یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: مهندسی جوش از آن رشته‌هایی است که برای اکثر ما کمی ناآشناست.

جوشکاری

 با بررسي خرابي به بار آمده در بسياري از زلزله‌ها مشخص شده سازه به‌دليل ضعف در نقاط جوش و نه چيز ديگر فرو ريخته‌است. اين موضوع دليلي محكم براي آن است كه جوشكاري سنتي را كنار بگذاريم. گپي زده‌ايم با حميد پيامني، يكي از مهندسين جوش كه در استان لرستان، سال‌هاي زيادي را صرف كارآفريني و فرهنگسازي‌ براي اين رشته كرده‌است. او حالا مديريك شركت مهندسي است كه با همكاري گروهي از مهندسين در حوزه جوش، با رويكرد دانش‌بنيان شكل گرفته است. او مي‌گويد بعد از سال‌ها كار، حالا در شهر كوچك دورود، بيش از ۶۷ مهندس و تكنيسين جوش و ۱۶۰ اكيپ جوشكاري و دست‌اندركار ساخت سازه ايمن منطبق بر استانداردهاي جوشكاري، آموزش ديده و فعال شده‌اند.

  • بايد حركت كرد

پيامني معتقد است انسان اگر بخواهد، مي‌تواند محيطش را تغيير بدهد. او با همين فكر پس از دوران سربازي، در روستايي به‌مدت يك‌سال معلم پايه چهارم بوده و حداكثر توانش را به‌كار گرفته تا آن روستا را آباد كند. پس از يك‌سال براي تحصيل در رشته مهندسي جوش به دانشگاه شهيد رجايي تهران مي‌آيد. بعد از دوران تحصيل و استخدام شدن در يك كار دولتي در شهرستان دورود، همراه با يك تيم 3نفره يك كارگاه جوشكاري فلزات رنگين برپا مي‌كند. در آن كارگاه كار جوشكاري آلومينيوم، مس، برنز و فلزات خاص را انجام مي‌دادند و به اين ترتيب نخستين بارقه‌هاي كارآفريني روشن مي‌شود. او همزمان با پيشرفت و بهبود كار، سعي در اجراي اصول جوشكاري تحت استانداردAws مي‌كند و سال ۷۵ شركت مهندسي جوش خود را تاسيس مي‌كند.

  • ما از پسماند‌ها استفاده مي‌كرديم

حميد پيامني در آن سال‌ها تصميم مي‌گيرد كارش را توسعه دهد. او كه هميشه به‌دنبال ايده‌هاي خاص بوده بر اساس ايده يكي از دوستان و با توجه به معادن غني استان لرستان، خط توليد پودر ميكرونيزه را راه‌اندازي مي‌كند. آنها با استفاده از لاشه سنگ‌هاي كربنات كلسيم و پسماند‌هاي سنگ‌بري‌هاي موجود در شهرستان دورود اين پودر را توليد مي‌كردند. استفاده از پسماندها در سال‌هايي كه استخراج معادن هنوز به شيوه سنتي انجام مي‌گرفته و علاوه بر هدر دادن مواداوليه، تهديدي براي اكوسيستم منطقه به شمار مي‌رفته، يك طرح نو و استراتژيك به‌حساب مي‌آمد. او و گروهش با استفاده بهينه از سنگ‌هاي دورريختني سنگ‌بري‌ها و معادن توانسته بودند خط توليدي با حساسيت بالا راه بيندازند. مي‌گويد: «ما سختي‌هاي زيادي كشيديم. به ياد دارم كه اين پودر، حين توليد به‌دليل ريزي ذراتش در پوست بچه‌هاي گروه ما نفوذ مي‌كرد». پس از ۸ سال كار و تحمل سختي‌ها و تلاش‌هاي بسيار، گروه به‌دليل نداشتن سرمايه در گردش با بن‌بست رو‌به‌رو و به ناچار كارخانه را مي‌فروشد.

  • زلزله دلم را لرزاند

در سال ۸۵ زلزله‌اي با قدرت ‌2/6ريشتر شهرستان دورود را مي‌لرزاند و بخش‌هاي مختلف اين شهر و به‌ويژه روستاي سيلاخور دچار خسارات زيادي مي‌شود. با اين لرزه‌ها حميد پيامني دوباره دست به‌كار مي‌شود. او با تشكيل يك تيم 3نفره يك سوله متروكه را راه‌اندازي و تجهيز كرده و شروع به‌كار مي‌كند. تيم سه نفره آنها ۱۰۰۰ اسكلت فلزي پيش ساخته با ابعاد ۶۰ و ۸۵ مترمربع را براي كمك به زلزله‌زدگان آماده مي‌كند. پيامني دوباره روحيه‌اش را پس از شكست پيشين به‌دست مي‌آورد.

  • فرهنگسازي

با توجه به آنكه اجراي جوش در كشور اغلب سنتي است و از كيفيت پاييني برخوردار است، براي آگاهي مردم در اين زمينه از اهالي شهر خودش شروع مي‌كند. او در پي راهي بوده كه بتواند مردم و مسئولين را از خسارات ناشي از عدم‌جوشكاري استاندارد آگاه كرده و از خرابي‌ها و تلفات جاني بعد از آن جلوگيري كند. از اين‌رو با تهيه مستندات استانداردجوش، فيلم‌هاي چگونگي آثار تخريب زلزله بم، نمونه كارهاي سازه‌هاي اجرا شده و همچنين توضيح و تشريح عيب‌هاي موجود در اتصالات و جوش انجام شده در دورود، سعي مي‌كند به‌صورت فرد به فرد ذهن مردم را در اين زمينه روشن كرده و تغيير بدهد. پيامني كه دفتر يا مكان مشخصي براي كارش نداشته، تلاش مي‌كند در هر نشست يا جلسه‌اي با موضوعات مربوط به جوش حاضر شود و به توضيح و تفسير و نيز بيان اهميت استانداردهاي جوش بپردازد. او حتي به ساختمان‌هاي در حال ساخت سر مي‌زند و با شرح چارچوب‌هاي جوش و حوزه كاري‌اش براي كارفرما تلاش مي‌كند ساخت‌وساز را در مسير استانداردها پيش ببرد. پيامني مي‌گويد:« من به كارم باور داشتم و مي‌دانستم شايد در قالب مشاوره‌هاي جوش به‌صورت رايگان بتوانم در ذهن مردم و مسئولين شهرم سؤال و حساسيت ايجاد كنم و اين برايم گام بزرگي در مراحل اوليه كار بود».

  • خانه‌ام را براي كار گذاشتم

حميد پيامني معتقد است كه اگر مي‌خواهيم اموالمان را براي كارهاي مفيد بگذاريم، چه بهتر كه اين كار در جهت توسعه و پيشرفت علم و صنعت كشورمان باشد. در همين راستا يك طبقه‌ از ساختمان خانه‌اش را به شركت اختصاص داده و به اين ترتيب اين مجموعه كاري در نخستين دفترش شروع به‌كار مي‌كند. در حال حاضر تيم شركت مهندسي آنها نه فقط در حوزه جوش بلكه در اغلب حوزه‌هاي مهندسي فعاليت مي‌كند. از طرف ديگر پيامني كه خود هم جزو دانشگاهيان رشته جوش بوده و تجربه عملي در حوزه جوش داشته، هميشه شكافي را بين دانشگاهيان و تجربه‌گرايان اين حوزه احساس مي‌كرده و از همين رو شركتش را به عضويت پارك علم و فناوري استان لرستان درمي‌آورد؛ چراكه معتقد است پارك‌هاي علم و فناوري در واقع پيوندي ميان اين دو گروه‌ هستند. او ذكر مي‌كند براي تاسيس يك شركت دانش‌بنيان، به جز فضاي مورد نياز براي كار تيمي، به سرمايه اوليه چنداني نياز نيست و شايد به تعبيري سرمايه مورد نياز براي كار، همان ايده‌هاي مبتني بر دانش‌ شما باشند.

  • ما ۴ محور كاري داريم

شركت آنها در چند حوزه كار مي‌كند؛ يكي بحث جوش است كه در حوزه استانداردسازي در فرايندهاي مختلف و تجهيزات آن، آموزش به جوشكاران سنتي، صدور گواهينامه جوش و بازرسي فعاليت مي‌كند. پيامني مي‌گويد براي تحقق اين هدف از تمامي متخصصين، نخبه‌ها، تحصيل‌كرده‌ها در گرايش‌هاي مختلف مهندسي، فني، مديريتي، بازاريابي و افراد بازنشسته و خلاق دعوت به‌كار كرده است. او همچنين ذكر مي‌كند كه پذيراي ايده‌هاي نو از هر فردي است و درصورت دانش‌بنيان بودن، آن ايده را تا تبديل شدن به محصول و ورود به بازار ياري خواهند كرد. بخش ديگر از كارها، در زمينه كارآفريني است و سعي كرده‌اند از تمامي پتانسيل‌هاي موجود در منطقه استفاده بهينه كنند تا بتوانند امكاني را براي اشتغال و كارآفريني فراهم كنند. پيامني تأكيد مي‌كند هميشه درنظر داشته از فرصت‌ها و توانمندي‌هاي شهر كوچكشان استفاده كند.

کد خبر 323434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha