منحنی شاخص بورس تهران ۲۰ روز است که مدام صعودی ترسیم می‌شود، اوضاع خوب بورس موجب شده که سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام شرکت‌های دانه درشت دولتی در روزهای باقیمانده از سال ۹۴دست به‌کار شود.

بورس

به گفته مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌، در مجموع ارزش ريالي خصوصي‌سازي‌‌هاي برنامه‌ريزي شده در بهمن‌ماه از طريق بورس، فرابورس و مزايده 3هزار و 300ميليارد تومان است كه براي فروش به بخش خصوصي عرضه مي‌شود. سيدجعفر سبحاني، دراين باره گفت: سازمان خصوصي‌سازي‌ در تلاش است تا قبل از پايان سال عرضه‌هاي بزرگ ديگري را در بورس انجام دهد.

او افزود: قرار است در روزهاي آينده واگذاري‌هاي بزرگي به لحاظ ارزش ريالي و اهميت شركت‌هاي قابل واگذاري صورت بگيرد. او افزود: قرار است سهام پالايشگاه نفت كرمانشاه به ارزش 570ميليارد تومان، پتروشيمي دماوند به ارزش يكهزار و 700ميليارد تومان، توسعه خدمات بازرگاني نورد ايران به ارزش 82ميليارد تومان و مس شهر بابك به ارزش 92ميليارد تومان واگذار شود.

به گفته سبحاني، مجموع ارزش اين سهام 2500ميليارد تومان است. اين سهام در روزهاي 18و 25بهمن‌ماه واگذار مي‌شود. سبحاني اعلام كرد: سهام پالايشگاه كرمانشاه از طريق فرابورس و سهام مابقي شركت‌ها از طريق مزايده واگذار مي‌شود. او با بيان اينكه واگذاري 4شركت دولتي به ارزش 2500ميليارد تومان مي‌تواند به بازار سرمايه كمك كند، تأكيدكرد: با توجه به بزرگ بودن ارقام مزايده، واگذاري اين شركت‌ها مي‌تواند تحولي در فرايند خصوصي‌سازي‌ به‌وجود بياورد.

  • عرضه بلوك بانك‌ها

اودرباره برنامه سازمان خصوصي‌سازي‌ براي واگذاري سهام در بورس گفت: طبق آگهي منتشرشده قرار است در روز دهم بهمن‌ماه بلوك‌هاي سهام بانك‌هاي صادرات، تجارت و ملت در بورس واگذار شود. مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي گفت: درچارچوب برنامه اعلام شده 2.5درصد از سهام بانك تجارت، 3.34 درصد از سهام بانك صادرات و 1.95 درصد از سهام بانك ملت در 10بهمن‌ماه امسال واگذارمي شود. به گفته او، ارزش بلوك سهام قابل واگذاري بانك تجارت يكهزار و 100ميليارد ريال، بانك صادرات 2هزار ميليارد ريال و بانك ملت يكهزار و 600 تا يكهزار و 700ميليارد ريال است.ارزش كل بلوك‌هاي سهام 5هزار ميليارد ريال است.

  • سهام عدالت و جايگاه‌هاي سوخت

او تأكيد كرد: همچنين ممكن است بلوك‌هاي سهام شركت‌هاي مشمول سهام عدالت در بورس عرضه شود. او درباره عرضه جايگاه‌هاي سوخت گفت: قرار است سهام 42جايگاه سوخت در روز 11بهمن‌ماه از طريق مزايده و به قيمت پايه 240ميليارد تومان واگذار شود. به گفته سبحاني، مزايده نوبت اول جايگاه‌هاي سوخت در روز هفتم دي‌ماه برگزار شد و 20درصد از جايگاه‌هاي سوخت به ارزش 45ميليارد تومان و 70درصد بالاتر از قيمت پايه به فروش رفت.او با بيان اينكه مزايده 3قطعه زمين ورزشي پيست اسب‌سواري به قيمت پايه 35ميليارد تومان در روز 11بهمن‌ماه برگزار مي‌شود، افزود: در مجموع ارزش ريالي واگذاري‌هاي جديد سازمان خصوصي‌سازي‌ در بهمن‌ماه كه از طريق بورس، فرابورس و مزايده صورت مي‌گيرد، رقمي حدود 3300ميليارد تومان است.

  • 140هزار ميليارد تومان خصوصي‌سازي‌

ميرعلي اشرف پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ هم با اشاره به آمارعملكرد 14ساله برنامه واگذاري سهام دولتي گفت: از ابتداي تاسيس سازمان خصوصي‌سازي‌ يعني ازسال 80به اين سو، 140هزار ميليارد تومان سهم و دارايي دولت واگذار شده است. او درعين حال تأكيد كرد: از 1100شركت حاضر در فهرست سازمان خصوصي‌سازي‌ در 14سال گذشته فقط 550شركت واگذار شده‌اند. او افزود: از اين ميزان واگذاري حدود 30هزار ميليارد تومان در قالب سهام عدالت و 30هزار ميليارد تومان در قالب ردديون دولت به دستگاه‌هاي طلبكار و از 80هزار ميليارد تومان باقيمانده نيز 60درصد از سهام به نهادهاي عمومي و شبه دولتي واگذار شده است. به گفته او، در 14سال گذشته تا 20ميليارد دلار از تصديگري دولت كاسته شده است.

  • آمار 10ماهه

آمار‌ها نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تا پايان دي‌ماه 13هزار و 818ميليارد ريال سهام دولتي واگذار شده، از اين ميزان 11هزار و 681ميليارد ريال در بورس، 369ميليارد ريال در فرابورس و 1768ميليارد ريال از طريق مزايده به فروش رسيده است.همچنين از 13هزار و 818ميليارد ريال سهم دولتي واگذار شده در اين مدت، 12هزار و 108ميليارد ريال به‌صورت بلوكي، 171ميليارد ريال به‌صورت تدريجي و 1539ميليارد ريال به‌صورت ترجيحي واگذار شده است.

کد خبر 322865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha