یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

مهدی آزادواری: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد و لزوم توجه بیشتر به بخش تولید باید بازار پولی کشور در برطرف‌شدن موانع و مشکلات موجود در آن نظام پولی تسریع در اقدامات سازنده داشته باشد.

بورس

آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد كه مجموع مطالبات سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي در بهار 94 به 797هزار و 340ميليارد تومان رسيده است. اين مطالبات نسبت به سال 90 معادل 91درصد بيشتر شده است. اگرچه طلب بانك‌ها از دولت در بهار امسال به 156هزار ميليارد تومان رسيده اما كل مطالبات بانك‌ها كه از بخش خصوصي و دولتي قابل وصول است به عدد بزرگي نزديك به 800هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

اين رقم تقريبا معادل حجم نقدينگي كشور است. نماگرهاي بانك مركزي كه شاخص‌هاي اقتصادي در سه‌ماهه نخست سال را به تصوير كشيده، نشان مي‌دهد بدهي دولت به بانك مركزي در اين فصل با34.6درصد رشد به 24‌هزار و‌720‌ميليارد ريال رسيده است. همچنين حجم بدهي دولت به بانك‌ها با 2.5درصد رشد، عدد 102 هزار و 980ميليارد تومان را نشان مي‌دهد. به جز دولت، شركت‌ها و مؤسسات دولتي نيز بدهي‌هاي مخصوص به‌خود را به سيستم بانكي دارند. بدهي اين شركت‌ها به بانك مركزي 25هزار ميليارد تومان و بدهي آنها به بانك‌ها 3هزار و 640 ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود. از بدهي 640هزار ميليارد توماني بخش غيردولتي به بانك‌ها نيز 477هزار ميليارد تومان سهم بانك‌هاي تجاري و 163هزار ميليارد تومان سهم بانك‌هاي تخصصي است. براساس اين گزارش مجموع بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي به 156هزار ميليارد تومان رسيده است.

  • معاون صندوق ذخيره كاركنان شهرداري
کد خبر 323383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha