فرانسه به‌عنوان کشوری که در بین اروپایی‌ها بیشترین ضرر را از تحریم‌های ایران متحمل شد حالا خود را برای چیدن میوه رفع تحریم آماده کرده است.

حسن روحانی

وزير خارجه فرانسه 6‌ماه قبل به‌عنوان نخستين مقام اروپايي در دوران بعد از توافق هسته‌اي به تهران آمد. از آن سو حسن روحاني نيز نخستين مقصد سفرهاي خارجي خود پس از اجراي برجام را ايتاليا و فرانسه انتخاب كرد تا امضاي 20سند همكاري فصل جديدي را در همكاري‌هاي دو‌جانبه باز كند.

حسن روحاني در شرايطي به پاريس رفت كه اين شهر شرايط عادي نداشت، اعتصابات گسترده و اعتراضات سراسري شهر پاريس را فلج كرده بود اما اين‌بار برخلاف نوبت قبل كه سفر حسن روحاني به پاريس به‌علت اقدامات تروريستي داعش در اين شهر به تعويق افتاد تغييري در برنامه رئيس‌جمهور ايجاد نشد.

چشمداشت اقتصادي فرانسوي‌ها به ايران آنقدر اهميت داشت كه اولاند در كاخ اليزه استقبالي ويژه از روحاني به عمل بياورد، هرچند سرو مشروبات الكلي باعث شد ضيافت شام او انجام نشود اما در مجموع كارشناسان بر اين باورند كه اولاند در استقبال از روحاني بالاترين سطح پروتكل‌هاي تشريفاتي را به‌كار گرفت.

روحاني در اظهاراتش در پاريس با كنايه از اقدامات فرانسه در گذشته انتقاد كرد و خواستار جبران آن در آينده شد و گفت: تحريم‌ها يك بازي باخت - باخت را براي دو كشور رقم زد اما اكنون زمان براي جبران گذشته و گسترش همكاري‌ها در همه بخش‌ها به‌ويژه همكاري‌هاي اقتصادي مهياست.

اولاند هم در گفت‌وگو با روحاني به صراحت به ضرر‌هايي كه كشورش از تحريم‌هاي ايران متحمل شده اشاره كرد و اظهار داشت: قطع همكاري‌هاي ايران و فرانسه در سال‌هاي گذشته به ضرر هر دو كشور بوده و ما مي‌خواهيم آينده بهتري را در روابط دو كشور بسازيم؛ آينده‌اي كه بر پايه اعتماد و دوستي متقابل بنا شده باشد.

ايران اگرچه بيشترين همكاري اقتصادي را در ميان اروپايي‌ها با فرانسوي‌ها داشته اما اقدامات مخرب فرانسوي‌ها در دوره‌هاي مختلف در حافظه تاريخي مردم ثبت شده است، از حمايت فرانسوي‌ها از صدام در دوران جنگ تا پذيرفتن منافقين و انتقال خون‌هاي آلوده به ايران كه در جريان سفر وزير خارجه فرانسه به ايران، اما آخرين اقدام فرانسوي‌ها كارشكني در توافق هسته‌اي در آبان 92بود، زماني كه در مذاكرات ژنو همه طرف‌ها حتي آمريكايي‌ها آماده تعامل و توافق بودند اما فابيوس وزير خارجه فرانسه شايد با اعمال فشار اسرائيل و عربستان در گفت‌وگوها سنگ‌اندازي كرد و در ميانه مذاكرات هرجا فرصتي مي‌يافت به تل‌آويو سفر مي‌كردتا توافق هسته‌اي را به نحوي به عقب بيندازد حالا نخست‌وزير اين كشور درديدار با روحاني مي‌گويد كه فرانسه بيشترين زيان‌ها را از تحريم ايران ديده است.

سفر اروپايي روحاني و تفاهمنامه‌هاي او با ايتاليا و فرانسه بامداد ديروز پايان يافت هرچند حسين جابري‌انصاري سخنگوي وزير امور خارجه از انجام دور جديدي از سفرهاي اروپايي روحاني خبر داده است. پايان‌بخش سفر روحاني به فرانسه توييتي از ظريف وزير امور خارجه بود كه در صفحه خود اين سفر را تبلور قدرت ديپلماسي دانسته كه عصر جديدي از همكاري‌هاي سودمند متقابل در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي را آغاز مي‌كند.

کد خبر 323276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha