همشهری آنلاین: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی می‌گفت: حدیث داریم که شیطان با سه طایفه کاری ندارد؛ آنها که یاد خدا می‌کنند، آنها که هنگام سحر بلند می‌شوند و استغفار می‌کنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و انابه می‌کنند.

آیت الله مجتهدی تهرانی

آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني از اساتيد اخلاق شهر تهران و مدير حوزه علميه بيست‌وسوم دي ماه سال 1386 دعوت حق را لبيك گفت. در ادامه به هشت نكته اخلاقي از اين عالم رباني اشاره مي‌شود:

1- سه طايفه‌‌اي كه شيطان با آن‌ها كاري ندارد: حديث داريم كه شيطان با سه طايفه كاري ندارد. آنهايي كه ياد خدا مي‌كنند، آنهايي كه هنگام سحر بلند مي‌شوند و استغفار مي‌كنند و آنهايي كه از ترس خدا هنگام سحر گريه و انابه مي‌كنند.

2- خودتان دعا را بخوانيد، نه اينكه از راديو گوش بدهيد: خدايا من را راهنمايي كن تا اعمال صالح انجام دهم. برخي در اين ماه وقت سحر بلند نمي‌شوند و نماز صبح خود را اول وقت نمي‌خوانند. بايد سحر بلند شويد و دعا بخوانيد، خودتان دعا را بخوانيد نه اينكه از راديو گوش بدهيد. دعاي افتتاح، دعاي ابوحمزه ثمالي را بخوانيد و از خدا بخواهيد كه شما را با بلاهايي مانند سيل و زلزله عذاب ندهد.

3- راهي براي رسيدن سريع به حاجات: اگر اميد داري كه كسي ديگري دعايت را استجابت مي‌كند، دعايت مستجاب نمي‌شود. اگر مي‌خواهي كه دعايت مستجاب شود؛ ببين در دلت اگر به هيچ كس اميد نداري، خدا را صدا بزني، خدا حاجتت را مي‌دهد. توسل هم پيدا كنيد مخصوصاً به «نرجس خاتون» كه مادر ولي وقت(عج) است. وقتي به پسرش بگويد كه كسي به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد. البته توسل به همه خوب است اما آنها مقداري طول مي‌كشد.

4- بهترين جاي بهشت: خدايا من را واسط بهشت ساكن كن! فلسفه وسط بهشت را نمي‌دانم، شايد اولياء و انبياء در آنجا ساكن هستند. به هر حال بهترين جاي بهشت در وسط آن است.

5- راه شناسايي رضايت خدا از بنده: اگر مي‌خواهيد بدانيد كه خدا از شما راضي هست يا نه، ببينيد خودتان در ته دل از خدا راضي هستيد؟ اگر راضي باشيد، خدا هم از شما راضي است، حديث داريم كه شما مانند بيمار هستيد و خدا مانند دكتر و طبيب. همان‌طور كه دكتر هر چه بگويد، بيمار مي‌پذيرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم بايد رضايت داشته باشيم، اگر در مصيبت‌ها و نداري‌ها از خدا گله نكنيم و تسليم خدا باشيم، يعني اينكه ما از خداي راضي هستيم و خدا هم از ما رضايت دارد. اما خيلي سخت است كه انسان ذره‌اي گله‌ از خدا نداشته باشد.

6- راه تشخيص بهشتي بودن: امام باقر (ع) به شخصي فرمودند: «اگر اراده كردي كه بفهمي بهشتي و يا جهنمي هستي، به قلبت مراجعه كن، اگر ديدي اهل طاعت را دوست داري، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داري، اهل جهنم هستي و انسان در قيامت با كسي كه او را دوست دارد، محشور مي‌شود»، در دوره آخرالزمان قلب مؤمن آب مي‌شود؛ زيرا گناه را مي‌بيند و استطاعات تغيير وضع را ندارد.

7-قلب چگونه جلا مي‌يابد: اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوايي مي‌توان براي رفع آن استفاده كرد. براي اينكار بايد سحرها قرآن بخوانيد تا قلبتان را جلا بدهيد. همچنين جان انسان را استغفار سحر جلا مي‌دهد و مي‌توان با يتيم‌نوازي قلب را جلا داد،‌ شخص ثروتمند تنها با دست كشيدن بر سر يتيم قلبش جلا پيدا نمي‌كند و بايد يتيمان را از نظر مادي تأمين كند و مشكلات مالي آنها را برطرف كند. پس يادتان باشد كه رحم كردن به يتيم با خلوص نيت قلب را جلا مي‌دهد.

8-رمز موفقيت: كاري كنيد كه رفيق‌تان يك درجه از شما جلوتر باشد. يكي از رموز موفقيت من در زندگي اختيار كردن رفيق خوب بوده است.

  • منبع: پايگاه اطلاع رساني حج
کد خبر 321635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha