همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید که از سال گذشته اجرایی شده است، همه بیماری‌ها قابلیت رسیدگی در شورای پزشکی وظیفه عمومی به منظور تعیین تکلیف مشمولان را دارند.

به گزارش ايسنا، سردار سید حمید صدرالسادات در خصوص مشمولان هموفیلی، گفت: آیین‌نامه جدید معاینه و معافیت پزشکی مشمولان در جلسات متعدد کارشناسی با حضور پزشکان و روسای شوراهای پزشکی نیروهای مسلح و همچنین نماینده وزارت بهداشت در اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح اصلاح و تدوین شده و در نهایت در هیئت دولت به تصویب رسیده است.

وی افزود: هم اکنون در آیین نامه جدید علی رغم عدم ذکر عنوان بیماری هموفیلی ، در صورت درخواست و تشخیص این بیماری در مشمولان، به استناد بندهای 8 و 17 بخش دهم آیین نامه مذکور به وضعیت این دسته از مشمولان رسیدگی می شود.

وی با تاکید بر اینکه اختلالات انعقادی شامل طیف وسیعی از بیماری ها می شود گفت: بند 8 بخش دهم آیین نامه در خصوص اختلالات خونی ارثی و اکتسابی با منشأ ایمونولوژیک در صورت داشتن علائم بالینی با تأیید مراکز تخصصی نظامی یا دانشگاهی معتبر و به صورت کلی تر در بند 17 بخش دهم ذکر شده است که عنوان بیماری هموفیلی نیز در آن مستتر است و در صورت اثبات بیماری، به تناسب شدت آن از معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی بهره مند می شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: آیین نامه جدید به نحوی تدوین شده که در صورت عدم ذکر بیماری خاص در آن و در صورت داشتن بیماری های موثر در سلامت جسم و روان مشمولان به ویژه در دوره خدمت سربازی، با عنوان "سایر بیماری ها" در شورای های پزشکی رسیدگی می شود.

وی گفت: رسیدگی به وضعیت این گونه مشمولان در شوراهای پزشکی و با اخذ نظریه های تخصصی پزشکی صورت می گیرد .

صدرالسادات تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت این دسته از مشمولان امری تخصصی و پزشکی است که با اخذ نظرات تخصصی و بررسی سوابق و معاینات بالینی انجام می شود و قطعا نمی توان به استناد ظاهر افراد در این خصوص اظهار نظر کرد .

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص این ادعا که معافیت پزشکی مانع استخدام و اشتغال به خدمت معاف شدگان می‌شود و این موضوع باعث می شود که مشمولان از ذکر بیماری هایشان خودداری کنند گفت: جدای از اینکه چنین ادعاهایی صحت ندارد به منظور جلوگیری از کتمان بیماری توسط مشمولان در معاینه اولیه، فرم خوداظهاری طراحی شده و مشمولان با تکمیل آن متعهد می شوند در صورت کتمان هرگونه بیماری غیر مشهود تبعات آن را بر عهده بگیرند.

کد خبر 322692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha