دبیرستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه از یک سو تجدیدپذیری آب‌های زیر زمینی بسیار محدود شده و از سوی دیگر میزان برداشت‌ها دوبرابر تزریق آب به زیر زمین است، گفت: از کل آب‌های فسیلی کشور، مقدار ۱۸۰میلیارد مترمکعب آب شیرین بوده که ما در این سال‌ها ۱۳۰میلیارد مترمکعب آن را برداشت کرده‌ایم درنتیجه قدرت تجدیدپذیری آب‌های زیر زمینی کشور اینک به ۳۳میلیارد مترمکعب رسیده و در حال حاضر برداشت ما ۶۱میلیارد آن است که این رویه برداشت واقعا تأسف‌بار است.

بخشی از آب تصفیه شده بناب به دریاچه ارومیه هدایت می‌شود

آنطور كه در گزارش روابط عمومي ستاد احياي درياچه اروميه آمده است، عيسي كلانتري با بيان اين مطلب تأكيد كرد: موضوع آب امري همه شمول است و ما موظفيم در مقابل اين حق عمومي پاسخگو باشيم بنابراين اجازه سياسي كاري و مصلحت‌انديشي به بهانه حمايت از كشاورزي و كشت محصولات غيركارشناسي را نمي‌دهيم.

وي درخصوص عوامل مؤثر بر روند خشكي درياچه ياد آور شد: درحالي‌كه افت بارندگي سهم 18درصدي در روند خشكي درياچه داشته، سوء مديريت از سهم تأثير 82درصدي برخوردار است و امروز ما موظفيم آبي را كه از درياچه به يغما رفته است به آن باز گردانيم.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه در بخش ديگري از سخنان خود پيرامون اقدامات مهم ستاد از خريد 2دستگاه تي بي‌ام (دستگاه حفر كانال) به ارزش 45ميليون يورو براي حفر كانال انتقال آب زاب خبر داد و افزود: با نصب يكي از دستگاه‌ها تاكنون 650متر تونل حفر شده و دستگاه ديگر نيز به‌زودي وارد كشور مي‌شود تا كارها سريع‌تر پيش‌رود تا طبق برنامه در سال 98بتوانيم آب زاب را به درياچه منتقل كنيم.

وي با اشاره به اتمام طرح اتصال زرينه رود به سيمينه رود و پيشرفت 97درصدي سد سيلوه كه 200ميليون مترمكعب آب به درياچه وارد مي‌كند نيز رضايت از مراحل اجرايي سد چراغ ويس و كانال جلديان گفت: بوته كاري‌هايي كه در سال گذشته صورت گرفته مانع حركت حدود 20درصد ريزگردها در منطقه شده است.

كلانتري با اشاره به اقدام مناسب مسدود‌سازي‌ چاه‌هاي غيرمجاز گفت: خوشبختانه هزارحلقه چاه غيرمجاز در استان آذربايجان شرقي و 300حلقه در آذربايجان غربي مسدود شده است. اين اقدام در راستاي حمايت منطقي از معيشت پايدار كشاورزان اين خطه انجام شده است بنابراين مخالفت‌هايي كه حاكي از دفاع غيرمنطقي از كشاورزان حوزه درياچه مي‌شود، محلي از اعراب ندارد. درياچه اروميه، بزرگ‌ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه آب‌شور دنياست. آب اين درياچه بسيار شور است و بيشتر از رودخانه‌هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي‌شود. عميق‌ترين نقطه آن در زمان پرآبي 16متر بوده است.

اين درياچه چند سالي است با بحران خشكي مواجه شده و بيش از 95درصد آب خود را از دست داده است، اكنون ستاد احياي درياچه اروميه با تصويب 26پيشنهاد در قالب مصوبه‌اي تلاش مي‌كند اين حوضه آبي ارزشمند را نجات دهد.

کد خبر 320936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha