همشهری آنلاین: بهای نفت خام در بازارهای آسیایی به دنبال افزایش تقاضا در اتحادیه اروپا و ژاپن، بالای ۳۲ دلار معامله شد.

Oil

ایرنا به نقل از تارنمای اویل پرایس نوشت: در حالی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در معاملات روز جمعه برای تحویل در ماه مارس با 9 درصد افزایش بشکه‌ای 32.19 دلار و نفت برنت با 10 درصد افزایش بشکه‌ای 32.18 دلار معامله شد؛ این افزایش در معاملات روز دوشنبه 5 بهمن‌ماه نیز ادامه داشت.

در معاملات دوشنبه 5 بهمن، نفت آمریکا با 43 صدم درصد معادل 14 سنت افزایش، بشکه‌ای 32.33 دلار به فروش رسید و نفت اروپا نیز با 17 سنت معادل 53 صدم درصد افزایش بشکه‌ای 32.35 دلار معامله شد.

مایکل مک کارتی رئیس ارشد بازارهای استراتژیک در بازار مالی استرالیا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در مورد دلیل افزایش قیمت نفت اظهار کرد: فعالیت بخش خصوصی و رونق گرفتن فضای کسب و کار در منطقه یورو که افزایش تقاضای نفت را در پی داشت یکی از دلایل رشد قیمت نفت است.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز گزارش بانک مرکزی ژاپن و بهبود فضای کسب و کار در حوزه نیکیNIKKEI این کشور را عاملی مهم در افزایش قیمت نفت عنوان کرد و گفت: امیدها برای افزایش تقاضا در بازار نفت، از سوی اتحادیه اروپا و ژاپن، موجب افزایش قیمت این محصول در چند روز گذشته شده است.

شاخص نیکی (Nikkei 225 ) مبین تغییرات بهاء سهام شرکت‌های عمده از صنایع مختلف نظیر اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی، صنایع ارتباطی، صنایع غذایی، شیلات، نساجی، بانکداری، بیو‌شیمی است و بر پایه «ین» محاسبه می‌شود.

سانجیو گوپتا رئیس شرکت تخصصی خدمات نفت و گاز EY نیز دلیل افزایش قیمت نفت را برف و بوران شدید در دو سوی اقیانوس آرام اعلام کرد و گفت: نیاز به انرژی در روزهای سرد آمریکا و شرق آسیا افزایش یافته و همین افزایش نیاز، افزایش تقاضا و رشد قیمت نفت را در پی داشته است.

با این حال برخی از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که این افزایش مقطعی بوده و دوباره قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد.

این تحلیلگران، بازگشت نفت ایران به بازار مصرف را دلیل این ادعای خود عنوان می‌کنند.

ایران که روزانه یک میلیون بشکه نفت روانه بازار مصرف می‌کند به دنبال لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، قرار است در گام اول روزانه 500 هزار بشکه و در گام بعدی تا یک میلیون بشکه به صادرات نفت خود بیفزاید.

در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت مازاد، روزانه به بازار مصرف عرضه می‌شود و همین امر موجب سقوط بیش از 70 درصدی بهای نفت خام از سال 2014 شده است.

نفت خام سبک و سنگین ایران در حال حاضر بین 22 تا 25 دلار معامله می‌شود.

کد خبر 322803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha