همشهری آنلاین: کاوش‌های نجات‌بخشی بنای قلاگوری واقع در محدوده سد سیمره از کشف گچبری‌هایی شبیه کاخ کیش و تیسفون عراق و دیواره‌های طاق‌بستان کرمانشاه حکایت می‌کند.

Similarity

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عطا حسن‌پور با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی و مقایسه تطبیقی گچبری‌های به دست آمده از کاوش بنای قلاگوری به پنل تخصصی همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سیمره گفت: بنای موسوم به قلاگوری در دهستان زیرتنگ از توابع بخش کونانی و 70 کیلومتری جنوب غرب شهرستان کوهدشت قرار گرفته است.

وی گفت: نخستین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه در پاییز سال 89 و قبل از آبگیری سد سیمره انجام شد و به دنبال آن پس از مرحله نخست آبگیری سد در سال 91 دومین فصل ازکاوش‌ها رقم خورد و در نهایت سومین و آخرین فصل از کاوش‌های این محوطه در سال 92 هم‌زمان با آبگیری نهایی سد به صورت ناتمام به انجام رسید و در حین کاوش این محوطه به طور کامل به زیر آب رفت.

حسن‌پور افزود: کاوش در قسمت مرکزی بنا طی فصل نخست منجر به کشف 3 فضای معماری مرتبط به هم و یک تالار ستون‌دار شد.

وی گفت: در فصل دوم کاوش که در قسمت غربی بنا انجام گرفت یک فضای مسقف متشکل از یک ایوان ستون‌دار و دو اتاقک به همراه یک فضای روباز مشخص شد. فصل سوم نیز منجر به کشف سازه‌های معماری مسقف و روباز در قسمت شرقی بنا شد.

این باستان‌شناس گفت: گچبری‌های متنوعی با نقوش انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی نیز از این مکان بدست آمد.

وی افزود: تقارن، تکرار، نقوش، بهره‌گیری از عناصر مذهبی و آئینی و استفاده بیشتر از موتیف‌های گیاهی و جلوه‌های هندسی از ویژگی‌های هنری گچبری‌های این محوطه به شمار می‌رود. کاربرد این تزئینات کچی در تزئین طاق‌ها، پایه ستون‌ها، سرستون‌ها و تزئینات الحاقی به دیوارها و ستون‌های نمادار بوده و برای ساخت آنها از دو روش قالبی و دستی استفاده شده است.

حسن‌پور در ادامه سخنان خود گفت: گچبری‌های محوطه قلاگوری از نظر هنری، شباهت زیادی با نمونه‌های به دست آمده از محوطه‌های برزقواله، تپه میل ورامین، چال ترخان ری، تپه حصار و حاجی‌آباد داراب در ایران و نیز محوطه‌هایی بیرون از مرزهای ایران همچون کاخ کیش و تیسفون عراق دارد.

وی تصریح کرد: مقایسه‌های تطبیقی نقوش گچبری‌های قلاگوری نشان می‌دهد که بیشترین تاثیر هنری خود را از نقوش موجود بر دیواره طاق‌بستان کرمانشاه گرفته‌اند.

بررسی این یافته‌ها نشان از حیات فرهنگی این بنا در اواخر دوره ساسانی دارد.

کد خبر 319398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha