همشهری آنلاین - شهره فرجی: اگر به نوجوانان روش مراقبت از سلامتی را یاد دهیم در بزرگسالی افراد مستقلی خواهند شد.

نوجوانان به همان اندازه بزرگسالان تحت فشار هستند. بدن آن‌ها با استفاده از مواد مغذي به سرعت رشد كرده و دچار تغييراتي مي‌شود. اين گروه سني نه تنها در انجام تكاليف مدرسه و فعاليت‌هاي ورزشي تحت فشار هستند بلكه با استرس‌هاي اجتماع نيز مواجه مي‌باشند.

والدين براي حفظ سلامتي نوجوانان مي‌توانند با سوق دادن آن‌ها به سوي راههايي كه موجب تقويت سيستم ايمني بدنشان مي‌شود سلامتي هرچه بيشتر را برايشان رقم بزنند.

والدين در اين خصوص نقش موثري دارند. آنان با تشويق نوجوانشان به كسب عاداتي كه منجر به تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود مي‌توانند به حفظ سلامت فرزندشان كمك شاياني كنند.

نوجوانان

  • براي فرزندتان برنامه غذايي سالمي را مشخص كنيد و در آن مقدار فراواني ميوه و سبزي بگنجانيد.

سعي كنيد به جاي استفاده از غلات فرآوري شده از غلات كامل استفاده كنيد. به او گوشت بدون چربي بدهيد و از چربي‌هاي اشباع كمتر استفاده كنيد.

  • بگذاريد به اندازه كافي بخوابد.

طبق نظر "كلينيك مايو" نوجوانان به 9 ساعت خواب شبانه نياز دارند. در غير اين صورت مغزشان و به دنبال آن ساعت دروني بدنشان تغيير مي‌كند. بسياري از نوجوانان دوست دارند بيشتر بخوابند ولي اين موضوع با ساعت شروع مدارس و نيز شغل‌هايي كه صبح زود شروع مي‌شوند مغايرت داشته و اشكال ايجاد مي‌كند. به نوجوانتان به داشتن خوابي خوب و راحت كمك كنيد تا سيستم ايمني بدنش تقويت شود.

  • به آن‌ها مكمل‌هاي غذايي بدهيد.

حتي از بهترين برنامه غذايي نيز نمي‌توان تمام مواد مغذي مورد نياز بدن را كسب كرد. طبق نظر سايت AskDrSears.com ويتامين C ، E ، و بيوفلاوونوئيد، سلنيوم، روي و كارتنوئيدها همگي موجب تقويت سيستم ايمني بدن در برابر عفونت مي‌شوند. در اين ميان، ويتامين ‌C را به راحتي مي‌توان با مصرف يك پرتقال تامين كرد ولي دسترسي به بقيه مواد مغذي كاري سخت‌تر است. براي رفع اين مشكل به نوجوان خود يك مولتي ويتامين خوب بدهيد. مكمل‌هاي ديگر اسيدهاي چرب امگا 3 هستند همان‌ مواد مغذي كه به عنوان مثال در سير و ماهي نيز يافت مي‌شود.

  • بگذاريد هر روز ورزش كنند.

ورزش به تقويت سيستم قلبي - عروقي كه بقيه بدن را تغذيه مي‌كند كمك خوبي مي‌كند.طبق نظر Harvard Medical Schools
ورزش متعادل و منظم به تقويت و سلامت تك تك سلول‌هاي سيستم ايمني بدن مي‌پردازد.

 

  • به نوجوان خود بياموزيد استرس خود را چگونه مديريت كند

استرس‌هاي كوتاه مدت تاثير كمي روي سلامت سيستم ايمني بدن مي‌گذارند در حالي كه استرس‌هاي بلند مدت يا مزمن سطح هورمون كورتيزول را افزايش مي‌دهند. طي نتايج حاصله از تحقيقات Harvard Medical Schools بر روي افزايش سطح هورمون كورتيزول روي موش‌ها، اين هورمون توليد سلول‌هاي T را كه جزء اصلي يك سيستم ايمني سالم است، سركوب مي‌كند.

http://www.ehow.com

کد خبر 321200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار