ساخت بزرگراه چرمشهر ورامین-قزوین که از بخش مهمی از حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران عبور می‌کند، پیش از انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی و صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از مدتی پیش شروع شده است.

ساخت بزرگراه چرمشهر-  قزوین

سيامك سرلك، باستان‌شناس به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گفته است كه اجرای پروژه‌های عمرانی به منظور توسعه زیربنای اقتصادی- صنعتی کشور از آن دسته اقداماتی است که هیچ کسی مخالف آن نیست اما اینکه مجریان طرح‌ها به باستان‌شناسان این فرصت را بدهند که مطالعات فرهنگی- تاریخی را قبل از اجرایی‌شدن طرح‌ها به انجام برسانند یک خواسته قانونی است.
سرلک با اشاره به مصوبات قانونی در ارتباط با اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: بزرگراه چرمشهر به قزوین از محدوده‌ای عبور می‌کند که از منظر مطالعات باستان‌شناختی به «حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران» موسوم است و از اهمیت بسیار زیادی به ویژه در رابطه با مطالعات پیش از تاریخ کشور برخوردار است.

او با اشاره به مشاهداتش از مراحل اولیه ساخت بزرگراه در تیرماه سال‌جاری گفت: هنگام روبه‌روشدن با این امر بلافاصله موضوع را پیگیری كرديم و به این نکته پی بردیم که برخلاف ضوابط قانونی هیچ اطلاعی به پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، داده نشده و حالا می‌بینیم این طرح نه تنها در مرحله امکان‌سنجی و مطالعات اولیه قرار ندارد بلکه چند کیلومتر آن نیز ساخته شده است.

  • مخالف اجرای پروژه‌های عمرانی نیستیم

حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با تاکید بر این نکته که مخالف اجرای پروژه‌های عمرانی نیستیم، گفت: تمامی مجریان طرح‌های عمرانی پیش از شروع به کار باید از پژوهشکده باستان‌شناسی استعلام دریافت کنند.

چوبک افزود: هم‌اکنون در حال انجام مکاتبات اداری با مدیریت بزرگراه‌های کشور هستیم و از آنها خواستیم نقشه پروژه را ارسال کنند.

کد خبر 323422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha