دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: هستند افرادی که برای انجام کارها، دور شدن از سختی‌ها و فرار از مشکلات، دست به دامان توصیه‌های خرافی می‌شوند.

خرافات

 اين عده چنان در طناب خرافات گير كرده‌اند كه اراده‌شان رو به نابودي مي‌گذارد و از زندگي عادي و طبيعي خود هيچ لذتي نمي‌برند. براي كمك به فرد خرافي از اين راه‌ها كمك بگيريد:

  • خرافه قدرت دارد؟

وقتي فرد اتفاق‌هايي را خارج از كنترل خود و اثر‌گذار در روند زندگي‌اش بداند مي‌توان گفت در مرحله ابتلا به خرافات قرار گرفته است. خرافي‌ها مي‌گويند باور خرافي‌شان جلوي موفقيت آنها را مي‌گيرد يا آنها را موفق مي‌كند. خرافه‌ها اغلب از طريق چندبار اتفاق افتادن همزمان با يك رويداد زندگي، الگو گرفتن از خانواده خرافي، توصيه شديد يك نفر به قدرتمند بودن آن و... متولد مي‌شود. خرافه‌ها اغلب غيرواقعي‌اند. البته هر چيزي كه ما علتش را ندانيم هم خرافي نيست؛ مثلا اينكه شب ناخن نگيريد تا روزي‌تان كم نشود؛ اگر به علم و صداقت توصيه‌كننده توجه كنيد محك خوبي براي سنجش خرافه‌ها پيدا مي‌كنيد. مثلا عدد سيزده نحس است را دين مي‌گويد خرافه و غيرواقعي اما توصيه به ناخن نگرفتن در شب در دين هست. پزشكان هم فعلا در اين حد فهميده‌اند كه شب‌ها ذخيره كلسيم در سرانگشتان جمع مي‌شود و ناخن گرفتن بخشي از كلسيم را از بين مي‌برد. پس ملاك تشخيص خرافه اين است كه مخالف عقل و دين نباشد.

  • هديه‌اي به خرافي‌ها

اغلب آدم‌هايي كه خرافات را باور كرده‌اند پس از مدتي متوجه جلو نرفتن كارها و بي‌نظمي زندگي‌شان مي‌شوند. از آفت‌هاي خرافه‌ها ضعيف‌كردن اراده است و به اين دليل اگر دائم بخواهيد از راه بحث، تمسخر و... با اين افراد روبه‌رو شويد و دلسوزي كنيد بي‌نتيجه مي‌مانيد چون بي‌ارادگي آنها قدرت تغييرشان را گرفته است. براي كمك به آمادگي ذهني افراد خرافي به يك روش مهم و جدي لازم داريد. بهتر است به‌جاي رويارويي مستقيم با خرافه آنها يك علاقه جديد به آنها بدهيد. اين روش مهم شبيه به فردي است كه به جاي سنگ گذاشتن در مسير آب كه باعث برخورد و پرتاب آب به آن طرف سنگ مي‌شود، يك جوي كوچك در كنار آب مي‌سازد تا آب آرام راه كج كند. اين روش اساسي بدون جبهه‌گيري افراد خرافي، كم‌كم مسير ذهني آنها را از اصرار دور مي‌كند و آماده روش‌هاي اصلاح رفتار مي‌كند. اين علاقه جديد مي‌تواند يك دوست جديد، دعا و ذكر و ياد خدا و... باشد.

  • تمرين‌هاي خرافه‌كش

1- فرد خرافه‌پرست را درك كنيد و وقتي مي‌گويد اگر شب با فلاني حرف بزنم دلم درد مي‌گيرد، اصرار نكنيد كه حرف او خرافات است.
2- شما هم دست به‌كار شويد و يك خرافه من درآوردي بسازيد.اين پيشنهاد به اين دليل است كه بداند اصرار او فقط تلقين و تكرار است كه مي‌تواند به يك كار ساده قدرت بدهد يا ندهد. با تلقين آب خوردن هم مي‌تواند قدرت فوق‌العاده‌اي مثل خوب امتحان دادن به‌دست آورد.
3- به‌دست آوردن اطلاعات علمي و ديني و كمك به فعال شدن قدرت مغز بزرگ‌ترين دشمن خرافي‌بازي است.
4- اگر اسم رفتار خرافي را مي‌شنويد كه سحر و جادو است بهتر است بدانيد كه خود جادو واقعيت دارد اما علمش آنقدر كمياب است كه بهتر است اغلب به همان خرافه و تلقين و تكرار همزمان و اتفاقي رويدادها ربطش دهيد. دعا يك ضد‌باور خرافي است و به فرد قدرت واقعي مي‌دهد پس به فرد خرافي دعا ياد دهيد.
5- اگر بتوانيد به فرد خرافي نقش معلم خود بودن را ياد دهيد و او چندبار به‌خودش اجازه تن دادن به خرافه را ندهد، كم‌كم ابهت خرافه‌ها نزد او از بين مي‌رود.

کد خبر 322796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha