دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - دکترامیرحسین بانکی‌پور: برخی استعدادها و توانمندی‌ها در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

صبر

 يكي از اين موارد صبر است. اين يك صفت خدادادي است كه در زن‌ها وجود دارد و از جمله تفاوت‌هاي بارز زنان و مردان است. استقامت زنان در دراز مدت بيشتر است و اين امتيازي است كه براي اداره خانواده نبايد آن را از دست بدهيم. زن آرامش‌بخش خانواده است. اگر مشكلي براي مرد خانه و بچه‌ها پيش بيايد اين زن است كه با صبر و تحمل خود مي‌تواند تسكين بخش دردهاي اهالي خانه باشد.

امروز در بسياري از مولفه‌ها دختران ما نسبت به زنان گذشته و مادرانشان جلوتر هستند. براي مثال در بحث سواد و تحصيلات، پيشرفت‌هاي فراواني داشته‌ايم. اگر در گذشته نه چندان دور ميانگين تحصيلات خانم‌ها در حد ابتدايي بود، امروزه شاهد حضور خانم‌ها در مقاطع تحصيلات عاليه هستيم. اما بايد بگويم همين خانمي كه امروز نسبت به گذشتگانش فضيلت‌هاي بسياري دارد، در مواردي هم از نسل قبلي عقب‌تر است. يكي از اين صفت‌ها همين مسئله صبر است. بايد اعتراف كنيم كه متأسفانه خانم‌هاي امروز نسبت به زن‌هاي گذشته كمتر صبوري مي‌كنند و تحمل كمتري دارند. بايد ببينيم در اين سال‌ها در زمينه تربيت فرزندانمان چه كرده‌ايم كه به اينجا رسيده‌ايم، درحالي‌كه طبيعت خلقت و آفرينش خداوند اينگونه بوده كه زن طاقت بييشتري نسبت به مرد داشته باشد.

براي مثال يكي از كارهاي زشتي كه كرده و خودمان با دست خود به خانواده‌ها ضربه زده‌ايم اين بوده كه آمديم و تبليغ كرديم كه سازشكاري بد است و زن سازشكار، توسري خور است. درحالي‌كه سازش از عالي‌ترين صفات زن و مرد در خانواده است. در فرهنگ ديني به ما ياد داده‌اند كه در برابر دشمن سازش نداشته باشيم و سر خم نكنيم. كوتاهي و تسليم در برابر بيگانه ناپسند است اما اين براي غيرخودي‌هاست درحالي‌كه زن و شوهر خودي‌ترين افراد نسبت به هم هستند و دوستي آنها بالاترين دوستي‌ها‌ست، پس در چنين جايگاهي اتفاقا سازشكاري و كوتاه آمدن بسيار سفارش شده است و اين سازش و نرمش نشانه صبر است و اين صفت به‌صورت فطري در خانم‌ها زمينه بيشتري دارد.پس تحصيلات عالي را كسي منع نمي‌كند اما زن بايد به‌خودش بنگرد كه آيا با طي كردن اين تحصيلات، صبر و استقامتش بيشتر مي‌شود‌ يا آنكه برعكس، صبوري او نزد مرد و براي اداره خانه كمترمي شود. اين يعني، مسئله تحصيلات نبايد به شئونات زنانه و جايگاه زن در خانواده لطمه‌اي وارد كند.

کد خبر 321197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha