چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

در روزهایی که شاخص قیمت نفت در بازارهای جهانی به رنگ قرمز درآمده و ارزش طلای سیاه هر روز کاهش می‌یافت، یکباره بارقه‌های امید برای کشورهای نفتی نمایان شد تا روند نزولی بهای نفت متوقف شود و این شاخص مسیر معکوسی نسبت به گذشته در پیش بگیرد.

نفت

رسانه‌هاي بين‌المللي از احتمال تفاهم اوپك با غيراوپكي‌ها بر سر كاهش توليد نفت خبر داده‌اند. همين موضوع كافي بود تا بازار نفت تغيير جهت دهد و از مدار نزولي خارج شود. قيمت نفت برنت درياي شمال پس از تنزل به محدوده 28دلار، در هفته جاري نوسانات خود را در سطوح بالاتر از 30دلار دنبال كرد. نفت اوپك هم كه تا 22دلار در هر بشكه سقوط كرده بود در هفته جاري به بالاي 25دلار صعود كرد تا تأثير احتمال توافق روسيه با اوپك بر سر كاهش صادرات نفت خود در معاملات بازارهاي جهاني نمايان شود.

خبرگزاري رويترز اعلام كرد، قيمت نفت در پايان معاملات روزسه‌شنبه در بازار لندن بيش از 400درصد نسبت به روز قبل افزايش يافت زيرا سرمايه‌گذاران دلايلي براي اميدواري نسبت به كاهش حجم توليد و انبوه بشكه‌هاي نفت عرضه شده به بازار يافتند كه در دهه‌هاي اخير بي‌سابقه بوده است. پس از آنكه شركت نفتي هس (Hess Corp) آمريكا ديروز اعلام كرد، قصد دارد در سال2016 مخارج سرمايه‌گذاري را 40درصد كاهش دهد، تقاضاي نفت بالا رفت. پس از بسته شدن بازار نيويورك نيز تعداد ديگري از شركت‌هاي نفتي آمريكا كاهش مخارج سرمايه‌گذاري خود را اعلام كردند.

همچنين، به‌گفته وزير نفت عراق، علايمي مشاهده مي‌شود كه نشانه انعطاف‌پذير شدن عربستان سعودي و روسيه است. به‌نظر مي‌رسد اين دو توليدكننده نفت در جهان، راضي به كاهش مازاد عرضه نفت در بازارها شده‌اند. قيمت نفت برنت درياي شمال در پايان معاملات روزسه‌شنبه بازار لندن 4.26درصد بالا رفت و به 31دلار و 80سنت در هر بشكه رسيد. ديروز هم نوسانات قيمت نفت در كانال 31دلار ادامه پيدا كرد.

  • همكاري اوپك و روسيه

طبق گزارش راشاتودي، آركادي دوركويچ، معاون نخست‌وزير روسيه، از اعلام آمادگي جداگانه اوپك و روسيه براي كاهش صادرات نفت درصورت ادامه روند كنوني قيمت پايين خبر داد. اين مقام روس تأكيد كرد روسيه ابزار نگهداشتن سطح توليد نفت در سطوح كنوني را دارد اما اين مسئله مي‌تواند شرايط قيمتي نفت را بدتر كند. دوركويچ اعلام كرد درصورت باقي ماندن قيمت نفت در سطوح پايين اين امكان وجود دارد كه صادرات را كاهش دهيم و اين چيزي است كه كشورهاي ديگر نيز نسبت به آن واقف هستند.

معاون نخست‌وزير روسيه اعلام كرد به‌طور طبيعي پس از يك دوره كاهش سرمايه‌گذاري‌هاي نفتي در سراسر جهان قيمت نفت افزايش مي‌يابد اما تا چه سطحي، هيچ‌كس نمي‌داند. بعداز آن دوباره توليد شروع به افزايش مي‌كند. نماينده كويت در اوپك نيز از آمادگي اين كارتل نفتي براي كاهش صادرات نفت با هدف جلوگيري از ادامه روند كنوني قيمتي خبر داده است. به گفته او اوپك تمايل دارد تا درصورت تمايل ديگر كشورهاي نفتي غيراوپكي با آنها در اين زمينه همكاري كند.

  • پيش‌بيني بانك جهاني از قيمت نفت

طبق گزارش رويترز، در دوران عرضه روز‌افزون نفت خام و چشم‌انداز ضعيف تقاضا از سوي بازار‌هاي نوظهور بانك جهاني پيش‌بيني خود درخصوص قيمت نفت خام در سال2016 را 14دلار كاهش داد و به متوسط 37دلار در هر بشكه رساند. براساس اين گزارش، قيمت نفت در سال2016 پس از كاهش 47درصدي در سال گذشته ميلادي 27درصد ديگر كاهش خواهد يافت.

  • سفر وزير نفت ونزوئلا به كشورهاي نفتي

طبق گزارش رسانه ونزوئلايي «تله‌سور»، نيكلاس مادورو رئيس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته اعلام كرد: به «ائولوخيو دل پينو» وزير نفت دستور داده‌ام به سرعت به كشورهاي توليدكننده نفت سفر كند و توافق آنها براي بالا بردن قيمت اين محصول را جلب سازد. مادورو در ادامه تصريح كرد: همه كشورهاي عضو و غيرعضو در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) به شكل‌هاي مختلفي حمايت خود از پيشنهادهاي ونزوئلا در اين راستا را اعلام كرده‌اند اما منافع ژئوپليتيكي امپرياليسم همواره مانع از رسيدن به يك توافق قطعي شده است.

  • آخرين تحولات بازار نفت

قيمت نفت برنت درياي شمال در هفته جاري بالاتر از 30دلار به نوسان خود ادامه داده وديروز بهاي آن به 31دلار و 60سنت رسيد. بهبود نسبي قيمت نفت طي روزهاي اخير موجب شده تا بهاي نفت اوپك نيز اندكي افزايش يابد. سازمان كشورهاي توليد و صادركننده نفت، اوپك، در آخرين به‌روزرساني سايت خود اعلام كرد: هر بشكه سبد نفتي اين سازمان، دوشنبه 5 بهمن‌ماه براي سومين جلسه متوالي صعودي شد و با 8سنت افزايش نسبت به قيمت جمعه گذشته 25.58دلار در هر بشكه فروخته شد. كمترين قيمت نفت اوپك كه تاكنون ثبت شده است به چهارشنبه 20ژانويه برابر با 30دي‌ماه بازمي‌گردد كه 22.48دلار در هر بشكه فروخته شد كه كمترين قيمت سبد نفتي اوپك از سال2003 تاكنون به شمار مي‌رود.

کد خبر 323158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha