مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: باورهای نادرستی که در خصوص ساییدگی غضروف‌های مفاصل وجود دارد، باعث تاثیر منفی در روند درمان بیماری آرتروز می‌شود. در این مطلب سعی داریم در خصوص ۵ باور رایج نادرست پیرامون تخریب غضروف‌ها صحبت کنیم.

۵ باور نادرست و رایج درباره آرتروز

آرتروز یکی از آن بیماری‌های دژنراتیو است که به دلیل تخریب غضروف های مفاصل بروز می‌کند. حتما می‌دانید که غضروف، استخوان‌ها را پوشانده و حرکت مفاصل را راحت می‌سازد. به این ترتیب اکثر افراد تصور می‌کنند برای جلوگیری از تخریب غضروف‌ها باید از حرکت مداوم مفاصل اجتناب کرد تا ساییدگی زودتر اتفاق نیافتد. متاسفانه چنین تصوراتی باعث افزایش شدت و خطرات مربوط به تخریب غضروفی می‌شود، چون عدم تحرک مانع از تقویت غضروف‌ها شده و قدرت آنها را کاهش می‌دهد. باورهای نادرستی که در خصوص ساییدگی غضروف‌های مفاصل وجود دارد، باعث تاثیر منفی در روند درمان بیماری آرتروز می‌شود.

1- آرتروز ربطی به وزن بدن ندارد

کاملا اشتباه است. افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند، بیشتر در معرض آرتروز قرار می‌گیرند. دلیل آن نیز فشار روی مفاصل و همچنین افزایش هورمون‌های التهاب‌زا و تخریب کننده‌ی سلول‌ها و غضروف‌ها است. کاهش شاخص توده‌ی بدن با در پیش گرفتن رژیم مناسب و ورزش به کاهش علائم التهاب‌زا و در نتیجه تسکین درد کمک می‌کند.

با این حال اگر فردی به مدت طولانی بی‌تحرک باشد به سختی به سمت ورزش روی می آورد. لازم است که تحرک بدنی و ورزش مناسب به تدریج وارد برنامه‌ی روزانه‌ی چنین افرادی شود.

2- تخریب غضروف‌ها و آرتروز مشکلی مربوط به سالمندی است

این یک باور اشتباه و رایج درباره آرتروز است. در واقع درست است که اکثر افراد با افزایش سن از مشکلاتی مانند ساییدگی مفاصل و تخریب غضروف‌ها رنج می‌برند، اما با این حال نمی‌توان گفت که تنها دلیل ابتلا به آرتروز افزایش سن و پیری است. واقعیت این است که آرتروز می‌تواند در اثر عواملی که بدن را در معرض هر نوع بیماری دیگری قرار می‌دهد بروز کند.

تخریب غضروفی می‌تواند در اثر افت کیفیت بافت‌ها به دلیل فشار زیاد روی مفاصل و همچنین کمبود ویتامین و مواد معدنی بدن بروز کند. در نتیجه لازم است که از سنین جوانی به فکر سلامت غضروف‌ها و مفاصل بود. در غیر این صورت آرتروز می‌تواند در هر سنی فرد را مبتلا کند.

3- ورزش از ساییدگی غضروف‌ها جلوگیری می‌کند

درست است که ورزش و تحرک بدنی به پیشگیری از ساییدگی مفاصل کمک می‌کند، اما توجه داشته باشید که ورزش‌های سنگین و نامناسب تاثیری عکس دارند. تمرینات نادرست، ورزش‌های سنگین و روزانه باعث افزایش خطر ساییدگی غضروف‌ها و مفاصل و درنتیجه ابتلا به بیماری آرتروز می‌شود، چون حرکات مکرر و فشار زیاد روی مفاصل به غضروف‌ها آسیب جدی می‌زند.

4- بهترین تسکین دهنده درد آرتروز استراحت است

این نیز یک باور غلط درباره آرتروز است، پس احتیاط کنید. درست است افرادی که از آرتروز رنج می برند، باید چند ساعت در روز استراحت داشته باشند تا دردشان تسکین پیدا کند، اما معنی این حرف این نیست که استراحت بهترین روش مقابله با بیماری آرتروز است. فراموش نکنید که عدم تحرک بدنی و خانه نشینی علائم آرتروز را افزایش داده و درمان و مقابله با آن را دشوارتر می‌سازد. بر خلاف چنین باورهایی، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن تحرک بدنی مناسب مانند پیاده‌روی می‌تواند خطر بیماری آرتروز را کاهش داده و به مقابله با آن کمک کند. این تاثیر بویژه در افرادی که شاخص توده‌ی بدنی پایینی دارند بیشتر است.

غضروف از سلول‌های زنده‌ای تشکیل شده است که باید توسط مایع سینوویال یا همان مایع بین مفصلی تغذیه شود. زمانی که تحرک بدنی دارید، فشار حاصل از این حرکات روی غضروف‌ها باعث می‌شود که این مایع راحت‌تر جریان داشته باشد و به این ترتیب سلول‌های غضروفی بهتر تغذیه می‌شوند و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کنند. اما فقدان فعالیت بدنی و عدم جریان این مایع، به حساس و ضعیف شدن غضروف‌ها منجر می‌شود.

5- برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتروز کاری نمی توان کرد

هر فردی قدرت این را دارد که سرعت رشد بیماری را عقب بیاندازد و از پیشروی آن جلوگیری کند. با وجود اینکه تا کنون روش قطعی برای معالجه ی بیماری آرتروز کشف نشده است، اما با این حال داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف برخی داروها مانع از پیشروی علائم بیماری آرتروز شده و کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد. داروهای متعدد و درمان های طبیعی زیادی وجود دارد که باعث کاهش التهاب شده و از غضروف‌ها محافظت بیشتری می‌کنند.

حرف آخر

حال که با این باورهای رایج و نادرست درباره بیماری آرتروز آشنا شدید، باید بدانید که ابتلا به مشکل آرتروز آخر دنیا نیست. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی و اطلاعات نادرست، بیشتر از این بیماری آسیب دیده‌اند. بهتر است آگاهی‌تان را در خصوص این مشکل بالا ببرید تا مفاصل‌تان سالم‌تر بماند.

اگر اضافه وزن دارید، حتما با بهبود تغذیه و در پیش گرفتن ورزش مناسب، وزن‌تان را کاهش دهید. تناسب اندام کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تخریب غضروف‌ها را به تاخیر می‌اندازد. حتما تحت نظر یک متخصص قرار بگیرید تا از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری شود. فراموش نکنید که برای تقویت غضروف‌ها باید ورزش منظم و مناسبی داشته باشید. اگر هیچ وقت در زندگی‌تان اهل ورزش نبوده‌اید، باید به تدریج شروع به این کار کنید و از گذاشتن فشار دوچندان بر بدن تان خودداری کنید.

منبع : tebyan

کد خبر 320955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha