ارزش معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا در پایان هفته گذشته به مرز ۱۰هزار میلیارد تومان رسید، همچنین در این هفته ۲۰۰هزار نفر ۳۲۰۰میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریدند و ارزش کل معاملات انجام شده در بازار سهام را به ۶۰هزار میلیارد تومان(۱۷میلیارد دلار) رساندند.

بورس

 به گزارش همشهري، از 15دي‌ماه همه ورق‌ها در بازار سهام برگشت و موازنه و تركيب معاملات در بازار سهام دچار تغييرات اساسي شد.نزديك به 2سال بود سهامداران به‌دليل نزول سنگين شاخص‌ها و ركود اقتصادي ترجيح مي‌دادند دارايي‌هايشان را يا در حساب‌هاي بانكي نگه‌دارند يا اوراق مشاركت و به تازگي اسناد خزانه اسلامي بخرند اما با اجراي برجام از اواخر دي‌ماه استراتژي سرمايه‌گذاران به‌طور كل تغيير كرد. آمار‌ها نشان مي‌دهد پول‌ها در حال خارج شدن از پاركينگ پول است،

اين آمار‌ها بيانگر آن است كه سهامداران حرفه‌اي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و سهامداران بزرگ حقوقي وارد بازار شده‌اند چرا كه از يك سو ارزش معاملات ابزار‌هاي نوين مالي با كاهش 25درصدي مواجه شده است و از سوي ديگر ارزش معاملات انجام شده در بورس 68درصد رشد كرده است. در ادبيات مالي از اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشاركت، صكوك و اسناد خزانه اسلامي كه در بازار ابزار‌هاي نوين مالي مبادله مي‌شود و همچنين سپرده‌هاي بانكي به‌عنوان پاركينگ پول ياد مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود روند كنوني روي منابع بانكي نيز اثر بگذارد و منجر به خروج نقدينگي از بانك‌ها شود.

هفته گذشته همچنين تقاضا براي خريد سهام وام مسكن در فرابورس به‌دليل افزايش سقف وام مسكن تا 70ميليون تومان افزايش يافت و پس از مدت‌ها ارزش هر برگ اوراق تسهيلات مسكن آبان، آذر و دي‌ماه 94 از مرز 90هزار تومان عبور كرد. اين افزايش تقاضا نشانه افزايش تحرك در بخش مسكن است. اين همان طرحي است كه از مدت‌ها قبل در سر دولت بود و تلاش مي‌كرد با افزايش تقاضا در بخش مسكن به‌عنوان لوكوموتيو اقتصاد، ركود اقتصادي را درمان كند. به اين ترتيب آمار‌ها نشان مي‌دهد استراتژي سرمايه‌گذاري در بازار سهام از هفته گذشته تغيير كرد و وارد دوران جديدي شد.

  • مبادله 10هزار ميليارد تومان سكه

آمار معاملات انجام شده در بورس كالا نشان مي‌دهد كه به‌دنبال رشد معاملات در بازار سهام و افزايش اميد اقتصادي روند معاملات آتي سكه نيز دستخوش تغيير شد به‌طوري كه ارزش معاملات اين محصول در بورس كالا در هفته گذشته رشد كرد و از 634 ميليارد تومان در هفته آخر دي‌ماه به 763 ميليارد تومان در هفته اول بهمن‌ماه رسيد در عين حال ارزش كل معاملات آتي سكه در بورس كالا در پايان هفته گذشته به مرز 10هزار ميليارد تومان رسيد.

  • بازده 6 /6 درصدي سهامداران

اطلاعات رسمي منتشر شده در بازار سرمايه همچنين نشان مي‌دهد هفته گذشته در مجموع 200هزار نفر از طريق بورس تهران و فرابورس در مجموع 3200ميليارد تومان سهام خريدند.به اين ترتيب ارزش كل معاملات انجام شده از ابتداي سال تاكنون از مرز 60هزار ميليارد تومان معادل 17ميليارد دلار عبور كرد. براساس اين اطلاعات سهامداران هفته گذشته موفق شدند در مجموع 6 .6 درصد بازده در بورس به‌دست بياورند.

کد خبر 323260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha