همشهری آنلاین: محققان یک تخته هوشمند موج‌سواری ابداع کرده‌اند که دارای حسگرهایی است که داده‌ها در مورد اقیانوس‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

تخته هوشمند موج‌سواری

به گزارش ایرنا، این تخته هوشمند موج‌سواری در واقع یک تخته موج‌سواری عادی است که چند حسگر در آن تعبیه شده است و داده‌ها در مورد اقیانوس از قبیل میزان شوری آب، pH، درجه حرارت، موقعیت و خصیصه‌های موج را جمع‌آوری می‌کند.

دکتر اندرو استرن کارشناس محیط زیست و مبدع این تخته موج‌سواری هدفش تبدیل موج‌سواران به دانشمندان شهروند است.

به گفته استرن، موج‌سواران با جمع‌آوری داده‌ها در زمان انجام کاری که به آن علاقه دارند، به رسیدن به درک بهتری از وضعیت در حال تغییر اقیانوس‌ها کمک می‌کنند.

با وجود پرتعداد بودن نهادهای علمی و داوطلب که درباره اقیانوس‌ها اطلاعات گردآوری می‌کنند، اما این محقق خاطر نشان کرد که خلا مهمی در داده‌های مربوط به مناطق نزدیک به ساحل وجود دارد، زیرا این مناطق کم‌عمق هستند و اغلب برای دستگاه‌های اندازه‌گیری سنتی مانند شناورها و وسایل نقلیه خودکار بسیار متلاطم می‌باشند.

تخته موج‌سواری ابداعی شامل یک ترمومتر دیجیتال، جی.پی.اس، بولوتوث، حسگر پ هاش، جستجوگر شوری آب، ردیاب حرکت و پد شارژ القایی است که همگی درون این تخته موج‌سواری تعبیه شده‌اند و هیچ دکمه‌ای برای فشار دادن ندارند.

داده‌های جمع‌آوری شده توسط موج‌سوارانی که از این تخته هوشمند موج‌سواری استفاده می‌کنند، از طریق بولوتوث به یک اپلیکیشن تلفن هوشمند منتقل می‌شود و این اپلیکیشن به طور خودکار اطلاعات را به یک پایگاه داده منتقل می‌کند.

در این مرحله، داده‌ها کاملا شفاف و فیلتر نشده هستند بنابر این هر دانشمندی در سراسر جهان می‌تواند از این اطلاعات خام برای تحقیقات و افزایش آگاهی‌های زیست محیطی در مورد اقیانوس‌های زمین استفاده کند.

کد خبر 322808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha