همشهری آنلاین: راهنمایی جدیدی که برای غربالگری سرطان پستان در آمریکا منتشر شده است، می‌گوید زنان ۵۰ ساله و بالاتر باید برای غربالگری سرطان پستان هر دو سال ماموگرافی انجام دهند، اما زنانی که در دهه ۴۰ زندگی هستند، باید با مشاوره با دکترهایشان دراین‌باره تصمیم بگیرند

به گزارش ریلکس نیوز جدیدترین توصیه‌ها به‌وسیله «کارگروه خدمات پیشگیری ایالات‌متحده» باعث برانگیخته شدن بحث‌هاي جدیدی دراین‌باره شده است، چراکه تا همین چند وقت پیش به زنان توصیه می‌شد که از 40 سالگی به بعد هر سال ماموگرافی انجام دهند.

این اصول راهنمای جدید بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده از شش گروه پژوهشی مستقل است که «مدل‌های شبیه‌سازی ایجاد کرده‌اند تا 10 راهبرد غربالگری دیجیتال سرطان پستان برای جمعیت زنان آمریکایی در معرض خطر میانگین این بیماری را آنالیز کنند.»

این راهنمای جدید بر آخرین داده‌های علمی درباره زیان‌های بالقوه غربالگری با استفاده از ماموگرافی دیجیتال - تشخیص بیش‌ از حد واقعی، موارد مثبت کاذب و نمونه‌برداری از ضایعات خوش‌خیم- متکی است.

این راهنما همچنین دانش فعلی درباره زیرنوع‌های مولکولی سرطان را در نظر گرفته است و نیز اینکه تراکم پستان چه نقشی در خطر سرطان ایفا می‌کند.

این راهنما می‌گوید: «غربالگری با ماموگرافی هر دو سال یک‌بار برای زنان در سنین 50 تا 74 که در معرض خطر میانگین سرطان پستان قرار دارند، تعادل مطلوبی میان سود و زیان انجام این عمل ایجاد می‌کند.»

البته جین ماندلبلات از مرکز فراگیر سرطان جرج تاون لومباردی و پژوهشگر ارشد در تهیه این راهنما هشدار داد: «مهم است که به یاد داشته باشید که درواقع هیچ‌کدام از ما این زن به‌اصطلاح با خطر میانگین نیستیم» و سابقه خانوادگی و سایر عوامل خطرساز باید در تصمیم‌گیری دراین‌باره در نظر گرفته شود.

او افزود: «نتیجه نهایی این است که ماموگرافی می‌تواند جان افراد را نجات دهد.» 

«اینکه چه هنگام غربالگری را شروع کنید و با چه فواصل زمانی ماموگرافی انجام دهید، یک تصمیم شخصی است. هیچ مدلی نمی‌تواند این پاسخ‌ها را با شما بدهد.»

برخی از کارشناسان مستقل دراین‌باره ابراز نگرانی کرده‌اند که زنان چطور این راهنما را تفسیر می‌کنند و آیا ممکن است شمار کمتری از آنان به دنبال انجام غربالگری بروند.

استفانی برنیک، رئیس بخش سرطان‌شناسی جراحی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک دراین‌باره گفت: «با اینکه راهنمای جدید هنوز اعلام می‌کند که زنان در دهه 40 زندگی می‌توانند ماموگرافی انجام دهند، اما بر اساس این راهنما ماموگرام برای این رده سنی ضروری نیست.»

«متأسفانه بسیاری زنان از این راهنمای جدید این پیام را می‌گیرند که ماموگرافی سودمند نیست.»

به گفته نینا وینکوف، رئیس بخش تصویربرداری پستان در سازمان نورث‌ول هلث،‌ ماموگرافی «کامل نیست»، اما او گفت زنان در دهه 40 زندگی نباید اهمیت غربالگری را نادیده بگیرند.

وینکوف که مانند برنیک در این تحقیق شرکت نداشت، افزود: «تدوین‌کنندگان راهنما نیز نتیجه گرفته‌اند که ماموگرافی که در 40 سالگی شروع شود، نسبت به ماموگرافی که در 50 سالگی شروع شود، جان‌های بیشتری را نجات می‌دهد.»

او افزود: «لازم است زنان درک کنند که اگر ماموگرافی را در سنین بعدی شروع کنند، در معرض این خطر هستند که سرطان آنان در مرحله پیشرفته‌تری شناسایی شود و درنتیجه نیاز به درمان گسترده‌تری داشته باشد یا اینکه دیگر قابل علاج نباشد.»

این آخرین راهنما هنگامی منتشر می‌شود که مدتی پیش در اکتبر 2015 جامعه سرطان آمریکا زنان را ترغیب کرد تا 45 سالگی صبر کنند و بعد ماموگرافی سالانه برای غربالگری سالانه سرطان پستان را شروع کنند.

جامعه سرطان آمریکا قبلاً توصیه می‌کرد که زنان از 40 سالگی ماموگرافی سالانه برای غربالگری سرطان را شروع کنند،‌ اما ازآنجایی‌که شواهد نتوانستند نشان دهند شمار کافی از زنگی نجات پیدا می‌کنند، این توصیه‌اش را کنار گذاشت.

برای تدوین این راهنمای جدید پژوهشی به سرپرستی «شبکه ملی مدل‌سازی نظارت بر سرطان» (Cisnet) انجام شد و پول آن را انستیتوی ملی سرطان تأمین کرد.

کد خبر 321673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha