شایعه‌ای که پیش از این دامن چهره‌هایی چون عزت‌الله انتظامی، رضا رویگری، ابوالفضل پورعرب، ثریا قاسمی، اکبر عبدی و این اواخر محمدعلی کشاورز را گرفته بود، صبح روز گذشته به نام پدر شعر انقلاب ثبت و باعث شد یک بخش خبری رادیو و زیرنویس شبکه خبر هم آن را به سمع و نظر مخاطبان خود برسانند.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري، از بستري شدن استاد حميد سبزواري در بيمارستان به‌دليل خونريزي معده و ضعف عمومي بدن بيش از 2هفته مي‌گذرد اما خبر آن چند روز پيش منتشر و تصاوير استاد در بستر بيماري در بسياري از رسانه‌ها و البته فضاي مجازي دست به‌دست شد. همين اتفاق بهانه دست شايعه‌سازان داد و در اقدامي عجيب شايعه درگذشت حسين آقاممتحني مشهور به حميد سبزواري چنان زود به موج تبديل شد كه راديو و تلويزيون هم آن را به‌عنوان خبر بازتاب دادند.

  • تكذيب و گلايه

البته اين «خبر تأييدشده» در رسانه‌ها خيلي زود از سوي فرزند استاد سبزواري تكذيب شد. محسن ممتحني كه در جريان پخش خبر در نرم‌افزارهاي اطلاع‌رساني و پايگاه‌هاي خبري قرار گرفته بود، در گفت‌وگو با چند خبرگزاري ازجمله خبرگزاري صدا و سيما ضمن ابراز تأسف از پخش اين شايعه، گفت: آنچه به‌عنوان خبر درگذشت استاد در رسانه‌ها آمده درست نيست و استاد سبزواري روي تخت بيمارستان در حال استراحت و حال عمومي ايشان رضايتبخش است.

نكته تأسف‌بار انتشار خبر درگذشت استاد سبزواري اين است كه نخستين رسانه منتشركننده اين خبر يا شايعه پس از تكذيب ماجرا آن خبر را از خروجي خود حذف كرد بدون آنكه به پيامدهاي اين اتفاق توجه كرده باشد. ده‌ها گروه خبري در فضاي مجازي و سايت‌هاي خبري و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني هم براساس آنچه در رسانه مذكور آمده بود، اين خبر را بازنشر كردند و جست‌وجويي كوتاه در فضاي وب مخاطب را با انبوه خبرهاي مربوط به «حميد سبزواري درگذشت» مواجه مي‌كند.

  • عيادت از شاعر انقلاب

فارغ از فضاي عجيب و غريب دنياي مجازي كه هر چند روز يك‌بار شايعه درگذشت يك چهره محبوب را دستاويز سرگرمي و بازي كاربران و حتي هواداران هنرمندان قرار مي‌دهد، در دنياي واقعي بسياري از شخصيت‌هاي رسمي و دولتي فرصت را مغتنم شمردند و با حضور در بيمارستان، از سراينده برخي از خاطره‌انگيزترين سرودهاي انقلابي عيادت كردند. «آمريكا آمريكا ننگ به نيرنگ تو»، «خميني‌اي امام» و «الله اكبر، خميني رهبر» ازجمله ماندگارترين سروده‌هاي اوست.

نماينده سبزوار در مجلس، نماينده شهردار تهران، معاون منابع انساني و جمعي از مديران سازمان صدا و سيما و شاعران و هنرمندان در روزهاي اخير بر بالين شاعر انقلاب حاضر شده‌اند. وزير بهداشت هم صبح روز گذشته شايد در واكنش به خبر درگذشت استاد سبزواري به بيمارستان رفت و از نزديك در جريان آخرين وضعيت درماني وي قرار گرفت. دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي ضمن عيادت از شاعر پيشكسوت، با پزشكان معالج و برخي اعضاي خانواده ممتحني صحبت و براي وي آرزوي سلامتي كرد.

  • يك گزارش هنري به‌جاي‌خبر كذب

خبر درگذشت استاد حميد سبزواري صبح روز گذشته روي خروجي يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي قرار گرفت و به فاصله كمتر از 40دقيقه بعد در شبكه خبر زيرنويس شد. يك بخش خبري راديو هم به نقل از همان خبرگزاري در قالب خبري فوري به شنوندگان اطلاع داد پدر شعر انقلاب درگذشته است. گرچه شبكه خبر حدود 10دقيقه بعد به نقل از همان منبع پيشين خبر را تكذيب كرد اما نكته جالب اينجاست كه منبع اوليه يك گزارش هنري را جايگزين خبر درگذشت كرده تا به نوعي دل دوستداران هنر را به‌دست آورده باشد!

کد خبر 321283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha