مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

حامد فوقانی: عضو حقوقدان شورای شهر تهران از ۲ اتفاق مهم برای حرکت به سمت شهر دسترس‌پذیر در لایحه‌‌ای که هفته گذشته شهردارپایتخت به شورای شهر تقدیم کرد، خبر داد.

در شهر دسترس پذیر معلولان به تنهایی کارهای شهری خود را انجام می‌دهند.

اينطور كه علي‌صابري در گفت‌وگو با همشهري اظهار كرد، اولا دسترس‌پذيري پيوست پروژه‌هاي شهري مي‌شود و ثانيا بودجه مختص اين حوزه براي نخستين‌بار در اختيار ستاد مناسب‌سازي فضاها و معابر شهري قرار مي‌گيرد. اينچنين بودجه بهتر تخصيص يافته و بهتر قابل رصد مي‌شود.

وي اساسا تشكيل گروه مشورتي شهردار تهران در امور توان‌يابان و شهر دسترس‌پذير را يك‌تحول در جامعه دانست. به گفته وي، اين اتفاق در حالي رخ داد كه 10سال پيش اصلا بحثي در اين زمينه نبود و بعد از آن نيز به مرور فقط بحث مناسب‌سازي معابر پيش كشيده شد.

تفكيك‌كردن عبارات «شهر دسترس‌پذير» و «مناسب‌سازي معابر» از اين جهت براي صابري حائز اهميت است كه در دسترس‌پذيري همه جنبه‌هاي زندگي شهروندان و جامعه معلولان، جانبازان، نابينايان و كم‌بينايان و كم‌توانان براي رفع نيازهايشان درنظر گرفته مي‌شود. در مناسب‌سازي اما فقط به جنبه‌هاي فيزيكي توجه مي‌شود.

  • بودجه مناسب‌سازي متمركز شود

در تبصره2 لايحه تقديمي شهرداري تهران به شوراي شهر، پيوست‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و... پروژه‌ها لحاظ مي‌شود. اينگونه كه صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران اعلام كرد، پيوست‌شدن دسترس‌پذيري به پروژه‌ها نيز از اين‌به بعد در پروژه‌ها حتمي است. اين اتفاق براي نخستين بار رخ مي‌دهد و بر اين اساس در اجراي پروژه‌هاي مختلف، رعايت موضوعاتي نظير تردد راحت، خريد آسان، حاضر بودن يك‌فرد آگاه در ادارات شهرداري براي همراهي معلولان و افراد كم‌توان و... الزامي مي‌شود.

از سوي ديگر اگرچه پيش از اين رديف‌هاي اعتباري خاصي براي مناسب‌سازي معابر و امورات مربوط به معلولان در لايحه بودجه شهرداري درنظر گرفته مي‌شد اما براي بودجه سال95 اين موضوع پررنگ‌تر ديده شده و نحوه تخصيص و هزينه‌كرد آن قابل رصد است. صابري، عضو روشندل شوراي شهر تهران نيز اميدوار است كه اين مسئله رخ دهد. وي با بيان اينكه در پي تحقق اين موضوع، رديف‌هاي بودجه يكجا جمع شده و در اختيار ستاد مناسب‌سازي فضاها و معابر شهري قرار‌ مي‌گيرد، افزود: «نمايندگان شورا در اين ستاد رحمت‌الله حافظي و بنده هستم و تمام معاونت‌ها در آن نيز عضو دارند. با اين اتفاق بودجه به‌طور غيركارشناسانه هزينه نمي‌شود.» وي البته از شوراي مشورتي خواست تا اين مسئله را به جد پيگيري كند.

  • اعضاي شوراي مشورتي چه مي‌خواهند و چه مي‌گويند؟

شوراي مشورتي شهردار تهران، 3عضو اصلي دارد كه كارشان با استقرار دبيرخانه شورا در شهرداري منطقه 3پايتخت به‌صورت جدي از نيمه دوم امسال آغاز شد. اينكه 3عضو شوراي مشورتي شهردار در حوزه شهر دسترس‌پذير چه تجربه‌اي در امور شهري دارند، نظرات‌شان چيست و تاكنون چه اقداماتي انجام داده‌اند، بهتر مي‌تواند روند كاري را مشخص كند. گفتني است كه 3عضو اين شورا از جامعه معلولان هستند. اين كارگروه درخواست كرده‌اند كه با تك‌تك اعضاي شوراي شهر تهران ديدار داشته باشند. صابري نيز چنين درخواستي را بحق دانست و گفت: «‌ به‌نظرم اعضاي كارگروه مي‌توانند با كميسيون‌هاي تخصصي شورا نيز ارتباط داشته باشند.»

  • علي‌اصغر عين‌القضات،‌ عضو شوراي مشورتي شهردار تهران در شهر دسترس‌پذير‌:

قانون به‌كارگيري 3درصد نيروي انساني شهرداري براي معلولان تحقق يافته و استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه معلولان در تحول منابع انساني در دستور كار مديريت شهري قرار گرفته است. وظيفه ذاتي شهرداري ايجاد شهري ايمن، پويا، توانا و پاك و دسترس‌پذير براي همه مردم است و به همين منظور قوانين و دستورالعمل‌هاي فني و تخصصي و اجرايي در معاونت معماري و شهرسازي تدوين شده كه البته براي اجراي آن به اختصاص رديف بودجه نياز است.

براساس تأكيد شهردار تهران و معاونت شهرسازي و معماري صدور پايانكار براي ساختمان‌هاي شهري كه ضوابط مناسب‌سازي ساختمان براي معلولان را رعايت نكرده باشند، ممنوع است. از طرف ديگر تمام ساختمان‌هاي شهرداري تهران نيز از جهت مناسب‌سازي بازنگري و اصلاح خواهند شد.همچنين پيشنهاد داده‌ايم كه براي هر منطقه يك بوستان دسترس پذير پيش بيني شود.

  • كامران عاروان ، مديرعامل جامعه معلولان ايران و ‌پژوهشگر حوزه‌هاي مربوط به معلولان است‌:

مشكلات معلولان با مشاركت و همكاري همه مسئولان قابل رفع است كه با كم‌توجهي يك مسئول امكان حضور برابر معلولان در اجتماع فراهم نخواهد شد. معلولان تنها متقاضي امكان حضور برابر در جامعه است كه اگر شهري اين امكان را نداشته باشد، كامل نيست. راهكارگروه مشورتي دشواري‌هاي بي‌نهايتي همچون مناسب‌سازي معابر و اماكن شهري و اصلاح فرهنگ شهروندان درباره معلولان و توانايي‌هاي اين گروه را پيش‌رو دارد.

  • معصومه فراهاني، عضو سازمان‌هاي مردم نهاد، خيريه رعدالغديرو كارآفرين :

علاوه بر موضوعات معماري و شهرسازي و امور فيزيكي شهر بايد كار فرهنگي را گسترش دهيم. از تمامي سازمان‌هاي دولتي و مردم‌نهاد درخواست مي‌كنم مشاركت خود را در تحقق شهر دسترس‌پذير افزايش دهند. كارآفرينان معلول، پزشكان، اعضاي هيأت علمي معلول در دانشگاه‌ها و هر عضو فرهيخته جامعه معلولان را بايد به مشاركت فرا بخوانيم تا توانمندي آنها بيشتر به جامعه معرفي شود. اكنون شاهديم معلولان را بيشتر در امور خدماتي به‌كار مي‌گيرند درحالي‌كه نگاه فكري و نرم‌افزاري و تخصص و دانايي آنان ناديده گرفته مي‌شود و در اين شورا تلاش خواهيم كرد ظرفيت‌هاي گسترده معلولان را معرفي كنيم.

کد خبر 322453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha