آمارهای ثبت‌شده در مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران نشان می‌دهد که در یک‌ماه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس سودده شده‌اند.

اين آمار مي‌تواند سيگنال مشخصي ديگر از احتمال خروج قطعي بورس از ركود دوساله پيش روي تحليلگران و سرمايه‌گذاران قرار دهد.همزمان با آغاز دوره دوساله سقوط قيمت‌ها در بورس تهران اغلب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در بازار سرمايه در گرداب اين ركود و سقوط گرفتار آمده و زيان‌ده شده بودند. حال آمارهاي موجود نشان مي‌دهد كه به جز چند صندوق معدود، اغلب مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بار ديگر دارايي‌هاي نقدي خود را به اوراق بهادار و سهام تبديل كرده و به بازار بازگشته‌اند.

آمارها نشان مي‌دهد كه از ميان 90صندوق سرمايه‌گذاري فعال در سهام، بازده 8صندوق در يك‌ماه گذشته از 10درصد فراتر رفته است. در اين ميان صندوق مشترك پارس گستر بالاترين بازده را در دوره يكماهه اخيركسب كرده است. بازده اين صندوق در يك‌ماه گذشته از 18درصد فراتر رفته است. صندوق‌هاي يكم سهام گستران شرق و صندوق ذوب‌آهن هم رتبه‌هاي دوم و سوم را به‌خود اختصاص داده‌اند. صندوق سرمايه‌گذاري فارابي، كارآفرينان برتر آينده، حافظ، ارزش‌كاوان آينده و كارگزاري پارسيان از ديگر صندوق‌هايي هستند كه بيش از 10درصد بازده كسب كرده‌اند.

طبق اين آمار از ميان 90صندوق سرمايه‌گذاري فعال در بازار اوراق بهادار فقط 4صندوق كارگزاري بانك سپه، آپادانا، شاخصي كارآفرين و نيكوكاري دانشگاه تهران زيان‌ده بوده‌اند و مابقي صندوق‌ها به سود رسيده‌اند.

  • تحليل دلايل رشد

احمد كاظمي، مدير سرمايه‌گذاري صندوق پارس گستر، در تحليل شرايط تازه به‌وجود‌آمده در بازار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اعلام كرد: بازار سهام در حال تغيير وضعيت به سمت صعود است. در هفته‌هاي اخير همراه با رشد قيمت سهام، ارزش معاملات نيز رشد كرده كه اين نشانه مثبتي براي بازار سهام است. او با اشاره به بازده 18درصدي صندوق پارس گستر گفت: سرمايه‌گذاري صندوق پارس گستر در سهام شركت‌هاي پتروشيمي، تجهيزات برقي، خدمات فني مهندسي و محصولات غذايي صورت پذيرفته است. عمده صنايع سرمايه‌گذاري‌شده با رويكرد اثرپذيري مثبت از رفع تحريم‌ها يا ايجاد شرايط مثبت نسبت به گذشته انتخاب شده و با 3رويكرد كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندي شده است.

  • انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام، صندوق‌هاي با درآمد ثابت و صندوق‌هاي مختلط از انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در بازار سرمايه ايران به شمار مي‌روند. يكي از تفاوت‌هاي اين صندوق‌ها با هم در ميزان مخاطره‌پذيري يا ريسك آنهاست. در اين ميان صندوق‌هاي سهام به‌خاطر ماهيت خود از ريسك بالاتري برخوردارند و از اين‌رو در زمان‌هاي رونق بازار نيز مي‌توانند بازده بيشتري را براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورند.

کد خبر 321156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha