مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

آنطور که روزشمار وعده‌های سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد، از روز شنبه باید سامانه ملی معاینه فنی کار خود را در کشور آغاز کند.

ترافیک

گام مهم بعدي درخصوص سامانه ملي معاينه فني(سيمفا) اين است كه وزارت كشور بايد در بازه زماني محدود مراكز معاينه فني كشور غيراز كلانشهرها را ملزم به ارتقاي استانداردها و سيستم مكانيزه كند.امكانات فرسوده هم‌اكنون سرفصل نگراني‌ها درخصوص سامانه ملي است و درصورت اجراي سامانه با وسايل معاينه قديمي، مشكلات فراواني در راه تحقق سامانه ملي پديد مي‌آيد. لزوم تسريع در مكانيزه شدن تمام مراكز معاينه فني كشور از پيش‌شرط‌هاي اساسي براي سيمفا بوده و هم‌اكنون قديمي بودن تجهيزات در برخي مراكز همچنان پابرجاست.

پيش از اين، سعيد متصدي معاون انساني سازمان محيط‌زيست در روز هواي پاك(29دي) وعده داده بود كه تا 10روز ديگر(9بهمن) سيمفا راه‌اندازي مي‌شود. اگرچه وي دي‌ماه 93نيز چنين وعده‌اي داده بود اما اميد است پس از 375روز سرانجام سيمفا آغاز به‌كار كند.
تا پيش از اين مسئولان اعلام مي‌كردند كه 6كلانشهر هنوز به اين سامانه متصل نشده‌اند.

اين در حالي است كه مراكز معاينه فني كلانشهرها نيز رفته رفته به اين سامانه پيوسته‌اند تا شرايط براي اجراي سيمفا فراهم شود. به‌گفته سيدنواب حسيني‌منش قائم‌مقام ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران، پيش از اين مركز مكانيزه معاينه فني دماوند شهرداري تهران به‌صورت پايلوت به سامانه سيمفا متصل شده تا ايرادات كار استخراج شود. طوري كه طي اين مدت مرحله به مرحله مشكلات موجود در سامانه و مراكز معاينه فني از طريق وزارت كشور در حال رفع است.

هم‌اكنون قديمي بودن و استاندارد پايين برخي مراكز يكي از چالش‌هاي سامانه سيمفاست و اين نگراني وجود دارد كه مراكزي كه به لحاظ استاندارد پايين‌تر است و مكانيزه هم نيست به اين سامانه متصل شده‌اند و ارسال داده‌ها روي سامانه هنوز به‌صورت دستي صورت مي‌گيرد، از اين‌رو نمي‌شود به آن اتكا كرد. بنابراين سيمفا در اين مسير به نوعي به مراكز معاينه فني غيرمكانيزه مشروعيت مي‌دهد.
از سويي ارائه داده‌ها روي سيمفا به‌صورت دستي پليس را نيز با چالش روبه‌رو خواهد كرد. حتما خواسته كلانشهرها اين است كه تمامي مراكز معاينه فني كشور در يك محدوده زماني تعيين شده به سيستم مكانيزه و دوربين‌هاي ثبت ورود و خروج تجهيز شوند. در شرايطي كه مراكز معاينه فني كشور غير از كلانشهرها هنوز هم به‌صورت دستي ديتاها را وارد سامانه مي‌كنند، سيمفا اثربخشي لازم را در جلوگيري از جعل معاينه فني نخواهد داشت.

  • 39مركز باقيمانده

در ماه‌هاي اخير همسان‌سازي و استانداردسازي مراكز معاينه فني كشور از طريق سامانه سيمفا و از سوي وزارت كشور صورت گرفته است. در اين سامانه امكاناتي ايجاد شده كه امكان گزارش‌گيري مديريتي از طريق ستادهاي معاينه فني خودرو در كشور را فراهم كرده است. در حال حاضر 440مركز معاينه فني در كشور وجود دارد. در گام نخست از تابستان سال‌جاري با توجه به اينكه استانداردهاي معاينه فني در ساير مراكز پايين‌تر است، تمامي 401مركز معاينه فني كشور به جز مراكز معاينه فني كلانشهرها به سيستم يكپارچه سيمفا متصل شده‌اند. 39مركز باقيمانده نيز مربوط به كلانشهرهاي كشور بود كه 70درصد برگه‌هاي معاينه فني كشور را صادر مي‌كنند.

کد خبر 323163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha