همشهری آنلاین: مرضیه افخم نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی و سفیر جدید ایران در مالزی روز سه شنبه در یک مراسم رسمی استوارنامه‌اش را تقدیم پادشاه این کشور جنوب شرق آسیا کرد.

 مرضیه افخم استوارنامه اش را تقدیم پادشاه مالزی کرد

به گزارش ایرنا، افخم که 25 آذر ماه وارد کوالالامپور شد روز سه شنبه همزمان با ولادت پیامبر اکرم (ص) و آخرین روز از هفته وحدت در کاخ 'ایستانا نگارا' کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا استورنامه خود را تقدیم 'عبدالحلیم معظم شاه' پادشاه یا 'یانگ دی پرتوان آگونگ' کرد.

افخم سخنگوی سابق وزارت امور خارجه نخستین زن بعد از انقلاب اسلامی است که برای تصدی سفارت کشورمان در کشور مالزی منصوب شده و 'نمادی از توانمندی بانوان' ایران است.

'محمد جلال فیروزنیا' سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران که 23 آذر سال 1391 استوارنامه اش را تقدیم پادشاه مالزی کرده بود بیش از 13 ماه پیش در پایان ماموریت خود به ایران بازگشت و افخم جایگزین وی شد.

افخم که روزنامه 'مالای میل' معرفی وی به عنوان سفیر کشورمان در مالزی را 'انتصاب تاریخی' توصیف کرد، از آغاز دوره جدید در روابط تهران - کوالالامپور خبر داد و بر توسعه مناسبات با مالزی به عنوان 'یک کشور دوست مسلمان' تاکید کرد.

همراه سفیر ایران در مالزی سفیران زامبیا، گامبیا، سوئیس، مالدیو، پرو، افغانستان و کوبا استوارنامه خود را تقدم سلطان ایالت کداح و پادشاه وقت مالزی کردند که از دسامبر سال 2011 این سمت را در اختیاردارد.

'عبدالحلیم معظم شاه' چهاردهمین پادشاه مالزی و مسن ترین فردی است که به مقام پادشاهی این کشور رسیده است و 'مرضیه افخم' نخستین زنی است که پس از انقلاب اسلامی به عنوان بلندپایه ترین دیپلمات ایران در یک کشور خارجی منصوب شده است.

کد خبر 319782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha