همشهری آنلاین: آیت‌الله استادی، استاد حوزه علمیه در تفسیر سوره مبارکه مومنون، ضمن تاکید بر اینکه وهابیون در بحث توسل شیعه به ائمه (ع) مغالطه کرده‌اند، بر لزوم الگوگیری مبلغان دین از صبر حضرت نوح تاکید کرد و گفت: مبلغ دینی نباید با اندک ناملایماتی دست از تبلیغ دین بردارد.

به گزارش ايكنا، آيت‌الله رضا استادي، در ادامه تفسير سوره مباركه مومنون در دارالقرآن علامه طباطبائي (ره)، گفت: آيات 23 تا 54 اين سوره به داستان چهار تن از انبياء اشاره دارد كه علامه طباطبائي نيز آنها را با هم ذكر كرده است و شايد منظور ايشان اين است كه به هم مرتبط هستند و ارتباط ميان آنها نيز روشن و واضح است.

وي با بيان اينكه در اين آيات قصص حضرت نوح، صالح، موسي و عيسي بيان شده است، اظهار كرد: اينكه اسامي اين چند پيامبر ذكر شده و اسم مابقي نيامده، دليل بر اين نيست كه بين آنها پيامبري وجود نداشته باشد، بلكه هيچ دوره‌اي نبوده كه پيامبري نداشته باشد.

  • سخني درباره تعداد انبياء

آيت‌الله استادي به بحث تعداد انبياء اشاره و تصريح كرد: مشهور اين است كه 124 هزار پيامبر داريم و روايتي نيز از ابوذر نقل شده و اين تعداد خيلي قابل اعتماد نيست و دليل قطعي بر آن نداريم. همچنين اين سؤال مطرح است كه تاريخ تكون آدم تا دوره پيامبر (ص) چه زماني طول كشيده است و ارتباط آن با اين تعداد پيامبر چيست؟

وي تاكيد كرد: علامه طباطبائي اين فاصله را چيزي حدود 8 تا ده هزار سال مي‌داند و تعداد انبياء نيز همين حدود 120 هزار تا 124 هزار توسط ايشان ذكر مي‌شود، ولي به هر حال پاسخ اجمالي ما به اين سؤال اين است كه مسلما در هر دوره‌اي چندين نفر به عنوان نبي حضور داشته‌اند كه انبياء اصلي همين بزرگاني هستند كه مشهورند و مابقي براي يك منطقه و يا محله و ... نبي بوده‌اند و شايد در يك دوره صد، 200 و يا 500 پيامبر حضور داشته‌اند همان طور كه در روايت است كه يهوديان بني‌اسرائيل 70 پيامبر را كشتند.

عضور شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با بيان اينكه اسامي پيامبران ذكر شده در قرآن و روايات به 50 اسم هم نمي‌رسد، تصريح كرد: ذكر همين اسامي را نيز مديون قرآن هستيم وگرنه تاريخ مضبوطي در دوره انبياء نبوده است و آيه 48 سوره مباركه هود نيز ذكر اين اسامي را امري غيبي مي‌داند.

استاد برجسته تفسير حوزه علميه گفت: در ميان انبياء، نام حضرت موسي با 136 بار بيشترين تكرار را دارد و نام نوح نيز 43 بار در 14 آيه عنوان شده است.

وي ادامه داد: در مورد داستان زندگي حضرت نوح اولين مسئله سن آن حضرت است كه براساس نص صريح قرآن، ايشان 950 سال در ميان قومش به نبوت پرداخته است و سن‌هايي مانند سه هزار سال و 1500 و ... كه بيان مي‌شود همچنين اينكه سن مردم در آن دوره مانند خود نوح اين مقدار بود امري است كه نه قابل اثبات و نه قابل نفي است.

  • استفاده از سن حضرت نوح براي اثبات امكان طولاني بودن عمر امام زمان

آيت‌الله استادي اظهار كرد: ما با همين آيه‌اي كه سن حضرت نوح در آن بيان شده است در مقابل مخالفان طولاني بودن عمر امام عصر (عج) احتجاج مي‌كنيم و آن را امري ممكن مي‌دانيم.

اين استاد برجسته حوزه با اشاره به برخي ديدگاه‌هاي مطرح شده مبني بر اينكه اين 950 سال 950 ماه است، عنوان كرد: اين مسئله خلاف ظاهر آيه و درست نيست همان‌طور كه در تفسير المنار نيز با وجود فوايدي كه دارد اين نوع اشكالات ديده مي‌شود.

  • اشكالات تفسير المنار

وي در ارزيابي از تفسير المنار تصريح كرد: دو اشكال عمده در اين تفسير يكي در مسئله وهابيت است كه گرايشات اين گونه‌اي دارد و ديگري ذكر برخي تاويلات نادرست و خلاف ظاهر مانند از بين رفتن اصحاب فيل توسط ميكروب به جاي ابابيل.

  • هدف بيان قصص قرآني

آيت‌الله استادي با اشاره به اهداف طرح قصص انبياء در قرآن تصريح كرد: قرآن قصص انبياء را گاهي به صورت مختصر و گاهي با تفصيل ذكر كرده است، زيرا هدف قرآن بيان مطالب آموزنده است و به دنبال داستان‌گويي نيست و مبلغان نيز بايد در منابر و جلسات خود با اين هدف قصه‌هاي قرآني را مطرح كنند، زيرا شوخي نيست كه نوح نزديك به هزار سال در ميان قومي به تبليغ بپردازد و با وجود انكار مردم از اين كار نااميد نشود.

وي تاكيد كرد: ما روحانيان و مبلغان بايد از صبر حضرت نوح در تبليغ دين الگو بگيريم و با قدري نا ملايمات زود رنج و نازك نارنجي نباشيم و نااميد نشويم.

استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به تفاوت‌هاي ميان پيامبران اولي‌العزم با ساير انبياء اظهار كرد: اين تفاوت در سه چيز است يكي داشتن كتاب، شريعت و اينكه پيامبران اولي‌العزم براي عامه مردم به نبوت مبعوث شده‌اند و علامه طباطبائي نيز مراد از قوم نوح در «ارسلنا الي قومه» را نبوت ايشان براي عامه مردم مي‌داند.

آيت‌الله استادي با اشاره به برخي ديدگاه‌ها مبني بر اينكه در زمان حضرت نوح مردم هم بت مي‌پرستيدند و هم خدا را و نوح به آنها گفت دست از بت‌پرستي برداريد و خدا را تنها بپرستيد، گفت: علامه طباطبائي معتقد است كه آنها فقط بت مي‌پرستيدند و خدا را نمي‌پرستيدند به همين دليل علامه مي‌گويد اين افراد از معناي درست غفلت كرده‌اند زيرا بت‌پرستان مي‌گفتند خدا بزرگتر از آن است كه مورد عبادت قرار بگيرد و ما بايد چيزهايي را بپرستيم كه آنها واسطه ما با خدا باشند همين اتهام باطلي كه وهابيت عليه شيعه عنوان مي‌كنند.

  • مغالطه وهابيت

آيت‌الله استادي افزود: وهابيت مغالطه كرده و ما را متهم به عبادت ائمه به جاي خدا مي‌كنند، در حالي كه ما ايشان را واسطه ميان خود و خدا قرار مي دهيم و آنها را به جاي خدا نمي‌پرستيم.

وي با بيان اينكه برخي از ما سؤال مي‌كنند كه ترتيب انبياء چگونه بوده است، افزود: تشريح اين مسئله در برخي كتب مانند بحارالانوار و كتب قصص قرآني بيان شده است و معمولا ترتيت زندگي انبياء ذكر شده است و يكي از امتيازات تفسير الميزان نيز اين است كه قصص انبياء را به تفصيل بيان كرده همچنين ميان مطالب مطرح شده در قرآن با تورات مقارنه كرده است.

عضو شوراي عالي حوزه درباره ورود اسرائيليات در ميان مسلمين، گفت: منبه اسرائيليات مطالبي است كه از طرف مسيحيان و يهوديان مسلمان شده مطرح شده است زيرا اينها سال‌هاي متمادي در آئين ديگري بودند و وقتي مسلمان شدند برخي تفكرات اعتقادي خود را مطرح مي‌كردند و برخي از آنها در ميان مسلمين نيز نفوذ كرد و برخي هم آن را به پيامبر و اسلام نسبت داده‌اند مانند برخي رسوم در ميان ايراني‌ها مانند نوروز و سيزده بدر كه با وجود اسلام نيز از فرهنگ ايراني بيرون نرفت.

  • سه صفتي كه شيطان هم انسان را از آن برحذر داشت

آيت‌الله استادي در خاتمه بحث خود به ذكر رواياتي پرداخت و اظهار كرد: در روايتي در علل الشرايع آمده است كه شيطان خطاب به نوح مي‌گويد از سه چيز پرهيز كن يكي كبر كه مرا شيطان رجيم كرد؛ ديگري حرص كه باعث هبوط آدم شد و حسد كه قابيل را به قاتل تبديل كرد و نوح هم از او پرسيد تو چه وقت مي‌تواني كاملا بر انساني مسلط شوي كه در پاسخ گفت هنگام غضب و خشم.

آيت‌الله استادي بيان كرد: در روايت ديگري نيز كه در امالي آمده از امام صادق روايت شده است كه عزرائيل نزد نوح آمد و گفت من مي‌خواهم تو را قبض روح كنم و نوح به اندازه جابجا شدن از آفتاب به سايه از او مهلت خواست و بعد از جابجا شدن فرمود كه همه اين عمري كه داشتم به اندازه همين جابجايي بود يعني فرصت‌هاي عمر گذران است و مانند چشم بر هم زدن تمام مي‌شود.

اين استاد برجسته حوزه تاكيد كرد: اگر قصص قرآني را مي‌خوانيم و در منابر براي ديگران مي‌گوييم بايد هدف‌مان همين تذكر و موعظه باشد كه خود خدا نيز در قرآن به صراحت هدف از بيان اين قصص را موعظه و ذكر براي مومنان بيان فرموده است.

کد خبر 322206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha