شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی : ابراز محبت کلامی مهارتی است که باید آموخته شود؛ کاری که خیلی‌ها فکر می‌کنند ساده است اما نکات ظریفی در بیان محبت وجود دارد که بسیاری از همسران به‌دلیل نیاموختن، آن را نمی‌دانند پس انجامش نمی‌دهند.

هر نفس از «عشق» بگو

همسران يكديگر را دوست دارند، كمتر كسي است كه در اين موضوع شك داشته باشد اما كار زماني به مشكل برمي‌خورد كه يكي از طرفين يا هر دوي آنها براي بيان اين احساس كراهت داشته باشد. استدلال‌هاي مختلفي را هم بيان مي‌كنند مثل اينكه همسرم رفتارش عوض مي‌شود، يا خجالت مي‌كشم. بسياري از همسران هم نمي‌دانند چگونه مي‌شود از كلمه «دوستت دارم» استفاده كرد. دليل آن چندان فرقي نمي‌كند، مهم اين است كه نتيجه عدم‌ابراز علاقه زباني و كلامي، خانه‌هايي است كه گرماي عشق و علاقه در آن يخ مي‌كند. همه زندگي‌هاي مشترك هميشه نياز به كمپين بيان « دوستت دارم» بين همسران دارند، مي‌شود اين كمپين را از خوانندگان همشهري‌دو شروع كرد.

  • راهكارهاي مردانه براي گفتن كلمه رمز

وقتي گفته مي‌شود به همسرتان بگوييد كه چه جايگاهي در زندگي‌تان دارد، برخي از آقايان جبهه مي‌گيرند و اين كار را با شخصيت مردانه و جايگاه خانوادگي‌شان در منافات مي‌بينند يا از انجام آن خجالت مي‌كشند. اگر شما هم اينطور فكر مي‌كنيد، با كمي خلاقيت و فكر مي‌توانيد هم جايگاه خود را حفظ كنيد و هم همسرتان را از شنيدن علاقه‌تان محروم نكنيد.

گوش و معجزه عشق در زنان

اگر دوست داريد همسرتان عاشقانه شما را دوست داشته باشد، در قدم اول بهتر است بدانيد كه زن‌ها بايد بشنوند همانطور كه شما بايد ببينيد. زن‌ها از راه گوش عاشق مي‌شوند و اين ملزم به شنيدن‌هاي پي‌درپي است ولي مردها از راه چشم و آني عاشق مي‌شوند. به‌خاطر همين است كه زن دوست دارد «دوستت دارم» را بشنود و زماني كه مرد اين نكته را نداند رابطه‌شان به مشكل برمي‌خورد. نيازي نيست هداياي گران بخريد يا كارهاي عجيب و غريب انجام دهيد، گوش همسرتان را از زمزمه‌هاي عاشقانه پر كنيد. وقتي بدانيد كه بيان احساس چقدر تأثير‌گذار است، شايد ابراز آن براي‌تان كمي راحت‌تر شود.

نوشتن، راحت‌تر از گفتن

درست است كه گوش همسرتان بايد بشنود اما در مراحل اول و تا زماني كه عادت كنيد، مي‌توانيد كلمات را به روي كاغذ بياوريد يا پيامكي به او بگوييد. البته منظور از فرستادن احساس‌تان در گوشي موبايل همسرتان اين نيست كه جملات زيبا را از گروه‌هايي كه عضو هستيد، فوروارد كنيد يا شعر بفرستيد، بايد خيلي مستقيم، پيامك‌هايي به اين مضمون بفرستيد: «امروز بيشتر از ديروز دوستت دارم»، «براي تمام تلاش‌‌هايت از تو ممنونم و بدان كه هميشه دوستت دارم»، «دوست داشتن تو كار هر روز من است حتي اگر نمي‌گويم» و يا خيلي ساده‌تر بگوييد: «دوستت دارم». همين قدر راحت و مستقيم برايش بنويسيد كه او را دوست داريد، مطمئن باشيد او چندبار در طول روز آن‌را مي‌خواند و براي برگشت شما به خانه لحظه شماري مي‌كند.

مناسبت‌ها؛ يك بهانه خوب

روز زن، اعياد ديني و ملي، روز تولد، سالگرد ازدواج و هر مناسبت ديگري مي‌تواند بهانه خوبي براي گفتن احساس‌تان باشد. زماني كه هديه يا شاخه گلي را به همسرتان هديه مي‌دهيد، مي‌توانيد خيلي راحت و بدون خجالت به او بگوييد كه دوستش داريد. در آن حال و هوا گفتن اين كلمه چندان سخت نيست. مثلا زماني كه هديه را به همسرتان مي‌دهيد بگوييد: اين هديه كوچك همراه با يك دنيا «دوستت دارم» هر دو براي توست.

وقتي همسرتان از كار خانه خسته است

خيلي اوقات شما همسرتان را در حال انجام كار‌هاي خانه مي‌بينيد. او دارد ظرف مي‌شويد، غذا درست مي‌كند، به كارهاي بچه‌ها رسيدگي مي‌‌كند و در نهايت خانه‌تان را رونق مي‌دهد. اينكه به او كمك كنيد مي‌تواند قدرداني خوبي باشد اما وقتي بيدار مي‌شويد و مي‌بينيد سفره صبحانه را آماده كرده است، تا قبل از بيدار شدن بچه‌ها، وقت خوبي است كه كنار او بايستيد، به چشم‌هايش نگاه كنيد و بگوييد: «دوستت دارم براي تمام خوبي‌هايت». البته چاشني‌هاي ديگرش بستگي به وقت شما و شرايطتان دارد!

  • راهكارهاي زنانه براي گفتن كلمه رمز

سرسخت باشيد

خانم‌ها در ابراز محبت كمي سخاوتمند‌تر هستند و طبيعت عاطفي شما به كمك‌تان مي‌آيد تا گفتن «دوستت دارم» براي‌تان راحت باشد اما گاهي بازخوردهاي نه چندان مناسب در گذشته باعث شده است كه ديگر از گفتن اين جمله امتناع كنيد. فراموش نكنيد كه داشتن پشتكار در هر كاري لازم است، ممكن است شوهر شما نداند كه چه عكس‌العملي بايد در قبال شنيدن «دوستت دارم»، انجام دهد. مي‌‌توانيد اگر او اين كلمه را گفت با بازخورد صحيح‌تان نشان دهيد كه چه عكس‌العملي لازم است يا اينكه آنقدر اين كلمه را در جاي مناسب بگوييد كه بالاخره شوهرتان هم رفتاري مناسب در ازاي آن انجام دهد. مهم اين است كه اگر دوست داريد كه لحظات رمانتيك را در خانه‌تان خلق كنيد خسته نشويد.

يك غافلگيري ساده

مي‌توانيد در كيف همسرتان يك يادداشت بگذاريد كه روي آن نوشته‌ايد: «عزيزم، دوستت دارم». نيازي نيست طول و تفصيلي بگوييد يا دلايل‌تان را ذكر كنيد. ديدن همين يادداشت مي‌تواند كاري كند كه او شاداب‌تر و مهربان‌تر به خانه برگردد يا اينكه با ماژيك روي آينه بنويسيد: «دوستت دارم». تصور كنيد همسرتان صبح، براي شستن صورتش برود و اين جمله را بخواند، با اين كار روز قشنگي را براي هر دوي‌تان ساخته‌ايد.

گفتن در مقابل بچه‌ها

اينكه شوهر شما حس كند از احترام و ارزش كافي در خانه برخوردار است، بستگي مستقيم به رفتار شما دارد. بيان رضايت از زندگي مشترك و اعتراف به علاقه‌تان در حضور بچه‌ها مي‌تواند يك مرد را، خوشبخت‌ترين مرد دنيا كند. شايد براي همسرتان سخت باشد كه اعتراف كند شما را دوست دارد آن هم مقابل ديگران اما شما خيلي ساده و حتي با خنده وشوخي زماني كه با دست پر و خسته به خانه مي‌آيد و براي گرفتن خريد‌ها و استقبال از او مي‌رويد، بگوييد: «دوستت دارم، خيلي خسته شدي» يا هر جمله ديگري كه دوستت دارم هم جزئي از آن باشد.

حرف‌‌هاي خوب براي شماست

حرف‌هاي قشنگ براي كتاب‌ها و دست به‌دست‌شدن در شبكه‌هاي اجتماعي نيست، براي نوشتن و قاب كردن هم نيست، براي گفته شدن و شنيده شدن است. اين هنر زوج‌هاي عاشق است كه مي‌دانند از «دوست داشتن» چگونه استفاده كنند تا همسرشان گوش و دلش پر شود از حضور او و ديگر با كمترين توجهي در جاي ديگر، دلش نلرزد. خوشبخت باشيد و كلمه رمز را فراموش نكنيد.

  • ابراز عشق را به بيان احتياج نيست؟

پدر شما مي‌دانست وقتي صبح از مادرتان بپرسد كه چه وسايلي براي خانه نياز دارد تا بخرد و آماده كند، يعني هم به وظايف همسري‌اش عمل كرده است و هم مادرتان مي‌فهمد كه آسايش و رفاه او مهم است؛ پس متوجه علاقه قلبي شوهرش خواهد شد.

مادر شما هم مي‌دانست وقتي كه قورمه‌سبزي جاافتاده درست كند و براي زمستان شال دستباف مخصوص براي پدرتان ببافد و هميشه خانه مرتب و آماده باشد، آقاي خانه خواهد فهميد كه چقدر او را دوست دارد.
البته در خلوت حتما نوع ديگري از ابراز محبت را هم داشته‌اند اما همين رفتارهاي مردانه و زنانه به معني دوستت دارم بود و كمتر كسي گلايه مي‌كرد اما روزگار فرق كرده است. انگار ديگر براي اين كارها وقت نداريم. همسران براي آنكه كنار هم احساس خوشبختي كنند به چيزي بيشتر از انجام خريد خانه و پختن غذاي گرم نياز دارند.هرچند كه هنوز هم پايبندي به همان نقش‌هاي سنتي مي‌تواند نشانه خوبي براي پايداري زندگي باشد اما زن و شوهرها در هر دوراني بايد از زبان يكديگر بشنوند كه چه جايگاهي در دل هم دارند. شما ديگر دوست نداريد «مادر بچه‌ها» يا «آقا» صداي‌تان كنند. ممكن است در جمع هنوز هم ملاحظاتي وجود داشته باشد اما در خانه و در حضور بچه‌ها دل‌تان مي‌خواهد همسرتان زيبا‌تر شما را خطاب قرار دهد و حرف‌هاي قشنگ‌تري بگويد و احساسي را كه در عمل ديده‌ايد، بيان كند. اين كار علاوه بر اينكه حساب مشترك عاطفي را در خانه غني مي‌كند و روز مبادا مي‌توانيد از آن برداشت كنيد، حال و هواي احساسي و رمانتيكي را هم ايجاد خواهد كرد. در آموزه‌هاي ديني ما هم به اين كار توصيه شده است؛ زماني كه پيامبرمان مي‌فرمايد:
قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّك، لَا يذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً؛ اين گفتار مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم »، هرگز از قلب زن بيرون نمي‌رود. اين حديث در روزگاري كه زن ارزش چنداني در نگاه جامعه نداشت، با مخاطب قرار‌دادن مستقيم آقايان و توصيه به ابراز محبت بدون واسطه و روشن، نشان مي‌دهد كه چقدر ابراز علاقه كلامي مي‌تواند در سعادت خانواده مهم باشد.

کد خبر 322501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha