یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی بیماران اوتیسم در ناجا، از خانواده‌های این افراد خواست با مراجعه به بهزیستی و ارائه اطلاعات بیماران اوتیسمی در تکمیل اطلاعات این بانک و سامانه، همکاری لازم را با پلیس داشته باشند.

 سردار محمد دولتخواه

سردار محمد دولتخواه، جزئيات بيشتر راه‌اندازي اين سامانه جديد را چنين توضيح داد:در اين سامانه ارائه خدمات با استفاده از كدي كه همراه بيماران است، انجام مي‌شود. از آنجا كه احتمال گم شدن اينگونه بيماران به‌علت شرايط خاصي كه دارند، زياد است به همين منظور پليس مي‌تواند با استفاده از اين كد و با مراجعه به بانك اطلاعاتي به مشخصات اينگونه افراد دسترسي پيدا كرده و به خانواده آنها اطلاع بدهد. اوتيسم نوعي اختلال رشدي است كه مبتلايان به آن در ارتباط برقرار كردن با ديگران دچار مشكل‌ مي‌شوند. علاوه بر عوامل ژنتيك و ارثي، زايمان نامناسب و دوران بارداري پراسترس نيز مي‌تواند موجب ابتلا به اين بيماري شود.

در ايران دست‌كم 200هزار كودك اوتيسمي در 250مركز شبانه‌روزي نگهداري معلولان ذهني سراسر كشور نگهداري مي‌شوند. از آنجا كه آمار جهاني اين بيماري يك تا 1/5 درصد است، كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه تعداد 100هزار نفر در كشور به اوتيسم مبتلا باشند كه هنوز شناسايي نشده‌اند. بي‌اطلاعي والدين از بيماري، نا آشنايي جامعه با اوتيسم و شيوه برخورد با مبتلايان و البته كمبود امكانات و حمايت ها مهم‌ترين مشكلات اين افراد هستند. يكي از مهم‌ترين مشكلات مبتلايان به اين بيماري‌ها مانند افراد مبتلا به انواع اختلال حواس، گم شدن آنهاست. اكنون پليس با راه‌اندازي سامانه جديد به ياري اين افراد آمده است اما جاي سامانه‌اي مشابه براي افراد مبتلا به آلزايمر مخصوصا سالمندان كه با همين مشكل گم‌شدن مواجه هستند همچنان خالي است.

کد خبر 321072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha