جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

انجمن مفاخر معماری با توجه به انتخاب اصفهان به‌عنوان پایخت فرهنگی جهان اسلامی در سال 2006، پیشنهاد کرد اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی کشور برگزیده شود.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری گفت:« اجلاس سران کشورهای اسلامی، اصفهان را برای سال 2006 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرده است. این پایتختی، دی ماه سال جاری به پایان می رسد و این بهترین فرصت است که برای نخستین بار برای کشورمان که از یک سابقه فرهنگی غنی برخوردار است، یک پایتخت فرهنگی انتخاب شود.»

 وی با بیان اینکه چنین اقدامی اهداف نظام را نیز در جهت کاهش تمرکز تامین می کند، ادامه داد:« موضوع انتقال پایتخت از تهران که بارها مطرح شده است، تقریبا منتفی است. دست کم ایجاد یک پایتخت فرهنگی می تواند بخشی از مشکلات مربوط به تمرکز گزایی در کشور را حل کند زیرا به این ترتیب حتی مراکز تصمیم گیری فرهنگی کشور نیز می تواند به این شهر منتقل شود.»

قهاری با بیان اینکه این پیشنهاد به حدود یک هزار و200 نهاد مرتبط و مسئول ارسال شده است، افزود:« انتخاب پایتخت فرهنگی نیازمند تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن با شخص رئیس جمهور است. در دوره  ریاست قبلی وزارت ارشاد ما مکاتباتی با معاون هنری وزارت ارشاد برگزار کردیم. بر همین اساس قرار شد گزارشی در انجمن تهیه شده و با نظر مثبت ایشان در شورا ارائه شود.»

رئیس انجمن مفاخر ادامه داد:« تهیه این گزارش به پایان رسیده است و به زودی در اختیار معاونت جدید نیز قرار می گیرد البته برای تصویب آن ممکن است شورا تصمیم بگیرد، آن را در مجلس ارائه کند.»

وی با بیان اینکه ستاد مشورتی پایتخت فرهنگی برای تهیه این گزارش به چندین کشور سفر کرده اند، عنوان کرد:« برخی کشورهایی که از سابقه فرهنگی غنی برخوردارند، دارای یک پایتخت فرهنگی هستند. به عنوان مثال شهرهای" فلورانس" و" سن پطرزبورگ"، پایتختهای فرهنگی ایتالیا و روسیه هستند که همکاران ما برای تهیه گزارش به این شهرها سفر کرده اند.»

قهاری انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی کشور را نیازمند تخصیص بودجه امکانات فراوانی دانست و گفت:« این پایتخت فرهنگی می تواند به عنوان مرکزی برای گفتگو و تعامل میان فرهنگهای مختلف اقوام ایرانی و حتی منطقه ای  باشد.»

وی سابقه فرهنگی و تاریخی اصفهان را یکی از دلایل انتخاب این شهر عنوان کرد و افزود:« اصفهان پیش از این نیز پایتخت ایران بوده است و به همین دلیل از زمینه مناسب برای این کار برخوردار است. علاوه بر این، انتخاب این شهر به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2006 ذهنیت مناسبی برای مسوئلان کشور فراهم کرده است.»

وی خواستار تصمیم گیری در خصوص انتخاب پایتخت فرهنگی تا پایان دی امسال شد و اظهار داشت:« فرصت پایتخت بودن اصفهان دی ماه به پایان می رسد و به نفع اصفهان خواهد بود که چنین وقفه ای در تصمیم گریری درباره آن رخ ندهد.»

کد خبر 3234

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز