رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه دیدگاه‌های خود و دولتش را در مورد برخی مسائل خاورمیانه مطرح کرده است.

اردوغان

به گفته اردوغان منطقه خاورميانه دستخوش دسيسه‌هاي فرقه‌اي است كه آن را به سمت تجزيه پيش مي‌برد. در اين گفت‌وگو كه بخش‌هايي از آن از سوي العربيه منتشر شده و قرار است مشروح آن امشب از اين شبكه تلويزيوني پخش شود، اردوغان در مورد رابطه تركيه با ايران به «وجود اختلافاتي» ميان دوطرف اشاره كرده است. او گفت: «با ايران اختلافاتي داريم اما نمي‌خواهم اين اختلافات، روابط خوب همسايگي ما را خدشه دار كند.» اردوغان همچنين با هشدار در مورد گسترش فرقه گرايي در خاورميانه گفت: «اين مسئله نبايد باعث شود ايران و تركيه به دشمنان هم تبديل شوند؛ اسلام بايد مرجع ما باشد.»

اردوغان كه طي روزهاي اخير به‌خاطر حضور نيروهاي ارتش تركيه در خاك عراق از سوي كشورهاي منطقه و اتحاديه عرب تحت فشار قرار گرفته، در اين گفت‌وگو سعي كرده رويكردي متعادل‌تر داشته باشد. در ميان جمله‌هاي او ديگر از آن اردوغان سرسخت و تهاجمي خبري نيست. اردوغان خواستار رسيدن به اتحاد در منطقه و در دنياي اسلام شد و گفت: «كساني در دنيا هستند كه مي‌خواهند بين ما اختلاف بيندازند.

ما بايد تلاش هايمان را هماهنگ كنيم و در كنار هم باشيم. ببينيد در عراق، سوريه، فلسطين و ليبي چه مي‌گذرد... ما بايد از سد اين مشكلات عبور كنيم. اگر بتوانيم به اين مرحله برسيم، دنياي اسلام بسيار قوي‌تر خواهد بود.» اردوغان در مورد حضور نيروهاي ارتش تركيه در خاك عراق مدعي شد كه اين نيروها در حال حاضر در كمپ بعشيقه در نزديكي موصل مشغول آموزش عراقي‌ها هستند و به درخواست مقام‌هاي دولت عراق وارد اين كشور شده‌اند. او گفت: ‌«زماني كه داعش وارد عراق شد، عراقي‌ها از ما كمك خواستند و ما اعلام آمادگي كرديم؛ از آنها خواستيم محل مناسبي در اختيار ما قرار دهند تا پايگاهمان را راه‌اندازي كنيم و آنها اين كار را كردند. اين اتفاقات حدود يك سال پيش و سپس اوايل امسال انجام شد و ما در بعشيقه مستقر شديم.»

او همچنين به بازديد چند‌ماه قبل وزير دفاع عراق از اين پايگاه اشاره كرد و گفت به‌نظر مي‌رسد، تحولات اخير سوريه بر وضعيت جاري عراق هم تأثير گذاشته است. رئيس‌جمهور تركيه با اين حال در مورد زمان خروج اين نيروها توضيحي نداد. اردوغان همچنين به همكاري‌هاي اخير سوريه، عراق، روسيه و ايران براي مقابله با داعش اشاره كرد و گفت كه اين كشورها «در بغداد گرد هم آمدند و اتحادي چهارجانبه تشكيل دادند و از تركيه هم خواستند وارد اين اتحاد شود اما من نمي‌توانم در كنار رئيس‌جمهوري بنشينم كه مشروعيتش زيرسؤال است.» اين جمله اردوغان تأكيد بر موضع اين كشور طي 4سال گذشته عليه كشور سوريه است. درحالي‌كه غربي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه از ابتدا تأكيد بر كناره‌گيري اسد از قدرت سياست اشتباهي بوده‌، اما اردوغان همچنان بر اين موضع پافشاري مي‌كند.

کد خبر 319449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha