شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

درمورد نمایندگی‌های نامعتبر پوشاک برندهای خارجی در بازار کشوربا یدالله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

 یدالله صادقی
  • ساماندهي فروشگاه‌هاي مدعي نمايندگي برندهاي خارجي پوشاك در چه مرحله‌اي است؟

براساس اطلاعيه‌اي كه 27مرداد‌ماه امسال صادر شد، به شركت‌هاي مدعي نمايندگي برندهاي خارجي پوشاك حدود 2‌ماه مهلت داديم تا با مراجعه به مركز امور اصناف مدارك لازم مبني بر داشتن نمايندگي اين برندها را ارائه كرده و در غيراين صورت با آنها برخورد قانوني مي‌شود.

با اتمام اين مهلت، اسامي تعدادي از فروشگاه‌هاي نامعتبر براي پلمب را به اداره اماكن اعلام كرده و به اين واحدها اخطارداده شده است. تعدادي از اين فروشگاه‌ها نيز با ارائه مدارك اوليه، كد رهگيري دريافت كرده تا تأييديه سفارت ايران و اتاق بازرگاني كشورهاي مبدأ برند را ارائه كنند. همچنين برخي از اين فروشگاه‌ها پلمب شده و برخي ديگر نيز با جمع كردن اينگونه تابلوها، خود را با شرايط قانوني عرضه محصولات نساجي و پوشاك تطبيق داده‌اند.

  • چه تعداد ازاين فروشگاه‌ها معتبر هستند؟

از مجموع حدود 200فروشگاه كه با نصب تابلو يا ايجاد شعبه‌هاي مختلف در سراسر كشور، ادعاي داشتن نمايندگي برندهاي اروپايي يا آسيايي پوشاك را داشته‌اند تا‌كنون تنها حدود 74مورد با مراجعه به مركز امور اصناف، مدارك اوليه خودرا ارائه كرده و در حال گرفتن تأييديه از نمايندگي برندهاي مادر پوشاك كشورهاي مبدأ هستند.

  • چه تعداد از اين فروشگاه‌ها نماينده واقعي برندهاي اروپايي و آسيايي هستند؟

تنها برخي از اين فروشگاه‌ها (74شركت) از شركت‌هاي مادر تركيه‌اي يا برخي كشورهاي آسيايي نمايندگي رسمي داشته‌ و تا‌كنون مجوزنمايندگي برند‌هاي اروپايي از طريق كشورهاي واسط مانند امارات متحده عربي، تركيه و... براي آنها صادر شده است.

  • آيا حراج‌هاي اين فروشگاه‌ها واقعي و قانوني است؟

حراج‌هاي فصلي يا خاص شركت‌ها، همان عرضه كالاها به شيوه فروش فوق‌العاده كالا با تخفيف است كه در قانون نظام صنفي نيز به‌عنوان فروش فوق‌العاده تعريف شده و اتاق اصناف كشور متولي نظارت بر نحوه برگزاري و قيمت اين كالاها ست.

درصورتي كه نمايندگي‌هاي برندهاي خارجي پوشاك نيز خواستار برپايي حراج‌هاي فصلي هستند بايد مجوز برپايي چنين حراج‌هايي را از اتحاديه‌هاي ذيربط دريافت كنند و اين اتحاديه‌ها ملزم به نظارت بر قيمت مصرف‌كننده انواع پوشاك قبل و بعد از حراج توسط عرضه‌كنندگان اين برند‌ها هستند. اما به‌طور كلي قيمت پوشاك با درنظر گرفتن هزينه تمام‌شده واردات به اضافه سود قانوني مشخص مي‌شود كه در ضوابط قيمت‌گذاري كالاهاي صنفي موجود است.

کد خبر 319453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha