یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

غلامرضا رفیع : اصلاح قانون باغات و فضای سبز و اعمال راهکارهای مناسب، علاوه بر جلوگیری از تخریب بی رویه فضای سبز به ویژه در کلانشهرها، مالکان را به حفظ و نگهداری این گونه املاک تشویق خواهد کرد.

حسن زیاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با همشهری از مصوبه ۲سال پیش شورای شهر در این باره به عنوان تجربه ای موفق و راهگشا برای حفظ باغات و فضای سبز پایتخت یاد کرد و افزود: بررسی و تصویب موارد پیشنهادی توسط مجلس شورای اسلامی می تواند به عنوان قانون در سراسر کشور اعمال شود.

وی گفت: تسهیلات و ضوابط در نظر گرفته شده در مصوبه شورای شهر تهران به گونه ای است که هم درختان و فضای سبز باغ حفظ خواهد شد و مالک نیز به دلیل برخورداری از امتیازات ویژه ساخت و ساز مناسب، از داشتن باغ و نگهداری آن احساس ضرر نمی کند و انگیزه ای برای تخریب باغ و تبدیل آن به زمین بایر نخواهد داشت.

زیاری ضوابط مربوط به قانون باغات را یکی از عوامل عمده تخریب فضای سبز شهرها دانست و گفت:  ضوابط موجود برای ساخت و ساز در این گونه املاک باعث شده تا در مواردی ارزش باغ در مقایسه با ملک مجاور آن حتی از حد یک سوم هم کمتر باشد و به بیان دیگر ارزش ملکی که برای نگهداری آن هزینه بیشتری صرف می شود و به تلطیف هوا کمک می کند ارزش کمتری دارد.


از این رو شورای شهر تهران از همان ابتدا درصدد برآمد تا این مشکل را به گونه ای حل کند.

وی افزود: شورای شهر از اواخر سال ۸۲ بررسی های را در این زمینه آغاز کرد و به نتایج خوبی دست یافت تا اینکه در سال ۸۳ مصوبه مربوط به باغات تصویب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد.

به گفته وی در این مصوبه اولاً ملاک شناسایی باغ، املاکی است که یا سندشان باغ باشد یا کمیسیون ماده ۱۲ وزارت مسکن و شهرسازی رای به باغ بودن یا مشجر بودن زمین داده باشد و یا وضع فعلی آن از نظر تراکم درختان در حدی باشد که باغ محسوب شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر گفت: در مصوبه شورای شهر امتیازاتی برای مالکان این گونه املاک در نظر گرفته شد که در مقایسه با ضوابط قبلی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در گذشته مالک باغ تنها می توانست صرفاً  در ۱۰درصد سطح اشغال و تنها در ۲طبقه و یک زیرزمین ساخت و ساز داشته باشد و این با شرایط زمین مجاور بسیار فاصله داشت، ولی در مصوبه شورای شهر ضوابط این گونه اصلاح شد که ساخت و ساز در ۳۰درصد سطح اشغال و برخورداری میزان تراکم زمین مجاور و حتی ۲۰درصد بیشتر باشد.

زیاری گفت: شورای شهر به این نتیجه رسید که باید کاری کرد که مالکان این گونه املاک تشویق شوند که زمین خود را با ضوابط مربوط باغات تطبیق دهند و فضای سبز گسترش یابد و ضوابط به گونه ای باشد که داشتن درخت برای مالک زمین امتیاز محسوب شود نه اینکه درخت برای مالک مایه دردسر باشد و درصدد نابودی آن برآید.

وی افزود: این مصوبه هم اکنون از سوی شهرداری در مناطق تهران در حال اجراست و صاحبان املاک می توانند با برخورداری از امتیازات در نظر گرفته شده برای ساخت و ساز در ملک خود اقدام کنند و مجبور نیستند مانند گذشته املاک خود را به قیمتی ناچیز بفروشند.

زیاری گفت: این مصوبه از سوی شورای شهر تهران و شورای عالی استان ها به عنوان پیشنهاد به مجلس نیز داده است و کمیسیون های مجلس از آن استقبال کرده اند و امیدواریم پس از بررسی و تصویب نهایی به صورت قانون در سراسر کشور اجرا شود تا هم از برخوردهای طبقه ای در مورد باغات جلوگیری و هم مرجع تشخیص باغات به طور شفاف روشن شود.

وی نحوه آگاهی مردم از مصوبه شورای شهر در مورد باغات را مهم دانست و گفت: انتظار داریم شهرداری مناطق مردم را در جریان جزئیات این مصوبه قرار دهند، زیرا اگر اطلاعات درست داده شود، قطعاً مردم از آن استقبال می کنند.

کد خبر 3193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز