هنوز جوهر بیانیه ایران و ۱+۵ مبنی بر اجرای برجام خشک نشده که رویترز خبر از اعمال تحریم جدید آمریکا علیه برخی افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران داده است، تحریم‌هایی که قرار بود ۲هفته قبل اعمال شود اما به‌دلیل آنچه احتمال بر هم خوردن توافق برای آزادی اتباع آمریکایی از زندان‌های ایران عنوان شده به تعویق افتاد.

اوباما

2 هفته قبل كاخ سفيد در نامه‌اي به كنگره اعلام كرد كه قصد دارد تحريم‌هايي را عليه ايران به‌دليل آزمايش موشك عماد اعمال كند، حسن روحاني رئيس‌جمهور در واكنش به اين اقدام كاخ سفيد در نامه‌اي كه به وزير دفاع نوشت از وي خواست برنامه موشكي اين وزارتخانه افزايش پيدا كند و گفت: آمريكايي‌ها با اين اقدام به نوعي با مفاد برجام مخالفت كردند و نشان دادند به‌دنبال سياست‌هاي خصمانه عليه ايران هستند.

بعد از انتشار نامه روحاني به وزير دفاع، كاخ سفيد اعلام كرد كه به دلايلي در اعمال تحريم‌هاي جديد دست نگه داشته است. ساعاتي بعد از آزادي 4زنداني آمريكايي از ايران، يكي از روزنامه‌هاي آمريكايي فاش كرد دليل اين تأخير، نگراني آمريكا از آزاد نشدن اميرميرزاي حكمتي، جيسون رضاييان، ‌سعيد عابديني و نصرت‌الله خسروي 4زنداني آمريكايي بوده است. حالا كمتر از 24ساعت بعد از اعلام لغو تحريم‌ها و ساعاتي بعد از خروج اتباع اين كشور از آسمان ايران، 11فرد و شركت ايراني تحريم شده‌اند.

منابع بين‌المللي فهرست افراد و شركت‌هايي كه به بهانه ارتباط با برنامه موشكي ايران در فهرست تحريم قرار گرفته‌اند، به اين شرح اعلام كرده اند: 1.سيدمهدي فرحي 2.رحيم رضا فرقداني3.سيدمحمد هاشمي 4.سيدجواد موسوي 5.سيدمير احمد نوشين 6.حسين پورنقشبند 7.مينگفو چن (تبعه چين) 8.شركت لند آنهوي 9.شركت بازرگاني كانديد جنرال 10.شركت بازرگاني مبروكه
همچنين اطلاعات مربوط به «مهرداد كتابچي» كه پيش از اين در فهرست تحريم‌ها بوده نيز به روز شده است.

نام اين افراد و شركت‌ها در فهرست تحريم‌هاي ثانويه آمريكا قرار گرفته و از اين پس دارايي‌هاي آنها در آمريكا بلوكه شده و اتباع آمريكا قادر به مبادله اقتصادي با آنها نخواهند بود. اين تحريم‌ها به بهانه نقض قطعنامه 1929اعمال شده‌اند درحالي‌كه براساس قطعنامه 2231كه 23تيرماه سال‌جاري و بعد از اعلام توافق هسته‌اي ايران و 1+5صادر شد، تمامي قطعنامه‌هاي پيشين شوراي امنيت عليه ايران ازجمله قطعنامه 1929لغو شدند. در بيانيه وزارت خزانه‌داري آمريكا عنوان شده است كه اين 11فرد و شركت به‌دليل «ايفاي نقش در انجام خريد به نمايندگي از برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران» در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنين ادعا شده است كه 5 نفر از افراد تحريم‌شده، در خريد قطعات برنامه موشكي نقش داشته‌اند. در بيانيه عنوان شده است: «اين اقدام همخوان با تعهد دولت ايالات متحده براي هدف قرار دادن كساني است كه به تلاش‌هاي ايران براي به‌دست آوردن اقلام برنامه موشك‌هاي بالستيكش، كمك مي‌كنند.»

پيش از اين در نامه رهبري به رئيس جمهور درباره الزامات اجراي برجام تاكيد شده بود بعد از اجراي برجام نبايد هيچ گونه تحريمي به هر بهانه اي عليه ايران اعمال شود. جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم گفت کشورش تحریم‌های ضدایرانی خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را ادامه خواهد داد. لو در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا تحریم‌‌ها درباره اقدامات قابل تحریم‌ ایران را در خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد. وی گفت: «همان‌گونه که همیشه گفته‌ایم، برجام به مسائل هسته‌ای پرداخته و سایر حوزه‌هایی را که رفتار ایران غیرقابل پذیرش مانده شامل نمی‌شود. ما به هدف قرار دادن اقدامات قابل تحریم‌ها در خارج از برجام ادامه می‌دهیم، اقداماتی که شامل حمایت ایران از تروریسم، بی‌ثباتی منطقه‌ای، نقض حقوق بشر و نیز توسعه موشک‌های بالستیک می‌شود».

  • راي به نفع ايران

ايران و آمريكا درباره پرونده‌اي قديمي به توافق رسيدند كه براساس آن ايران به 1.7ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده خود دست خواهد يافت. اين پرونده به سال 1981برمي‌گردد؛ زماني كه آمريكا بعد از انقلاب حاضر به بازگرداندن پول پرداخت شده از سوي تهران براي خريد تسليحات نشد. براساس اين توافق، 400ميليون دلار از پول‌هاي بلوكه شده ايران در ارتباط با اين پرونده به همراه سود آن‌كه معادل 1.3ميليارد دلار خواهد بود به ايران بازگردانده‌ مي‌شود.

  • اوباما: آمريكا اعلام تحريم‌هاي ضد ايران را ادامه خواهد داد

رئيس‌جمهور آمريكا ديروز اعلام كرد كه كشورش به اعلام تحريم‌هاي ضد‌ايراني مرتبط با برنامه موشك‌هاي بالستيك تهران ادامه خواهد داد. اوباما رئيس‌جمهور آمريكا در سخنراني خود درباره اجرايي شدن برجام و برداشته شدن تحريم‌هاي هسته‌اي ايران، با اشاره به آزادي ملوان‌هاي آمريكايي، گفت كه برجام باعث شد تا ما بتوانيم ديگر مسائل ازجمله مسئله ملوانان را با ايران حل كنيم.

باراك اوباما افزود كه ايران اورانيوم غني شده كافي داشت اما الان 90درصد آن را از كشور خارج كرده و ديگر توانايي توليد حتي يك بمب را ندارد و اكنون كه ايران به تعهداتش عمل كرده مي‌تواند به دارايي‌ها و پول‌هاي خودش دست بيابد. وي همچنين با اشاره به ماجراي نقض حريم دريايي ايران از سوي قايق‌هاي آمريكايي گفت: ماجراي قايق‌هاي آمريكايي مي‌توانست به يك فاجعه تبديل شود اما ما با ايران صحبت كرديم و مسئله حل شد.

اوباما با اشاره به آزادي جيسون رضاييان گفت: «ايران وعده داده درباره رابرت لوينسون، مأمور بازنشسته اف‌.بي‌.آي تحقيق كند.» رئيس‌جمهور آمريكا همچنين با تكرار اتهامات پيشين خود عليه ايران گفت: «هنوز بين ايران و آمريكا اختلاف است. ايران هنوز از برخي مزدوران و تروريست‌ها دفاع مي‌كند و برنامه موشكي خود را متوقف نكرده است. ما تحريم‌هاي مربوط به برنامه موشكي ايران را همچنان ادمه مي‌دهيم.»

اوباما در پايان سخنان خود خطاب به ملت ايران گفت: «شما ملت بزرگي هستيد. دولت شما تاكنون شما را در اين موقعيت قرار داد اما ما و دولت‌تان در مسير جديدي هستيم، كشور شما مهد تمدن است و مي‌توانيد از فرصت‌هاي آينده بهتر استفاده كنيد.»

کد خبر 321957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha