آب سرریز رودخانه زاینده‌رود به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

وی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده درباره پساب در شرق اصفهان اظهار کرد: در سه سال قبل خروجی تصفیه‌خانه جنوب اصفهان در اختیار کشت قرار می‌گرفت و تا 10 کیلومتر نیز به کف رودخانه نمی‌رسید و تا به 10 کیلومتر می‌رسید از آن برداشت می‌شد اما اکنون این خروجی در تالاب است.

تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 30 کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غربی کویر ابرقو قرار دارد.

سال‌هاست تالاب گاوخونی با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی است.

خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی که تبعات حاصل از پراکنش ریزگردهای آن تهدیدی برای سلامت ساکنین منطقه مرکزی کشور تا استان تهران به شمار می‌آید، از دغدغه‌های زیست محیطی اصلی مردم و مسئولان این استان است.

فرماندار اصفهان همچنین با اشاره به آلایندگی اصفهان گفت: 42 مصوبه در کارگروه گرد و غبار اصفهان برای کاهش آلایندگی تصویب شد اما تا کنون 26 مصوبه از میان آنها اجرایی نشده است.

کفیل با بیان این که این کارگروه با حضور فرمانداران شهرستان‌های اصفهان، برخوار و شاهین شهر و میمه برگزار می‌شود افزود: دلیل اجرایی نشدن این تعداد مصوبه، سختی و سنگینی کار است.

وی با اشاره به برخی اقدام‌ها برای کارخانه‌ها و کوره‌های آجر و گچ تصریح کرد: برای 67 کوره گچ تدبیر شده بطوری که میزان ساعت کاری مشخصی برای آنها در روز تعیین شده است.

فرماندار اصفهان همچنین با اشاره به موضوع آب کشاورزی گفت: این موضوع که در سه سال گذشته چالش جدی در شهرستان اصفهان بود در این مدت به فرصت تبدیل شده و با وجود همه محدودیت‌های منابع آبی، مساحت خوبی زیر کشت بردیم.

وی با بیان این که امسال 37 هزار هکتار از زمین‌های شرق اصفهان زیر کشت رفت ادامه داد: بیش از 28 هزار هکتار گندم و هشت هزار هکتار جو زیر کشت رفته است.

کفیل خاطر نشان کرد: روزهای آینده نیز باید در کمیته پنج نفره فرمانداری اصفهان برای ادامه رهاسازی آب زاینده‌رود جهت کشت، تدبیر کنیم.

کد خبر 323496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha