شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری دو - زهرا کریمی: هنوز یک‌ماه تا انتخابات مانده بود ولی هر روز شدت جر و بحث‌هایشان بیشتر می‌شد تا جایی که ساعت‌ها با هم قهر بودند و بعد از آشتی هم دوباره هرکس حق را به‌خودش می‌داد و همین موضوع کام زندگی‌شان را تلخ می‌کرد.

قهر و آشتی‌های انتخاباتی

 برايشان فرقي نمي‌كرد كه الان در خانه‌شان مهمان نشسته يا خودشان در مهماني هستند. هر كدام سنگ حزب و كانديداي مورد نظر خود را به سينه مي‌زد. توهين به بي‌منطق بودن، صدا بلند كردن براي يكديگر و تحقير ديدگاه‌ها يا مسخره كردن كانديداي مورد قبول طرف مقابل، همه و همه دست به‌دست هم داد تا زن و مرد هر روز از هم فاصله بگيرند. هيچ‌كس باور نمي‌كرد كه يك انتخابات بتواند تا اين اندازه بر زندگي خصوصي يك زن و شوهر تأثير بگذارد!‌ اگر شما نيز مثل اين خانم و آقا، در زندگي مشترك خود دچار قهر و آشتي‌هاي ايام انتخابات هستيد بهتر است به توصيه‌هاي سركار خانم دكتر طاهره هميز، استاد دانشگاه و مشاور خانواده توجه كنيد تا راه‌هاي مقابله با اين معضل را ياد بگيريد.

  • قدم اول: بحث‌هاي انتخاباتي را وارد زندگي مشترك نكنيد

اگر مي‌دانيد اختلاف نظر سياسي شما با همسرتان خيلي جدي است، در مرحله اول بايد سعي كنيد تا اين مباحث كه به تفاوت ديدگاه‌هاي سياسي زن و شوهر بستگي دارد را وارد زندگي مشترك نكنيد. به اين صورت كه وقتي در كنار همسرتان هستيد روزنامه‌ها را از روي ميز جمع كنيد، اخبار را چك نكنيد و از با هم بودن در خانه لذت ببريد. در واقع بايد از هر موضوعي كه ممكن است شما را به سمت بحث‌هاي انتخاباتي پيش ببرد، خودداري كنيد. مثلا اگر خبري در مورد يكي از كانديداهاي انتخاباتي مي‌خوانيد كه مي‌دانيد همسرتان به اين موضوع حساس است از بيان آن خودداري كنيد. اصلا نيازي نيست كه شما تكرار كنيد طرفدار چه‌كسي هستيد و قرار است به چه‌كسي رأي دهيد، از صحبت كردن درباره اختلافات سياسي اجتناب كنيد و مطمئن باشيد اين مشكل خودبه‌خود حل خواهد شد.

  • قدم دوم: سكوت كنيد

ممكن است شما به مرحله اول توجه نكرده و اين موضوعات را به زندگي مشترك خود وارد كرده باشيد. در اين مرحله نبايد در مقابل حرف‌هاي همسرتان واكنشي نشان بدهيد. هر وقت همسرتان از روي آگاهي يا ناآگاهي حرفي به ميان آورد كه موجب ناراحتي شما شد بهترين كار اين است كه سكوت كنيد. مطمئن باشيد كه از اين سكوت ضرر نمي‌كنيد. در اين‌صورت اگر همسرتان از روي ناآگاهي حرفي زده باشد از گفته خود پشيمان مي‌شود و ديگر اختلافات سياسي را در خانه بيان نمي‌كند. اگر هم از روي آگاهي حرفي زده باشد متوجه خواهد شد كه شما حساسيتي روي اين مسائل نداريد. براي تمرين اين موضوع بهتر است فورا سر خود را به كاري گرم كنيد تا همسرتان احساس كند اصلا حرف‌هاي او را نشنيده‌ايد. سكوت كردن، به فرد فرصت مي‌دهد تا خونسردي خود را باز يابد و آرام گيرد؛ پس از هر سكوتي، مي‌توان با ملايمت و آرامش بيشتري گفت‌وگو را ادامه داد.

  • قدم سوم: در جمع مراقب باشيد

گاهي اوقات مي‌بينيم كه همسران در جمع‌هاي خانوادگي يا دوستانه مسائل انتخاباتي و اختلافات ديدگاه‌هاي سياسي را مطرح مي‌كنند. در اين مواقع حتما بايد يكي از همسران خويشتن‌دار باشد و عكس‌العملي از خود نشان ندهد چون اگر در جمع مراقب باشيد جز شما و همسرتان شخص ديگري از اين اختلافات سياسي باخبر شود قطعا به ضرر زندگي مشتركتان تمام خواهد شد و اين موضوع را دست خواهند گرفت. اصلا اجازه ندهيد اين اختلافات به ابزار تهديد زندگي شما به‌دست برخي افراد سودجو تبديل شود. البته مطمئن باشيد اگر خويشتن‌دار نباشيد حرمت‌ شما و همسرتان در مقابل چشمان ديگران از بين خواهد رفت. شما هميشه بايد با احترام و ادب با همسرتان رفتار كنيد، فحش و ناسزا ندهيد و از گفتن كلمات ناشايست بپرهيزيد. با عصبانيت و تندخويي بايكديگر رفتار نكنيد و سعي كنيد رفتارتان محبت‌آميز و سخنانتان همراه با مهرباني و خوشرويي باشد.

  • قدم چهارم: خشم خود را كنترل كنيد

برخي مواقع اين اختلافات به حدي اوج مي‌گيرد كه خشم و عصبانيت همه وجود انسان را در برمي‌گيرد چون در تفاوت ديدگاه‌هاي سياسي، هركس فكر مي‌كند كه حرف خودش درست است و با حرف‌هاي طرف مقابل متقاعد نمي‌شود. هر وقت پس از يك بحث انتخاباتي، خشم تمام وجودتان را گرفت بهتر است كه با خوردن يك ليوان آب براي پايين آوردن حرارت بدن خود اقدام كنيد. نفس‌هاي عميق بكشيد، از ذكرهاي خوب آرام‌بخش استفاده كنيد و با گفتن عبارات «لااله‌الاالله» يا «لاحول‌ولاقوه‌الابالله‌العلي‌العظيم» يا «افوض‌امري الي‌الله» به‌خودتان آرامش دهيد. از محيطي كه در آن واقع شده‌ايد، دور شويد و تا زماني كه آرامش پيدا نكرده‌ايد با همسرتان صحبت نكنيد. تحقير، توهين، تهديد، سرزنش و پرخاشگري نكنيد. اگر صدايتان بلندتر شده يا تند و با پرخاشگري صحبت مي‌كنيد كمي مكث كنيد تا آرام شويد و سپس به صحبت‌هايتان ادامه دهيد.

  • قدم پنجم: به ديدگا‌ه‌هاي همسرتان احترام بگذاريد

حتي اگر ديدگاه‌هاي همسرتان برخلاف نظر شما بود باز هم به آن احترام بگذاريد. سعي نكنيد ديدگاه‌هاي خود را به او غالب كنيد چون ديدگاه سياسي چيزي نيست كه به راحتي قابل تغيير باشد بلكه گذشت زمان كمك مي‌كند تا تأثير آن در زندگي كمرنگ شود. اگر براي شما اين موضوع بسيار مهم است بايد در زمان ازدواج فردي را انتخاب مي‌كرديد كه به ديدگاه‌هاي شما نزديك باشد ولي اگر در آن زمان نسبت به اين موضوع بي‌توجه بوده‌ايد نبايد سعي كنيد كه با مشاجره همسرتان را با خود در اين زمينه همگام و همراه كنيد.

  • قدم ششم: براي آشتي، زودتر از همسرتان اقدام كنيد

هيچ‌گاه پس از اين بحث‌ها قهر نكنيد ولي اگر قهر كرديد هميشه براي آشتي پيشقدم شويد. مطمئن باشيد اين مسائل ارزش چنداني ندارد كه به‌خاطر آن بخواهيد كام شيرين زندگي خود را تلخ كنيد. يادتان باشد كه بعضي از مسائل ارتباطي، ناشي از تفاوت‌هاي طرز تكلم زن و مرد است. خانم‌ها از روي عادت و در مقايسه با آقايان، به زمان بيشتري براي پاسخگويي نياز دارند و در نتيجه، زماني را براي پيدا كردن جواب صرف مي‌كنند و اين موضوع، كاسه صبر آقايان را لبريز مي‌كند. در اين شرايط، ممكن است مرد، عصباني شده، زن را مورد انتقاد قرار دهد و او را متهم سازد كه تو فكر منطقي نداري و اشتباه فكر مي‌كني و اين موضوع به قهر بينجامد، اگر به اين نقطه در زندگي زناشويي رسيديد حتما براي آشتي اقدام كنيد. اشتباه‌هاي خود را بپذيريد، به موقع از همسرتان عذرخواهي كنيد و هرگاه از همسرتان انتقاد مي‌كنيد از كارهاي خوب او هم تعريف كنيد، اما به‌گونه‌اي اين كار را بكنيد كه متوجه شود او را فريب نمي‌دهيد و واقعا از ته دل اين مسئله را مطرح مي‌كنيد.

  • قدم هفتم: حرف خود را به كرسي ننشانيد

بسياري از زوجين هنگام بحث‌كردن و عصبانيت سعي مي‌كنند ثابت كنند كه مقصر نيستند و حق با آنان است. آنها فكر مي‌كنند علت مشكلات ايجاد شده همسرشان است و او مقصر اصلي است كه با حرف‌ها و ديدگاه‌هاي سياسي، او را اذيت مي‌كند. دقت كنيد هيچ مشكلي با متهم شناختن همسرتان حل نخواهد شد و تنها با اين عمل او را در موضع تدافعي قرار مي‌دهيد و اختلافتان پيچيده‌تر مي‌شود. صادقانه سهم خود را در ايجاد و تداوم مشكل بررسي و درباره آن با همسرتان صحبت كنيد، اين رفتار شما باعث مي‌شود او نيز اشتباه‌هاي خود را در ايجاد مشكل راحت‌تر بيان كند.

  • قدم هشتم: بحث را از سر نگيريد

اگر چند دقيقه پس از بحث، دوباره بخواهيد در مورد آن با هم حرف بزنيد ايرادي ندارد اما اگر چند روز پس از آن دوباره اين مسئله باز شود و بخواهيد صحبت كنيد، چندان جالب نيست. اگر قرار باشد هر روز شما به‌خاطر يك نامزد انتخاباتي يا يك حزب انتخاباتي با هم دعوا كنيد همه فرصت‌هاي لذت بردن در كنار يكديگر را از دست خواهيد داد.

  • قدم نهم: خواسته‌هاي خود را به همسرتان بگوييد

براي جلوگيري از تكرار چنين اتفاقاتي بهتر است توقعات و انتظارات خود را با همسرتان در ميان بگذاريد. با يكديگر واضح و صريح صحبت كنيد، ناراحتي‌هاي خود را صريح و گويا به همسرتان بگوييد، هرآنچه شما را ناراحت و عصباني كرده است در كمال آرامش و متانت برايش بيان كنيد، خواسته‌ها و توقعات خود را دقيق و جزء به جزء برايش شرح دهيد تا متوجه شود نيازي نيست هرشب به‌خاطر يك خبر و يك ديدگاه كامتان را تلخ كند. در مقابل به‌گونه‌اي انعطاف‌پذير باشيد و انتقادپذيرانه برخورد كنيد تا او هم بتواند به راحتي ديدگاه‌هاي خودش را درباره مسائل سياسي انتخابات بيان كند.

  • قدم دهم: بر سر اختلافات‌تان توافق كنيد

بر سر اختلاف‌هاي تان حتي از جنس سياسي توافق كنيد و سعي كنيد با صحبت و گفت‌وگوي منطقي و عاقلانه، در ارتباط با اختلافات‌تان به نقطه مشتركي برسيد كه هر دو احساس رضايت كنيد. با كمي انعطاف و ازخودگذشتگي دوطرفه مي‌شود بر سر اختلافات عميق به توافق برسيد و خط قرمزها و حساسيت‌هاي خودتان را براي يكديگر مشخص كنيد، سپس از آن زمان به بعد به شيوه توافقي رفتار كنيد. اين روزها كه تنش‌هاي انتخاباتي بيشتر و بيشتر مي‌شود وقت زيادتري را با هم بگذرانيد و بيشتر سعي كنيد به يكديگر آرامش دهيد. با هم بيرون برويد و خودتان را از مسائلي كه ممكن است باعث جروبحث شما و همسرتان شود دور كنيد.

کد خبر 323311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha