یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک هنرمند نگارگر نسبت به پذیرفته نشدن اثرش با موضوع «فاجعه منا» در هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعتراض کرد.

نقاشی

به گزارش ايسنا؛ امیررضا فقیهی درباره‌ی خلق اثری با موضوع «فاجعه منا» اظهار کرد: چندماه پیش و پس از حادثه‌ای که برای حجاج در منا اتفاق افتاد، کار روی اثری با این موضوع را آغاز کردم. این فاجعه روی همه تأثیر داشت و فکر کردم چون جشنواره فجر «بین‌المللی» است، فرصت خوبی است تا اثری با این سوژه آنجا ارائه شود و دیگران هم آن را ببینند.

او ادامه داد: مسؤولان از همان ابتدا تأکید داشتند که این اتفاق مستندسازی شود. من هم به ذهنم رسید کار روی یک تابلوی هنری با این موضوع می‌تواند مثبت باشد. به همین دلیل، طراحی و اجرای آن را شروع کردم و هر روز هشت ساعت از وقتم را روی این اثر کار کردم. این روند تا آخرین روزهای فرصت ارسال آثار به جشنواره ادامه داشت و خودم گمان می‌کردم به‌خاطر سوژه‌ای که انتخاب کرده‌ام، اثرم جزو برترین‌ها می‌شود، اما حتی در مرحله‌ی داوری اولیه هم انتخاب نشد.

این هنرمند همچنین گفت: من در موقعیتی که اکنون در آن قرار داریم و مشکلاتی که با عربستان ایجاد شده، این اثر می‌توانست توجه خیلی‌ها را در هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خود جلب کند، اما داوران آن را کنار گذاشتند. خبر دارم که حدود 100 نفر از هنرمندان، بخصوص خوشنویس‌ها و نگارگران نسبت به داوری‌های امسال معترض هستند و می‌خواهند نامه‌ای را در این زمینه خطاب به وزیر ارشاد بنویسند. گویا امسال داوران این دو رشته، تخصص و دانش لازم را ندارند.

فقیهی با بیان این‌که آثار نگارگری و خوشنویسی به بهانه سنتی بودن کنار گذاشته شده‌اند، افزود: وقتی از مسؤولان دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر دلیل کنار گذاشته شدن آثار را پرسیدیم، به ما گفتند ما از شما هنر سنتی نمی‌خواهیم، بلکه هنر معاصر و مدرن می‌خواهیم. توضیح دیگری نداشتند که به ما بدهند و آنچه گفتند ما را مجاب و متقاعد نکرد. در حالی که نگارگری و خوشنویسی جزو هنرهای ایرانی - اسلامی است و نمی‌دانم چه مشکلی با آن دارند. خود ما هم از این کار داوران، شوکه شده‌ایم.

امیررضا فقیهی متولد 1357 در تهران و دارای مدرک ممتاز نگارگری است. او از سال 1370 طراحی و ترسیم چهره‌ای به سبک سیاه‌قلم و از سال 1377 به‌صورت حرفه‌ای هنر نگارگری را آغاز کرده است. اثر این هنرمند در ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال 92 توسط هیئت انتخاب به جشنواره راه پیدا کرده بود.

کد خبر 321135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha