همشهری دو - سمیرا نعمتیان: قورمه‌سبزی از آن دسته خورش‌هایی است که به زمان پخت بیشتری نیاز دارد.

قورمه سبزی

 اما وقتي قورمه‌سبزي شما جا مي‌افتد حتما از نتيجه‌اي كه مي‌گيريد راضي و خرسند مي‌شويد. مواد لازم براي 5نفر كه البته اندازه تقريبي است و به ميزان علاقه افراد خانواده شما به قورمه‌سبزي بستگي دارد:
پياز: يك عدد
گوشت گوسفند تكه‌اي خرد شده ترجيحا درشت: 350گرم
لوبيا: يك پيمانه پلوپزي
سبزي قورمه: 600گرم
ليمو عماني: 4عدد
فلفل سياه، زردچوبه، پودر تخم گشنيز و گرد ليموعماني: از هر كدام نصف قاشق چايخوري
روغن: 3قاشق
نمك،آب ليموترش تازه

لوبياي اين خورش اصولا لوبيا قرمز است اما شما مي‌توانيد با لوبيا چيتي هم يك طعم عالي از اين خورش به‌دست بياوريد چون خيلي خوشمزه‌تر است و لعاب بيشتري به غذاي شما مي‌دهد. در هر صورت، از روز قبل لوبيا را با كمي زيره خيس مي‌كنيم تا نفخ آن گرفته شود و هر چند ساعت آب آن را عوض مي‌كنيم.سبزي اين خورش، تره، جعفري و كمي گشنيز و شنبليله است. شنبليله بو و عطر قورمه‌سبزي را ايجاد مي‌كند اما استفاده بيش از اندازه از اين سبزي مزه خورش را تلخ مي‌كند. مي‌توانيد از كمي اسفناج هم استفاده كنيد تا لعاب بيشتري به خورش بدهد اما خيلي كم استفاده كنيد تا طعم اسفناج غالب نشود. بهتر است شنبليله خشك هم داشته باشيد كه عطر بيشتري به قورمه‌سبزي بدهيد.سبزي ريز شده را توي تابه مي‌ريزيم و تفت مي‌دهيم. وقتي آب انداخت و آب آن كشيده شد كمي روغن اضافه كرده و سرخ مي‌كنيم تا رنگ سبزي‌ها كمي تيره شود. مراقب باشيد تا زياد سرخ نشود و طعم سوخته نگيرد.ليموعماني‌ها را چندتا سوراخ مي‌كنيم و براي 2ساعت توي آب سرد مي‌اندازيم تا تلخي آن گرفته شود.پيازها را هم ريز مي‌كنيم و توي روغن تفت مي‌دهيم، آنقدري كه نرم و شيشه‌اي شود. يادتان باشد كه ما براي قورمه‌سبزي پيازداغ قهوه‌اي نمي‌خواهيم! چون در خورش ديده مي‌شود و اين خوب نيست.گوشت‌ها را به پياز اضافه مي‌كنيم و تفت مي‌دهيم تا سرخ شود و بوي خامي گوشت از بين برود.در اين مرحله ادويه‌ها را به جز پودر ليموعماني به مواد اضافه مي‌كنيم، سبزي را هم اضافه مي‌كنيم و كمي با گوشت تفت مي‌دهيم.

آب لوبيا را خارج مي‌كنيم و آبكش كرده و توي خورش مي‌ريزيم، آب جوشيده را هم اضافه مي‌كنيم و مي‌گذاريم بجوشد، بعد حرارت را خيلي كم مي‌كنيم تا بپزد و جا بيفتد؛ شايد 7 ساعت و يا بيشتر، هر چي بيشتر بهتر. وقتي جا افتاد و روغن افتاد ليموعماني و نمك و آب ليموترش و پودر ليموعماني را اضافه مي‌كنيم، ميزان ترشي خورش را خودتان اندازه كنيد. يك ساعت ديگر هم اجازه مي دهيم تا حسابي جا بيفتد، در اين مرحله بايد در قابلمه باز باشد.

  • فوت كوزه‌گري

مي‌توانيم از عصاره گوشت يا از پودر مخصوص خورش‌هاي گوشتي استفاده كنيم كه لعاب بيشتري دارد.
حتما سبزي اين خورش را ريز و ساتوري كنيد.
اگر گوشت اين خورش استخوان داشته باشد لعاب بيشتري به آن مي‌دهد.
براي ترشي اين خورش از آبغوره يا آب نارنج هم استفاده مي‌شود.

کد خبر 320526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha