سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: همه‌ مبل‌ها حتی گران‌ترین آنها هم بعد از مدتی خراب شده و نیازمند نوسازی و تعمیر می‌شوند.

کارگاه مبل سازی

 ممكن است اتفاقات ناگوار زيادي براي مبلمان منزل‌تان افتاده باشد. مثلا رنگ دسته‌ها و پايه‌هاي مبل رفته باشد يا بر اثر ضربه، رنگ يا قسمتي از چوبش پريده باشد و يا اينكه فوم و ابر قسمت نشيمن و پشت مبلمان‌تان خوابيده و عملا چيزي از آن زيبايي و كارايي اوليه نمانده باشد. معمولا نخستين برخورد با اين مبل‌هاي به‌اصطلاح « از ريخت افتاده» اين است كه مبل جديد خريداري شود. اما قبل از رفتن به بازار بد نيست بدانيد با تعمير قسمت‌هاي رنگ و رو رفته و تعويض فوم و تقويت فنرها و رويه‌كوبي مبلمان‌تان مي‌توانيد آنها را دوباره به دوران اوج‌شان برگردانيد. با انجام همه اين كارها ظاهر مبل‌ها كاملا متفاوت از گذشته خواهد بود، انگار كه يك دست مبل تازه خريده باشيد. پس اگر با تعمير مبل، كارتان راه مي‌افتد پول بابت خريد مبل جديد خرج نكنيد. ما شما را با هزينه‌هاي اين تعميرات آشنا مي‌كنيم.

  • قدم اول: تعميركار را بياب

كار را به يك كاربلد بسپاريد تا بعد از اينكه مبلمان‌تان را تحويل گرفتيد، نحوه كار و تغييراتي كه روي مبل‌ها انجام گرفته به دل‌تان بنشيند.

دستمزد:
ميانگين پارچه مصرفي براي يك دست مبل استيل 8نفره 10الي 12متر است. اگر مبلمان‌تان به رنگ‌كاري احتياج داشته باشد بايد چيزي حدود 200الي 250هزارتومان بابت ترميم و رنگ‌كاري پرداخت كنيد. 400تا 550هزارتومان نيز بايد بابت دستمزد پرداخت كنيد.

اگر ناهارخوري داريد، بايد 4الي 5متر پارچه بخريد. براي هر صندلي بايد 25هزار تومان دستمزد پرداخت كنيد. تعميركار در قبال دريافت 50هزار تومان ميز ناهارخوري شما را نيز رنگ مي‌زند. البته اين قيمت براي ميز 4نفره است. براي ميز 6نفره 10الي 15هزار تومان بايد بيشتر پرداخت كنيد.
مبل راحتي بسته به نوع و مدل به 20الي 32متر پارچه نياز دارد. اجرتي كه بايد براي تعمير مبل راحتي پرداخت كنيد از 500تا 800هزار تومان متفاوت است.
مبل‌هاي تمام پارچه 30متر پارچه نياز دارند. اجرت تعمير اين مبل‌ها نيز از 800تا 950هزار تومان است.
اگر مبلمان خانه‌تان به رنگ‌كاري اساسي احتياج دارد هزينه رنگ‌كاري هم به مابقي هزينه‌هايتان اضافه خواهد شد. قيمت رنگ‌كاري هم بسته به نوع مبل و رنگ انتخابي شما متفاوت است. از 150هزار تومان بگيريد تا 500هزار تومان.
براي تعويض فوم نيز بايد هزينه‌اي جداگانه پرداخت كنيد. تعويض فوم سرد از 170تا250هزار تومان بسته به نوع، مقدار و ابعاد فوم مصرفي متفاوت است.
اگر پارچه مبلمان‌تان چرمي است و مي‌خواهيد آن را به پارچه تبديل كنيد يا بالعكس، علاوه بر تمامي اين هزينه‌ها 20درصد نيز به مبلغ اجرت اضافه خواهد شد.

  • قدم دوم: خريد پارچه

توپي بخريم يا تكه‌اي؟
پارچه‌هاي تكه‌اي معمولا از پارچه‌هاي توپي (يعني پارچه‌هايي كه فروشنده از يك توپ برايتان جدا مي‌كند) ارزان‌تر و به صرفه‌تر هستند. اما پيدا كردن مغازه‌اي كه پارچه تكه‌اي داشته باشد حوصله و وقت زياد احتياج دارد و اينكه تكه‌هاي موجود با سليقه‌ و مقدار پارچه مورد نيازتان جور دربيايد هم پيگيري زياد مي‌خواهد. البته شما مي‌توانيد چند پارچه را با هم تركيب كنيد يعني اجباري در اينكه تمام مبل‌ها به‌صورت يك پارچه بوده و يك رنگ و يك گل داشته باشند وجود ندارد. پس بهتر است عجله را كنار بگذاريد، از چند نوع مبل كه پارچه‌هاي تركيبي دارند ديدن كنيد و سر حوصله راهي بازار شويد. اينكه مي‌توانيد پارچه تكه‌اي بخريد خودش يك امتياز است، پس نبايد به آساني از كنارش عبور كنيد. اگر حسابي گشتيد و پارچه مورد نظر را ميان پارچه‌هاي تكه‌اي پيدا نكرديد آن‌وقت سراغ توپي‌ها برويد.

  • ايراني يا خارجي؟

بهتر است قبل از اينكه راهي بازار شويد تكليف اينكه چه نوع پارچه‌اي (ايراني يا خارجي) مي‌خواهيد را روشن كنيد. وارد مراكز خريد پارچه كه بشويد احتمالا از تنوع طرح و رنگ و جنس دچار سردرگمي خواهيد شد. اما جنس ايراني بهتر است يا خارجي؟ پاسخ اين است كه صنعت نساجي ايران كاملا توان رقابت با محصولات خارجي را دارد. حتي تشخيص جنس ايراني از خارجي گاهي سخت مي‌شود. چند وقتي هم هست كه پارچه‌هاي چيني، بازار پارچه رو‌مبلي را قبضه كرده‌اند. اما اگر دنبال جنس ايراني با كيفيت بالا هستيد پارچه‌هاي توليد يزد از بهترين‌هاست.

  • پارچه‌هاي نانويي

اگر فرزند كوچكي در خانه داريد احتمالا يكي از دغدغه‌هايتان خريد پارچه‌اي است كه كثيفي را نشان ندهد و استقامت بالايي هم داشته باشد، براي اين كار اغلب مردم به سمت پارچه‌هاي درشت‌بافت و ضخيم مي‌روند كه زيبايي ديگر پارچه‌ها را ندارد. اما نگران نباشيد، اينجا هم نانوتكنولوژي به كمك شما آمده و پارچه‌هاي ضد‌آب و ضد‌لك توليد كرده است كه درصورت كثيف شدن به‌راحتي پاك مي‌شود.

  • تن‌پوشي براي مبل

اگر فوم و فنر مبلمان منزل‌تان هنوز به خوبي روز اول است و فقط پارچه آن بعد از شست‌وشو تميز نشده يا به‌اصطلاح «چرك‌مرده» شده و يا اينكه بعد از تعمير مبل‌ها و فشاري كه به جيب‌تان آمده ترجيح مي‌دهيد روكشي روي آنها بكشيد بهتر است از پيراهن مبل استفاده كنيد. پيراهن‌هاي مبل هم جنس و طرح متنوعي دارند. اندازه‌هاي اين كاورها استاندارد است و براي همه نوع مبل استانداردي قابل مصرف هستند. اما اگر از مدل‌هاي موجود در بازار خوش‌تان نيامد مي‌توانيد با انتخاب پارچه و مدل مورد نظر خودتان پيراهني مناسب و اندازه براي مبل‌هاي خانه‌خودتان بدوزيد.

تعمير(نوع مبل)
نوع مبل تعداد مشخصات طرح دوخت قيمت(تومان)
راحتي 7 نفره ساده 100000
راحتي 7 نفره تشك جدا زيپ دار 130000
استيل 7 نفره تشك جدازيپ دار 145000
استيل 9 نفره تشك جدازيپ دار 160000
صندلي غذاخوري تا 20 عدد يك تكه قيمت هر عدد 15000
صندلي غذاخوري كمتر از 100 عدد يك تكه قيمت هر عدد 10000
صندلي غذاخوري بالاي 100 عدد يك تكه قيمت هر عدد 9000
کد خبر 321332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha