سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای یازدهمین سال متوالی بودجه اداره شهر تهران را به منظور تصویب تقدیم شورای شهر تهران کرد.

بودجه شهرداری -قالیباف

بودجه پيشنهادي شهرداري تهران شامل 40 درصد بودجه غيرنقد و 60 درصد بودجه نقد است. اين بودجه شامل يك ماده واحده و 35 تبصره و 8 پيوست است.

انقباضي بودن بودجه سال آينده شهرداري تهران باعث شده كه حدود 1500 ميليارد تومان نسبت به بودجه‌اي كه به صورت متعارف بايد پيشنهاد مي‌شد، كمتر باشد. اين رشد محدود نيز مربوط به افزايش حقوق 12 درصدي، نگهداشت و هزينه‌هاي جاري اداره شهر است. البته شهردار تهران ديروز به اين موضوع هم افتخار كرد كه در يازدهمين سال فعاليت در پايتخت نسبت بودجه جاري به بخش سرمايه‌اي و توسعه‌اي 30 به 70 است. اين در حالي است كه به گفته قاليباف در دولت اين امر برعكس است. همچنين امسال همزمان با بودجه عمومي شهرداري بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه نيز ارائه شد.

  • انطباق بودجه و برنامه

از جمله ويژگي‌هاي بودجه سال آينده شهرداري اين است كه حدود 4 هزار و 400 ميليارد تومان از اين بودجه درقالب درآمدهاي پايدار تعريف شده كه اين ميزان23.5 درصد از بودجه شهرداري را شامل مي‌شود. همچنين 86 درصد بودجه سال 95 به طور مستقيم عين رديف‌هاي برنامه 5 ساله دوم شهرداري است و 76 درصد از نظر ريالي مستقيم در برنامه وجود دارد كه نشان دهنده انطباق بودجه سال آينده با برنامه است. يكي از مهم‌ترين رويكردهايي كه شهرداري تهران در بودجه سال آينده برآن تاكيد دارد بازپرداخت ديون اشخاص حقيقي و حقوقي است كه براي آن 3 هزار و 800 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

اين اقدام از سوي اعضاي شوراي شهر تهران با استقبال مواجه شد. تمركز بر حمل ونقل عمومي و تكميل خطوط مترو از ديگر از برنامه‌هاي جدي شهرداري تهران در سال آينده است به همين منظور نيز خط 7 مترو با 20 كيلومتر طول سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

محمدباقر قاليباف درصحن علني شوراي شهر به تشريح سياست‌ها و برنامه‌هاي بودجه سال آينده پرداخت و گفت: شرايط سخت اقتصادي كشور منجر به ركود ساخت و ساز شده به نحوي كه نسبت به سال 92 حدود 80 درصد كاهش ساخت‌و‌ساز در تهران داشتيم. قالیباف اظهار اميدواري كرد تلاش‌هاي خوب صورت گرفته براي به نتيجه رسيدن برجام و شكسته شدن تحريم‌ها نه تنها منجر به برطرف شدن چالش‌هاي اقتصادي شود بلكه شرايط به سمتي برود كه بتوان در پايان سال 95 كاستي‌هاي بودجه را در قالب متمم اصلاح كرد.

  • گام 100درصدي در حمل و نقل

به گفته قاليباف شهرداري در حوزه حمل و نقل عمومي براساس برنامه 5 ساله دوم 100 درصد به تعهدات خود عمل كرده و عقب‌ماندگي موجود به اين دليل است كه 50 درصد برنامه‌هاي عمراني در حوزه ريلي برعهده دولت است. درحوزه اتوبوس هم سهم شهرداري حدود 18 درصد و سهم دولت 82 درصد است اما در اين بخش نيز 100 درصد خريدها از محل اعتبارات شهرداري تامين شده است.

شهردار تهران درباره موضوع پسماند و تفكيك از مبدأ نيز گفت: هم اكنون موضوع تفكيك ازمبدأ كه در ابتدا 4 درصد بود در 20 ماه گذشته به14.5 درصد رسيده است. در حوزه آتش نشاني نيز 120 ايستگاه داريم كه به كل برنامه دست يافتيم.
قالیباف با اشاره به سرانه حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و تطابق آن با برنامه‌ها و ردیف بودجه‌ای که مقرر شده است، گفت: بیش از 95 درصد در 20 ماهه گذشته در این حوزه‌ها طبق برنامه عمل شده است. طبق گزارش شهردار بهار سال آينده تمامي پروژه‌هاي فرهنگي تپه‌هاي عباس آباد تكميل خواهد شد.

همچنین با توجه به خبر شهردار مبني بر برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب در نتيجه امكانات تردد سهل براي شهروندان به منظور بازديد از اين نمايشگاه تا ارديبهشت آينده ايجاد خواهد شد. شهردار تهران در بخش ديگري از اظهارات خود به تاكيد كميسيون برنامه و بودجه درباره تخصيص اعتبار و آغاز پروژه‌هاي شهري اشاره داشت كه موجب صرفه‌جويي براي شهرداري شده است. اين امر موجب شده تا 171 پروژه نيمه تمام امسال تكميل شده يا در 2ماه آينده نهايي شود.

  • 4  سياست مهم شهرداري در بودجه ريزي

قاليباف همچنين در توضيح سياست‌هاي بودجه‌ريزي سال 95 شهرداري تهران گفت: ما يكسري هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير هم داريم كه شامل حقوق و نگهداشت شهر، بازپرداخت ديون اعم از افراد حقيقي و حقوقي، بانك ها و سررسيد وام و فاينانس‌ها و توجه به حمل ونقل عمومي با اولويت مترو است. وي مهم‌ترين چالش تهران را آلودگي هوا و مهم‌ترين راه حل آن را توسعه ناوگان
حمل ونقل عمومي دانست به نحوي كه 50 درصد بودجه شهرداري تهران فقط دراين بخش هزينه مي‌شود. اما احساس خطر جدي كه از سوي قاليباف به آن اشاره شد مربوط به كسب درآمدهاي پايدار از محل ارزش افزوده است.

شهـردار تـهران در رابطه با رشد متوسط بودجه گفت: متوسط رشد بودجه29.7 درصد بود و متوسط رشد درآمد پايدار 32.7  درصد كه نشان مي‌دهد رشد درآمد پايدار 3درصد بيشتر از رشد بودجه است. اما به دليل 3اتفاقي كه در برنامه ششم توسعه افتاده براي مديريت شهري كشور احساس خطر جدي مي‌كنم ؛ يكي مربوط به كاهش سهم شهرداري‌ها از محل ارزش افزوده است.

ضمن اينكه درآمدهاي اين محل به جاي اينكه به خود شهرداري‌ها داده شود به خزانه دولت ريخته مي‌شود. در اين صورت اصلا فلسفه وجودي شوراها و شهرداري‌ها از بين مي‌رود درحالي كه نبايد يك نهاد عمومي و غير دولتي را دولتي كرد. وي افزود: نظام اداري و اجرايي در شهرداري‌ها را هم دارند دولتي مي‌كنند چون قرار است آيين‌نامه‌هاي اداري و استخدامي تحت نظارت وزارت كشور قرار گيرد، همچنين باروند فعلي سهم شهرها به نسبت جمعیت از بودجه عمومی دولت داده نمی‌شود؛ در حالی که دولت در بودجه عمومی بايد به حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و محیط زیست كمك كند.

  • تحقق كامل بودجه تا پايان سال

شهردار تهران پس از ارائه گزارش بودجه در جلسه شوراي شهر بين خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. محمدباقر قاليباف با اشاره به تحقق 85 درصدی بودجه امسال گفت: طبیعتا تا پایان سال مابقی بودجه نیز محقق می‌شود. وی با تاکید بر اینکه خرید املاک، بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: با وجود شرایط اقتصادی سخت حال حاضر و اينكه اختصاص مبالغ زیادی به این حوزه برای شهرداری امکان پذیر نیست، اما با اين وجود اولويت ما همچنان تملك باغات است.

شهردار تهران با اشاره به پیشنهاد شورا مبنی بر تعیین یک حسابرس برای شرکت‌ها و سازمان‌ها اظهار کرد: به نظر می‌رسد این موضوع با توجه به منطق اداری درست باشد اما بر اساس قانون مجلس و ضوابط و مقررات ذیحسابی و رسیدگی و حسابرس نیز بر عهده شهرداری تهران است. حال می‌توان برای اطمینان بیشتر به صورت مشترک این حسابرسی صورت گیرد. شورای شهر در پذیرش این موضوع مختار است اما مقررات جامعه حسابرسان می‌گوید امکان حسابرسی یک مجموعه توسط 2 حسابرس وجود ندارد. بر اساس قانون تجارت و مقررات کشور مجمع هر شرکتی مسئولیت حسابرسی دارد. وی با اشاره به اینکه این موضوع تنها یک پیشنهاد یا موافقت نامه بود، تاکید کرد: موضوع 2 حسابرس نیازی به تصویب شورا ندارد و تنها یک پیشنهاد برای بررسی مشترک توسط شورا و شهرداری برای اطمینان خاطر بیشتر است.

  • گزارش منطقه 3 در صحن شورا

دبير شوراياري منطقه 3 نيز روز گذشته در صحن علني حاضر شد تا گزارشي از مشكلات و نيازهاي اين منطقه از شهر را به اعضاي شوراي شهر ارائه دهد. يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه وي به آن اشاره كرد بافت فرسوده محله ده ونك بود. در كنار آن تصويب بسته‌هاي تشويقي براي احداث پاركينگ طبقاتي، تغيير كاربري ساختمان‌هاي دانشگاهي و مدارس و انتقال آنها به بيرون از منطقه در مكان‌هاي مناسب براي كاهش ترافيك، ارائه بسته‌هاي تشويقي براي بهره‌برداري اجتماعي و فرهنگي از باغات مثل باغ نوري به مساحت 12هزار مترمربع درخيابان پاسداران مورد اشاره قرار گرفت.

البته تغيير تعرفه تجاري انشعابات سراي محله به تعرفه مرتبط با فضاهاي فرهنگي، حضور پرسنل يگان حفاظت شهرداري در سراي محله و افزايش سرانه‌هاي فرهنگي، ورزشي و اجتماعي ازجمله موارد ديگري بود كه از سوي دبير شوراياري منطقه 3 به آن اشاره شد. در پايان اين گزارش، اعضاي شوراي شهر تهران بيش از همه بر رسيدگي به معضلات ده ونك تأكيد كردند.

  • يك فوريت عوارض محدوده طرح ترافيك

به گزارش همشهري يك فوريت لايحه تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك تصويب شد. به گفته احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل مبناي پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك بر مبناي طرح روزانه محاسبه شده به‌گونه‌اي كه از ساعت 6صبح تا 10صبح تعرفه ورود به محدوده گران‌تر خواهد بود تا تمايل ورود به محدوده طرح ترافيك كاهش يابد. عليرضا دبير هم از شورا و شهردار تهران تقاضا كرد كارت‌هاي دراختيار طرح ترافيك را به‌طور محدودتري ارائه دهند.

جدول

جدول

 

کد خبر 322213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha