شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر یکروزه به ترکیه، از برخورد با مخالفان و دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران در این کشور انتقاد کرد و موضع آنکارا در قبال کردهای سوریه را نادرست خواند.

جوبایدن

بايدن در ديدار با نمايندگان حزب حاكم عدالت و توسعه در پارلمان تركيه گفت، كردهاي سوريه با پ‌ك‌ك فرق دارند. بايدن در اين سخنراني گفته‌بود، وقتي رسانه‌هاي محدود مي‌شوند، شبكه‌ها اجتماعي مسدود مي‌شوند و انتقاد دانشگاهيان تحمل نمي‌شود، نمي‌توانيد انتظار بهبود شرايط را داشته‌باشيد.

نخست‌وزير تركيه ديروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپيما و درحالي‌كه از سفر آلمان بازمي‌گشت، به سخنان بايدن پاسخ داد. او اين سخنان را نادرست خواند و گفت، كاش بايدن با خانواده‌هاي قربانيان حملات پ‌ك‌ك ديدار مي‌كرد تا بداند تركيه مشغول چه جنگي است. داوود اوغلو همچنين احتمال برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني را رد كرد.

  • انتقاد وزيردفاع آمريكا از كم‌كاري تركيه

معاون رئيس‌جمهور آمريكا تنها كسي نيست كه طي 2روز گذشته از تركيه و سياست داخلي و خارجي‌اش انتقاد مي‌كند. اشتون كارتر وزيردفاع آمريكا هم در سخناني در مجمع جهاني اقتصاد در داووس از تركيه انتقاد و به‌صورت تلويحي اين كشور را به كم‌كاري در ائتلاف مقابله با داعش متهم كرد. وزير دفاع آمريكا گفت، تركيه مي‌تواند اقدامات بيشتري را عليه شبه‌نظاميان تروريست داعش انجام دهد. وي همچنين تأكيد كرد كه ائتلاف تحت امر آمريكا بايد شهرهاي رقه و موصل را پس بگيرد و از نيروهاي زميني به‌عنوان بخشي از استراتژي خود استفاده خواهد كرد. كارتر گفت كه تركيه يكي از دوستان قديمي ما و يكي از متحدان ناتو است.

ما با قدرت از آنها حمايت مي‌كنيم. ما در مقوله دفاعي از خاك تركيه حمايت مي‌كنيم. وي تأكيد كرد كه اما واقعيت اين است كه تركيه مرزي طولاني با عراق و سوريه دارد و اين مرز پرنفوذ راهي براي شبه‌نظاميان خارجي است و از همين‌رو گمان مي‌كنم كه تركيه مي‌تواند اقدامات بيشتري انجام دهد. پيش از اين باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا هم در سخناني به صراحت گفته‌بود كه از تركيه انتظار مي‌رود مرزهايش را با سوريه بيشتر كنترل كند. جان كري وزيرخارجه آمريكا هم موضعي مشابه گرفته و درباره ضرورت كنترل بيشتر مرزها توسط تركيه سخن گفته بود.

  • شركاي ائتلاف، كاري نمي‌كنند

اما تركيه تنها كشوري نبود كه مورد انتقاد وزيردفاع آمريكا قرار گرفت. كارتر در نشست داووس گفت، برخي از شركاي آمريكا در ائتلاف ضد‌داعش اصلا كاري عليه داعش انجام نمي‌دهند. وي افزود: تعدادي از اعضاي ائتلاف تحت امر آمريكا كه داعش را در عراق و سوريه هدف مي‌گيرند، تقريبا هيچ كاري انجام نمي‌دهند.

كارتر همچنين در حاشيه نشست مجمع اقتصاد جهاني داووس در مصاحبه با سي‌ان‌بي‌سي گفت: بسياري از شركاي ائتلاف اقدامات كافي انجام نمي‌دهند يا اصلا كاري نمي‌كنند. ما خودمان مي‌توانيم كارهاي زيادي انجام دهيم اما تلاش داريم كه سايرين هم مسئوليتشان را انجام دهند. وي همچنين در مصاحبه‌اي جداگانه با بلومبرگ در سوئيس، ائتلاف ضد‌داعش را ائتلافي صوري خواند و همين امر نشان‌دهنده نااميدي پنتاگون از برخي از شركايش است.كارتر گفت: ما نياز داريم تا ديگران هم مسئوليت‌پذير باشند. نبايد هيچ فردي آزادانه بگردد. فهرست بلندي از كشورهايي وجود دارد كه مي‌توانند مشاركت بيشتري داشته باشند.

کد خبر 322593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha