همشهری آنلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بامداد شنبه درصدر هیاتی مرکب از سید عباس عراقچی معاون خود و همچنین علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی معاون وی تهران را به قصد وین ترک کرد.

صالح

به گزارش ایرنا، شنبه-26 دي- با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام، ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک روز اجرای برجام را اعلام خواهند کرد که طبق آن تمام تحریمها علیه ایران لغو می شوند.

خبرگزاری ها روز جمعه گزارش داده بودند که اتحادیه اروپا آماده است تا به محض تایید اقدامات ایران در اجرای «برجام»، تحریم های اعمال شده علیه ایران را بردارد و همه چیز آماده است تا اتحادیه اروپا در کنار آمریکا و سازمان ملل با رسیدن «روز اجرا»ی برجام بتوانند به نظام تحریم ایران پایان دهند.

یک مقام سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که مقر سازمان ملل در ژنو برای میزبانی اجلاس ایران و 1+5 آماده می شود.
این مقام سازمان ملل گفته بود که مقامهای آمریکایی از ما خواسته اند تا (برای برگزاری اجلاس) آماده باشیم و از ساعت 12 ظهر روز شنبه به وقت ژنو در شرایط آمادگی بسر ببریم.

در همین حال منابع خبری اعلام کردند که در یکی از راهروهای مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو پرچم های بزرگ ایران و گروه 1+5 نصب شده است.

برخی از مقام‌های کشورهای عضو مذاکرات 1+5 با ایران هم اعلام کرده اند که اجلاس ساعت شش بعد از ظهر شنبه به وقت ژنو برگزار می شود اما از پاسخ به این سوال که در چه سطحی برگزار می شود خودداری کردند.

خبرگزاری های بین المللی جمعه شب از سفر جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به وین برای گفت وگو با «محمدجواد ظریف» و «فدریکا موگرینی» خبر دادند و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس جمهوری آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم های هسته ای را منتشر کرد.

به نوشته یک رسانه آمریکایی، بر اساس این گزارش ها وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در وین نشست سه جانبه ای با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف همتای ایرانی خود خواهد داشت، تا در مورد توافق هسته ای ایران گفت وگو کند.

توافق جامع و نهایی هسته ای با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه کشورهای عضو ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان منعقد شد.

کد خبر 321710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha