شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶
۰ نفر

«طرفتان را انتخاب کنید؛ شما یا با دولت ترکیه هستند یا با تروریست‌ها».

جنگ ترکیه

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه بلافاصله پس از انفجار اخير در قلب مركز توريستي استانبول با گفتن اين جمله نشان داد كه اين حمله انتحاري علاوه بر گردشگرهاي خارجي چه عواقب و تركش‌هايي براي مخالفان اين كشور خواهد داشت.در نخستين قدم خيز جديد اردوغان، پليس تركيه 12نفر از استادان دانشگاه منتقد دولت را بازداشت كرده است.

به گزارش حريت، دادستاني تركيه پرونده‌اي قطور عليه اين استادان دانشگاه به اتهام اهانت به دولت و مشاركت در تبليغ به نفع «سازماني تروريستي» آماده كرده است. استادان بازداشت شده ازدانشگاه كوجاايلي در شمال غرب تركيه بيش از هزار نفر از چهره‌هاي دانشگاهي تركيه هستند كه اخيرا نامه‌اي سرگشاده خطاب به اردوغان در انتقاد از جنگ خاموش تركيه و حملات ارتش اين كشور به مناطق كردنشين را امضا كرده بودند.

روزنامه تودي زمان، به همين‌خاطر روز گذشته در گزارشي اعلام كرد كه حملات داعش بيشتر از آنكه مردم تركيه را هدف قرار دهد بهانه‌اي براي سركوب مخالفان اين كشور قرار مي‌گيرد. اين روزنامه در گزارش خود اين ابهام را مطرح كرده كه سازمان اطلاعات تركيه اصولا اراده‌اي براي توقف حملات تروريستي در داخل اين كشور دارد؟ درحالي‌كه ساعتي پس از انفجار استانبول اصل و نسب بمبگذار به‌صورت دقيق اعلام شده چطور سازمان اطلاعات تركيه در جلوگيري از اين حملات كه از سوروچ و آنكارا حالا به مركز توريستي استانبول رسيده ناتوان بوده است؟

رسانه‌هاي تركيه گزارش داده‌اند كه بازداشت اين گروه از استادان دانشگاه تركيه تنها آغاز يك روند است و پليس و دادستاني تركيه به‌زودي قصد بازداشت و پيگرد حداقل ۹ نفر ديگر را به همين اتهام دارند. اردوغان طي روزهاي گذشته و پس از انفجار استانبول كه كشته شدن 10نفر از گردشگرهاي اروپايي را به‌دنبال داشت مخالفان حملات اين كشور در مناطق كردنشين ازجمله نوام چامسكي، فيلسوف آمريكايي را به‌شدت مورد انتقاد داد و از مقام‌هاي قضايي تركيه خواست عليه كساني كه او آنها را «مرتكبان خيانت» خواند وارد عمل شوند.

هزار و 128نفر از دانشگاهيان تركيه از 89دانشگاه مختلف در نامه‌اي سرگشاده از دولت تركيه خواسته بودند تا كشتار عليه كردها را متوقف كرده و به جاي اعزام نيرو به مناطق كردنشين، روند مذاكرات صلح با كردها را بار ديگر در دستور كار قرار دهند. تركيه چند ماهي است كه بار ديگر با كنار گذاشتن توافق صلحي نانوشته حملات در مناطق كردنشين را آغاز كرده كه به گفته دولت اين كشور براي هدف قرار دادن نيروهاي پ‌ك‌ك صورت مي‌گيرد.

نيروهاي پ‌ك‌ك هم حملات خود را عليه نيروهاي پليس و ارتش بار ديگر آغاز كرده و در آخرين مورد در دياربكر حمله به ايستگاه پليس با كاميون بمبگذاري شده كشته شدن حداقل 6نفر را به‌دنبال داشت. برخي گروه‌هاي مدافع حقوق بشر هم اعلام كرده‌اند كه عمليات ارتش تركيه كشته شدن غيرنظاميان اين كشور را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 321652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha