همشهری آنلاین: بررسی باستان‌شناختی بخش مرکزی شهرستان کرمان گامی در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور و ارتقای شناخت ما از وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف تاریخی است.

Kerman

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیر حشمدار راوری سرپرست هیات شناسایی باستان‌شناختی شهرستان کرمان گفت: بخش مرکزی کرمان که با وسعت حدود 4500 کیلومتر مربع شهر کرمان امروزی را در خود جای داده است از منظر تاریخی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.

وی گفت: براساس متون تاریخی این منطقه قسمتی از کوره بردسیر (به اردشیر) از کوره‌های پنجگانه کرمان بوده است و افزایش اهمیت این منطقه در سده‌های نخستین اسلامی در نهایت منجر به انتقال کرسی ایالت کرمان به شهر کرمان امروزی می‌شود.

این باستان‌شناس افزود: سابقه حدود هزار ساله شهر کرمان به عنوان مرکز استان موید شرایط محیطی و استراتژیک مناسب این منطقه است با این حال و باوجود پژوهش‌های باستان‌شناسی فراوانی که در استان کرمان صورت گرفته بخش مرکزی شهرستان هنوز به صورت جامع و روشمند مورد بررسی باستان‌شناختی قرار نگرفته است.

به گفته وی، این موضوع موجب شده است تا اطلاعات درباره وضعیت فرهنگی این منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی اندک باشد و پرسش‌های بسیاری در باره وضعیت فرهنگی این منطقه در ادوار مختلف به خصوص دوران پیش از تاریخ و تاریخی بی‌پاسخ باقی بماند.

حشمدار راوری با اشاره به اینکه انجام بررسی‌های باستان‌شناختی فشرده و روشمند جهت شناسایی و ثبت آثار تاریخی و مطالعه وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف ضروری است، گفت: پس از مطالعه شاخصه‌های فرهنگی و جغرافیایی، منطقه مورد مطالعه شبکه‌بندی شده و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی کمک بسیاری به شناخت وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه و تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب روش بررسی می‌کند.

به گفته این باستان‌شناس، بررسی بخش مرکزی شهرستان کرمان می‌تواند به شناسایی و ثبت محوطه‌های باستانی، مطالعه و شناخت ادوار فرهنگی، مطالعه عوامل طبیعی و انسانی موثر در شکل‌گیری و پراکنش محوطه‌ها، بررسی شاخصه‌های فرهنگی و بررسی جایگاه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن در ادوار مختلف تاریخی و مطالعه ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کمک کند.

او گفت: از آنجا که شهر کرمان به عنوان مرکز استان کرمان با گسترش ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی و همچنین فعالیت‌های کشاورزی روبرو است این موضوع تهدید بزرگی برای محوطه‌های باستانی به شمار می‌رود.

به گفته وی، شناسایی، ثبت و مطالعه محوطه‌های باستانی می‌تواند گام مهمی در زمینه حفاظت این آثار باشد و آنها را از تخریب‌های احتمالی حفظ کند و چارچوب مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های آینده در زمینه حفاظت و مرمت محوطه‌ها و انجام مطالعات باستان‌شناختی منطقه فراهم کند.

مجوز بررسی و شناسایی باستان‌شناسی بخش مرکزی شهرستان کرمان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 319861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha