گلایه‌های مشتریان خودروهای با وام ۲۵ میلیون تومانی از تأخیر در تحویل این خودروها به‌دلیل کندی روند تأمین اعتبار و واگذاری این خودروها ادامه دارد.

امیر حسین قناتی

 با امير حسين قناتي مديركل دفتر صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • خودروسازان چه تعداد خودرو در چارچوب طرح فروش اقساطي به متقاضيان تحويل داده‌اند؟

مجموع تقاضاي خريد خودروهايي كه در چارچوب طرح فروش اقساطي با وام 25ميليون توماني توسط مشتريان در شركت‌هاي خودروسازي داخلي ثبت شد 129هزار و 800دستگاه بوده است كه از اين تعداد حدود 64هزار دستگاه خودرو توسط ايران خودرو، حدود 61هزار دستگاه به وسيله سايپا و 4هزار دستگاه توسط ساير شركت‌هاي خودروسازي داخلي بوده است.

از اين تعداد حدود 110هزار خودرو توسط بانك مركزي خريد دين شده كه پرونده 95هزار دستگاه از مجموع حدود 130هزار خودرو به بانك‌ها ارجاع شده و بانك‌ها نيز تا‌كنون حدود 58هزار دستگاه خودرو را خريد دين كرده‌اند. در مجموع تا 5دي‌ماه امسال كمتر از نيمي از خودروهاي ثبت‌نام شده اقساطي (حدود 60هزار دستگاه) در فرايند تحويل به مشتريان قرار گرفته است. يعني اين خودروها يا تحويل شده، يا با صدور فاكتور فروش در مراحل تنظيم سند و شماره‌گذاري قرار داشته و يا در انتظار انجام فرايند تحويل با حضور مشتريان است.

  • اين خودروها تا چه زماني تحويل خواهد شد؟

براساس قراردادهاي منعتقد شده زمان تحويل يك‌ماه تا 45روزه براي تحويل اين خودروها پيش‌بيني شده است و خودروسازان ملزم هستند تا هر خودرويي كه سررسيد تحويل آن فرا رسيد را به مشتريان تحويل دهند. مگر آنكه تحويل برخي خودروها به مشتريان تابع شرايط خاصي مانند مشكلات بين مشتريان و خودروسازان خورده باشد كه بايد از طريق توافق خودروسازان و خريداران اين موانع مرتفع شود. در اين موارد نيزخودروسازان ملزم هستند تا يك‌ماه بعد از رفع اشكالات احتمالي و تكميل پرونده نسبت به تحويل خودرو به متقاضيان اقدام كنند. مي‌توان گفت، حداكثر تا يك‌ماه آينده 110هزار دستگاه خودرو فروخته شده در چارچوب طرح فروش اقساطي به خريداران تحويل خواهد شد.

  • سرنوشت حدود 20هزار متقاضي خريد مازاد طرح فروش اقساطي چه شد؟

در حال پيگيري و تعامل با بانك مركزي هستيم تا منابع مورد نياز براي فروش حدود 20هزار خودرو فروخته شده مازاد در چارچوب طرح فروش اقساطي نيز تأمين شده و اين متقاضيان نيز بتوانند با استفاده از تسهيلات مذكور در خريد خودرو بهره‌مند شوند. اكنون در حال تعامل با بانك‌ها براي تأمين منابع تأمين عرضه اين خودروها هستيم.

کد خبر 320326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha