معاون امور حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران با اعلام اینکه اکثر انبارها و باراندازهای تهران بزرگ، امکانات اولیه ایمنی ندارند به صاحبان اماکن به‌طور اعم و به‌خصوص صاحبان اماکن تولیدی، صنعتی، انبارها و باراندازها به‌طور جدی هشدار داد.

به گزارش سما، داود براتی ضمن ارائه آمار حریق‌های سالانه در تهران بزرگ گفت: در سال‌های 1384 و 1385 به ترتیب تعداد حریق بالغ بر 8هزار و 184  و 9 هزار و 150 مورد بوده که این آمار در مقایسه با 2سال قبل از آن روند افزایشی پیدا کرده است. به همین نسبت نیز حریق انبارها  سیر صعودی داشته و با توجه به خسارت سنگین وقوع حریق در این نوع اماکن،  روند نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

براتی از جمله مهم‌ترین کانون‌های خطر در سطح شهر تهران را انبارهای حاوی مواد خطرناک (قابل اشتعال و شیمیایی) دانست و افزود: انبارهایی که در شرایط خاص تهران در بسیاری از مناطق مسکونی با ساختار و ساختمان غیر مقاوم و فاقد حداقل وسایل و سامانه‌های ایمنی و نیز بدون رعایت موازین ایمنی در چیدمان و نگهداری وسایل و کالاها و به طور خلاصه در تعارض با ملاحظات و فاکتورهای ایمنی وجود دارند، هر از گاهی با بروز آتش سوزی‌های وسیع و تحمل هزینه‌های بسیار سنگین به‌طور موقت ایجاد حساسیت کرده و مورد توجه ویژه   مسئولین ذی‌ربط  قرار می‌گیرد که البته در مدت کوتاهی مجدداً موضوع ایمنی انبارها به فراموشی سپرده می‌شود.

وی در ادامه گفت: نگاهی به آرشیو حوزه حفاظت و پیشگیری این سازمان در رابطه با انبارها نشان می‌دهد که از صدها حریق واقعه، در درصد ناچیزی یعنی تنها 3درصد انبارهای مجاز و حتی غیر مجاز، موارد ایمنی رعایت شده و مالکان آنها مجوز ایمنی از این سازمان اخذ نموده‌اند.

مهندس براتی با اشاره به صدور500 هزار فقره شناسنامه ایمنی اماکن مختلف از سوی این حوزه برای اماکن تولیدی، صنعتی و انبارها و... افزود: با نگاهی به فرایند اجرایی بهبود ایمنی در انبارها مشاهده می‌شود که حوزه معاونت حفاظت و پیشگیری به‌رغم اینکه جهت تهیه شناسنامه ایمنی و صدور اخطار و ابلاغ به مسئولین ذی‌ربط و مالکین انبارهای نا ایمن، هزینه‌های قابل توجهی صرف می‌کند لیکن پس از آن استقبال مناسبی از طرف صاحبان انبارها و همچنین همکاری جدی توسط مسئولین ذی‌ربط از جمله مجامع امور صنفی و سایر نهادهای مرتبط به‌عمل نمی‌آید.

از سوی دیگر مکاتبات و پیگیری‌های سازمان آتش‌نشانی طی سالیان گذشته و به ویژه در یک سال اخیر حاکی از آن است که این سازمان حتی دستورالعمل‌ها و ضوابط ایمنی انبارها را به تفکیک نوع انبار تدوین کرده و ضمن دادن اخطارهای متعدد، به مراجع و مراکز مرتبط منعکس نموده است.

کد خبر 32340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز