شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیدل کاسترو رهبر کوبا با مسخره خواندن شایعاتی که در میامی و دیگر ایالت‌های آمریکا منتشر شده گفت: می‌گویند که من مرده‌ام اگر قرار باشد بمیرم پس فردا خواهم مرد.

به گزارش ایسنا، رهبرکوبا در تازه‌ترین نوار ویدیویی و گفت‌وگوی ضبط شده از وی که از تلویزیون‌های سراسر کوبا پخش شد، بسیار سلامت‌ و سرحال‌ به نظر می رسید و به این ترتیب به شایعات در خصوص وضعیت سلامتش با گفتن این جمله که "من اینجا هستم" پاسخ داد. این اولین نوار ویدیویی فیدل کاسترو، رهبر 81 ساله و بیمار کوبا پس از سه ماه بود.

کاسترو با رنگی پریده تمام مدت این گفت‌وگو بر روی صندلی‌اش نشسته بود و به آرامی صحبت می‌کرد، اما به نظر می‌رسید از لحاظ صحت فکر و عقل در سلامت کامل است.

رهبر کوبا گفت که فکر می‌کند دولت بوش ممکن است با ایران وارد جنگ شود و برای هزینه‌های جنگ عراق به سوگ نشسته است.

با این حال از ذکر جزییات در خصوص وضعیت سلامتی‌اش خودداری کرد و تنها به این جمله بسنده نمود که "بسیار خوب من اینجا هستم."

وی با مسخره خواندن شایعاتی که به تازگی در میامی و دیگر ایالت‌های آمریکا منتشر شده گفت: می‌گویند که من مرده‌ام اگر قرار باشد بمیرم پس فردا خواهم مرد.

کاسترو که به دنبال عمل جراحی بر روی معده‌اش در ژوییه‌ سال 2006 قدرت را به برادرش رائول کاسترو واگذار کرده گفت: هیچ‌کس نمی‌داند کی می‌میرد.

پخش این نوار بسیار ناگهانی و غیرمنتظره بود. برنامه‌های تلویزیون کوبا به ناگهان قطع شد و گوینده اعلام کرد که گفت‌وگو با کاسترو تا دقایقی دیگر به نمایش درخواهد آمد. به گفته‌ مقام‌های تلویزیون کوبا این گفت‌وگو روز جمعه انجام شده بود.

کاسترو در سخنانش با اشاره به قیمت نفت، یورو و دلار به بررسی مقاله‌ای که روز چهارشنبه به نقل از وی در مطبوعات به چاپ رسیده بود پرداخت.

رهبر کوبا گفت: دیروز یوروحدود 41 دلار آمریکا و نفت بشکه‌ای 84 دلار بود.

وی هم‌چنین یک نسخه از کتاب تازه‌ آلن گرینسپن، رییس سابق نیروهای ذخیره‌ فدرال آمریکا را نشان داد و در سخنانش نقل قول‌هایی از وی داشت که نشان می داد وی این کتاب را به دقت مطالعه کرده است.

رهبر کوبا لباس قرمز، آبی وسفیدی بر تن داشت که بر روی آن عنوان اف.کاسترو نوشته شده بود.

وی گفت: از من به دلیل پوشیدن لباس گرمکن ورزشی انتقاد شده است. اما من به دنبال این نیستم که شیک به نظر بیایم.

وضعیت سلامت کاسترو در کوبا بصورت یک راز مانده و رسانه‌های این کشور هرگز در این خصوص صحبت نمی‌کنند. تنها به ذکر این نکته بسنده شده که وی تاکنون چندین عمل جراحی داشته است. وی در یک مکان نامشخص دوران نقاهت را می‌گذراند.

ماه‌ها بود که هیچ تصویر یا فیلمی از کاسترو و بهبود وی به نمایش در نیامده بود.

فیلیپ پرز روکه، وزیر خارجه‌ کوبا نیز اعلام کرد که کاسترو بهبود یافته و به نظر وی رهبر کوبا در این دوران کارهای سودمند و پرثمری داشته است. مطالعه کرده، نوشته و در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور دست داشته است.

هوگو چاوز ، رییس‌جمهور ونزوئلا و از متحدان کاسترو گفت: پیش از این در برزیل، کاسترو نزدیک به مرگ بود اما بعد از چند عمل جراحی دوباره سلامت‌خود را به دست آورد.

چاوز گفت: کاسترو سه عمل جراحی داشته و اکنون 81 ساله است. فیدل زنده است چون او فیدل کاسترو است.

کد خبر 32054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز