جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

شاید هیچ جمله‌ای به اندازه این جملات نخست‌وزیر و رئیس جمهور فرانسه گویا نباشد؛ آنجا که مانوئل و الاس نخست‌وزیر فرانسه در دیدار با رئیس‌جمهور ایران گفت که بیشترین زیان‌ها را فرانسه از تحریم ایران دید و آنجا که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: مایلیم روابط میان ایران و فرانسه فراتر از حوزه اقتصاد دیده شود و همه آنچه انجام شده صرفا اقتصادی نیست.

سیاست خارجی

ظاهرا وزنه قراردادهاي اقتصادي منعقد شده ميان تهران- پاريس درجريان سفر حسن روحاني، رئيس‌جمهور به فرانسه چنان سنگين بود كه اولاند ترجيح داد در كنفرانس مطبوعاتي مشتركش با روحاني به توضيح درباره قراردادهاي اقتصادي بپردازد. قراردادهايي كه براي سال‌ها باعث رونق براي 3شركت بزرگ فرانسوي يعني شركت هواپيمايي ايرباس، شركت خودروسازي پژو سيتروئن و شركت نفتي توتال خواهد شد. در كنار آن ده‌ها قرارداد و تفاهمنامه اقتصادي ديگر هم با ساير شركت‌هاي فرانسوي منعقد شد تا فرانسه پس از لغو تحريم‌ها عليه ايران به يكي از شركاي اصلي كشورمان در حوزه تجارت و اقتصاد تبديل شود. درمجموع بين ايران، فرانسه و ايتاليا بالغ بر 15 ميليارد دلار قرار داد امضا شد.

  • قرارداد با ايرباس

شايد امضاي قرارداد با ايرباس بيش از ساير قراردادها براي فرانسوي‌ها از اهميت برخوردار بود چرا كه اخيرا رويترز گزارشي منتشر كرده كه وضعيت شركت‌هاي سازنده هواپيماهاي مسافربري مناسب نيست. بويينگ و ايرباس به‌عنوان 2رقيب بزرگ جهاني دچار بيشترين ركود هستند. بازگشت ايران به جمع خريداران هواپيماهاي مسافربري فرصت بزرگي براي شركت‌هاي هواپيمايي بود. بويينگ آمريكايي چندان فضايي براي فعاليت در ايران ندارد چرا كه روابط تهران- واشنگتن به‌رغم امضاي توافق هسته‌اي همچنان سرد است و ساير شركت‌هاي هوايي هم از قدرت و كيفيت چنداني برخوردار نيستند.

در نتيجه ايرباس برنده فروش 118فروند هواپيما به ايران شد كه رقم آن بالغ بر 21ميليارد دلار مي‌شود. در جريان سفر دو روزه حسن روحاني به پاريس اين قرارداد نهايي شد. به اين ترتيب فرانسه يكي از بزرگ‌ترين امتيازات برقراري روابط اقتصادي با ايران را به‌دست آورد ضمن اينكه انتظار مي‌رود ايران هم به‌تدريج به نوسازي ناوگان فرسوده هوايي خود بپردازد.

  • شادماني پژو سيتروئن

در اين ميان مديران شركت پژو سيتروئن هم نتوانستند شادماني خود را از بازگشت دوباره به بازار خودروي ايران پنهان كنند. قرارداد توليد 3مدل جديد خودروي پژو در ايران و توليد ساليانه 002هزار دستگاه خودرو در جريان سفر روحاني به پاريس نهايي شد. ايران مذاكرات زيادي با شركت‌هاي سازنده خودرو داشت اما ظاهرا بهترين شرايط را شركت پژو به ايران پيشنهاد داده است. سرمايه‌گذاري مستقيم و صادرات بخشي از محصولات توليد شده در ايران به ساير بازارها دليلي شد تا مسئولان وزارت صنعت تمايل به همكاري با پژو داشته باشند. ضمن اينكه پژو از سابقه حضور بيش 50ساله در بازار ايران برخوردار است و از سوي ديگر زيرساخت‌هاي توليد خودروي پژو در ايران فراهم است چرا كه ايران تا قبل از اجراي تحريم‌هاي گسترده تير‌ماه سال 90، بزرگ‌ترين بازار خودروي پژو در دنيا پس از اروپا بود. توليد سالي 500هزار دستگاه خودروي پژو در ايران هم به ثبت رسيده كه خود به‌تنهايي گوياي اهميت بازار ايران براي پژو است.

  • توتال دوباره در ايران

همكاري مؤثر نفتي ايران و شركت توتال سابقه‌اي به درازاي تحريم‌هايي دارد كه از زمان بيل كلينتون رئيس‌جمهور اسبق آمريكا عليه ايران به اجرا گذاشته شد. در آن تحريم‌ها كه به دهه90 ميلادي برمي‌گردد، كلينتون با به اجرا گذاشتن تحريم نفتي ايران هر نوع سرمايه‌گذاري شركت‌هاي نفتي آمريكايي در ايران را ممنوع و براي ساير شركت‌ها هم محدوديت‌هاي شديدي اعمال كرد و سرمايه‌گذاري بيش از 20ميليون دلار در صنعت نفت ايران ممنوع اعلام شد.

با اين حال ايران در آن دوره كه دولت هاشمي رفسنجاني بر سر كار بود، براي توسعه ميادين نفتي به شركت فرانسوي توتال رو آورد و اين شركت به شريك بزرگ نفتي ايران تبديل شد. تحريم‌هاي سال90 باعث خروج توتال از ايران شد اما در جريان سفر حسن روحاني به پاريس اين همكاري تجديد بنا شد و قرارداد همكاري دوباره نفتي ايران و توتال به امضاي طرفين رسيد.

  • چقدر قرارداد امضا شد؟

حسب آنچه كه از سوي طرفين اعلام شد ارزش قراردادهاي منعقد شده ميان ايران و فرانسه مجموعا حدود 30ميليارد يورو (33ميليارد دلار) است كه شامل توافق‌هاي همكاري با شركت‌هاي پژوسيتروئن، ايرباس و توتال است. پژوسيتروئن با ايران‌خودرو براي توليد سالانه 200هزار خودرو در ايران قرارداد امضا كرد و ارزش اين قرارداد را كه تحت آن نخستين خودرو در سال 2017به توليد خواهد رسيد، 436ميليون دلار اعلام كرد. غول نفتي توتال تفاهمنامه‌اي براي خريد نفت از ايران به‌ويژه براي پالايشگاه‌هاي فرانسوي و اروپايي امضا كرد.

اين شركت همچنين به بررسي پتانسيل‌هاي صنعت نفت ايران براي ارزيابي حضور گسترده‌تر خواهد پرداخت.شركت هواپيمايي ايرباس 118 فروند هواپيماي مسافربري به ايران اير تحويل خواهد داد و همچنين خدمات آموزش خلبان و تعمير و نگهداري فراهم مي‌كند. اين سفارش كه بر مبناي قيمت‌هاي اعلام شده از سوي ايرباس، 27ميليارد دلار ارزش دارد شامل 12فروند هواپيماي سوپرجامبوي 2طبقه‌اي 380و 21فروند هواپيما از خانواده‌ 320و 24فروند‌ 320نئو است. همچنين 73 فروند هواپيماي پهن‌پيكر سفارش ايران شامل 27فروند 330و 18 فروند 330 نئو و 16 فروند اي 350 هستند.

  • ساير قراردادها

البته ساير شركت‌هاي فرانسوي در حوزه‌هاي ديگر هم از امضاي قرارداد اقتصادي با ايران بي‌نصيب نماندند. شركت راه‌آهن دولتي فرانسه (SNCF)با شركت راه‌آهن ايران قرارداد امضا كرد. مانوئل والاس نخست‌وزير فرانسه اظهار كرده در بخش‌هاي سلامت، كشاورزي و محيط‌زيست هم قراردادهايي به امضا خواهند رسيد.

در ميان قراردادهاي ديگري كه در پايتخت فرانسه اعلام شد، شركت‌هاي آئروپورت دو پاريس وBouygues در ساخت پايانه جديد در فرودگاه امام خميني تهران مشاركت خواهند كرد و شركت Vinci SA توافقنامه‌اي براي اداره و نوسازي فرودگاه‌هاي مشهد و اصفهان امضا كرده است. شركت خط كانتينر فرانسوي CMA CGM براي همكاري در زمينه كشتيراني و توسعه پايانه‌هاي بندري توافق كرد. شركت سوئز كه در زمينه محيط‌زيست فعاليت دارد براي تصفيه آب و شركت سانوفي براي محصولات پزشكي با ايران قرارداد امضا كردند.

  • ايتاليا چقدر قرارداد امضا كرد؟

در جريان سفرحسن روحاني به ايتاليا كه پيش از سفرش به فرانسه بود، مجموعا بالغ بر 18ميليارد دلار قرارداد امضا شد. روحاني در رم ١٤سند همكاري در حوزه‌هاي حمل‌ونقل، راه‌آهن و ريل، همكاري‌هاي آموزشي و پزشكي، بازرگاني، ايمني، همكاري‌هاي بندري، كشاورزي، قرنطينه و حفظ نباتات، پزشكي و دارويي امضا كرد.

براساس گزارش رويترز به نقل از يك مقام دولتي ايتاليا، شركت‌هاي ايتاليايي به ارزش ۱۸ميليارد و ۴۰۰ميليون دلار در حوزه انرژي، زيرساخت‌ها، فولاد و كشتي‌سازي با ايران قرارداد امضا كردند. در همين حال در ميان قراردادهاي بين دو كشور، قرارداد خط لوله با شركت خدمات نفتي سايپم ايتاليا به ارزش 4 تا 5ميليارد دلار بسته شد. همچنين شركت فولاد دانيلي ايتاليا قراردادي به ارزش 7.5ميليارد يورو و در حوزه زيرساخت هم شركت Condotte d'Acqua ايتاليا قراردادي به ارزش 4ميليارد دلار با ايران منعقد كردند.

کد خبر 323275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha